De Lore achter The Elder Scrolls – Deel 4: Battle of Red Mountain, het einde van de Chimer en Dwemer in de dodelijkste veldslag ooit 

De Lore achter The Elder Scrolls – Deel 4: Battle of Red Mountain, het einde van de Chimer en Dwemer in de dodelijkste veldslag ooit 2018-08-07T13:53:48
Na het bespreken van enkele speelbare rassen en hun geschiedenis, komen we aan bij de sappigste verhalen in de Elder Scrolls-geschiedenis. In de komende delen richt lore-liefhebber Marvin zich namelijk op oorlogen, iets waar het eeuwenoude Nirn meer dan genoeg van heeft gezien.

Oorlogen, feest! Maar let hierbij wel op dat feiten checken in het Elder Scrolls-universum erg moeilijk is, omdat eigenlijk net als in onze wereld verhalen over het verleden elkaar kunnen tegenspreken. Daarbij is men het steevast oneens over details als sterftecijfers en zullen we die dus met een klein korreltje zout moeten nemen. Wat de impact van met name de oude oorlogen is geweest, is soms dus ook onduidelijk, maar met een zee aan informatie en verhalen tot onze beschikking lukt het vast wel om de vijf grootste en/of bruutste oorlogen ooit op een rijtje te zetten.

Te beginnen met een van de oudste en meest impactvolle oorlogen uit de geschiedenis van Tamriel, en in het bijzonder in de geschiedenis van Morrowind. Het gaat over The War of the First Counsil, die uitmondt in wat mogelijk de grootste veldslag ooit is.

Red Mountain (Alexey Rudikov)

Illustratie: 'Red Mountain' door Alexey Rudikov (via DeviantArt)
                       

The War of the First Counsil en de Battle of Red Mountain

Voor we bij het geweld en rijkelijk stromende bloed komen van wat waarschijnlijk de grootste – of in ieder geval de meest impactvolle - veldslag in de Elder Scrolls-geschiedenis is, de Battle of Red Mountain, moeten we even stilstaan bij de twee grote spelers in deze oorlog en de tijd waarin dit zich afspeelt. Het jaar van de Battle of Red Mountain, de climax van de War of the First Counsil, wordt geschat op 700 in de First Era. Hoe lang de oorlog precies duurde is een raadsel, waarom hij startte is ook vaag, en wanneer het geweld losbarstte is al helemaal onbekend, maar elke bron die het over de War of the First Counsil heeft, is het er over eens dat de Battle of Red Mountain het einde ervan was. Niet zo gek ook, want die gebeurtenis betekende uiteindelijk het einde van zowel de Dwemer als de Chimer.
                    

Elf vs Elf: de Dwemer en Chimer uit Resdayn

De eerste partij in de War of the First Counsil zijn de Dwemer, een eeuwenoud Mer-ras (elven, dus) dat inmiddels verloren is gegaan maar waar nog talloze ruïnes, inclusief indrukwekkende en werkende technologie, van zijn te vinden in Tamriel. De Dwemer leefden in een regio die in hun tijd ook wel Dwemereth werd genoemd, maar rond de tijd van deze oorlog vooral bekend stond als Resdayn (wij kennen het voornamelijk als Morrowind). De Dwemer zijn het dichtste bij wat wij nu Dwarves zouden noemen: ze leefden veelal ondergronds en waren verdomd goed met machines, die ze vaak naadloos combineerden met magie.

Dwemer Ruines (Bethesda art)

De Dwemer waren zeker niet de enige inwoners van Resdayn, en kregen het op de stok met een ander Mer-ras dat er ook woonde, namelijk de Chimer. De Chimer zijn de voorloper van een ras dat nog altijd rondhuppelt in Tamriel, de Dunmer oftewel Dark Elves. Wie Skyrim heeft gespeeld weet dat de Dark Elves nog altijd een speelbaar ras zijn in de franchise, en misschien ook dat deze Dark Elves massaal naar Skyrim zijn getrokken als gevolg van deze grootschalige oorlog. Hoe het kan dat een oorlog een heel ras verandert van ‘Chimer’ naar ‘Dark Elves’? Inmenging van een Daedric Prince, natuurlijk, maar voor we op de zaken vooruitlopen; eerst aandacht voor de conflicten tussen deze twee Mer-rassen.

ESO: Almalexia (Chimer)
                    

Vriendjes voor het even

Conflicten waren er al tussen de Dwemer en Chimer ver voordat de slag bij Red Mountain plaatsvond. Hier is geen specifieke gebeurtenis aan te koppelen, het lijkt er simpelweg op dat culturele, religieuze en mogelijk politieke verschillen leidden tot onenigheid tussen twee rassen die alleen qua uiterlijk extreem veel op elkaar lijken. Maar, zoals zo vaak in de geschiedenis, moesten ze eerst samenwerken voor een oorlog het einde van beide partijen betekende. De Chimer en Dwemer kwamen namelijk samen onder leiding van ene Indoril Nerevar, een Chimer-held die de twee Mer-rassen zo ver kreeg om de krachten te bundelen tegen de Nords, toen zij dreigden Resdayn over te nemen.

Fun fact: het speelbare personage in TES III: Morrowind is de Nerevarine, de reïncarnatie van Indoril Nerevar.

De Chimer en Dwemer verdeelden zichzelf in Houses; de meer orthodoxe Houses Dres, Hlaalu, Indoril, Redoran en Telvanni, en daarnaast de seculaire (niet-religieuze) House Dagoth en ‘House Dwemer’. Deze Houses zouden tot stand blijven tot na de oorlog met de Nords, maar van vriendschap tussen de Dwemer en Chimer is zeker geen sprake, wat wel blijkt uit het feit dat de Dwemer een eigen House hadden.

Tamriel (met Resdayn/Morrowind in het rood)

Sterker nog, vrede was na het afslaan van de Nords voor beide partijen geen optie; Resdayn was gewoon te klein, maar van een grootschalige oorlog kwam het niet tot de Dwemer een bijzondere ontdekking deden onder de Red Mountain. Ze vonden immers een stukje van Lorkhan, de godheid (eigenlijk et’Ada) die verantwoordelijk is voor de creatie van Mundus - het sterfelijke rijk, zoals we in deel 1 kort bespraken – en daarvoor stierf.
                

Hart voor de zaak

De Dwemer vonden niet zomaar een oorlel of een vingerkootje – sterker nog, sommige inwoners van Tamriel claimen dat Lorkhans lichaam gesplitst is en nu de twee manen rondom Nirn vormt -, ze vonden zijn hart, inclusief een ongekende bron van magie. Toen House Dagoth lucht kreeg van de Dwemer-ontdekking, besloot Nerevar (je weet wel, die Chimer-held) te onderhandelen met de leider van de Dwemer, Dumac Dwarfking. Het ging er heftig aan toe, maar de oorlog barstte pas echt los toen de Daedric Prince Azura zich ermee ging bemoeien. Zij wist Nerevar te vertellen dat de Dwemer een nieuwe god bouwden onder de Red Mountain, en zowel de Daedra als de Chimer moesten daar niets van hebben.

Heart of Lorkhan (Morrowind)

Foto: Heart of Lorkhan zoals te zien in TES III: Morrowind

De Chimer zagen de nieuwe Dwemer-god als een gigantische belediging naar hun levensstijl en religieuze overwegingen, en de Daedra waren er als bovennatuurlijke wezens natuurlijk ook niet van gecharmeerd dat de Dwemer een concurrent aan het smeden waren. Samen met zijn Tribunal, een drietal gewaardeerde adviseurs, legde Nerevar de Dwemer een ultimatum op. “Stoppen met die nieuwe god of je wordt uitgeroeid”, en zo startte de oorlog tussen de Chimer en Dwemer.

De onderhandelingen werden Dumac Dwarfking fataal (andere bronnen zeggen dat dit pas tijdens de Battle of Red Mountain gebeurde, waarover hieronder meer). Wanneer dit precies gebeurde is onduidelijk, maar we weten dat hij het ultimatum van de Chimer nog weg kon wuiven voor hij stierf. Zijn positie als opper-Dwemer werd (onofficieel) opgevolgd door Kagrenac. Kagrenac was een briljante technicus die met behulp van Lorkhans hart een 300 meter grote ijzeren Golem (Numidium) wilde scheppen om zichzelf onsterfelijk te maken, en met zijn boek Divine Metaphysics is hijwaarschijnlijk de eerst sterveling die plannen voor het creëeren van een god beschrijft. Saillant detali: Dumac kon de Chimer dus nog zeggen dat ze moesten oprotten, maar hij was niet helemaal op de hoogte van de plannen van Kagrenac.

Akulakhan (de tweede Numidium) Elder Scrolls Morrowind

Foto: de TWEEDE Numidium (Akulakhan, ten tijde van Morrowind). Van de eerste is onbekend hoe hij eruit had moeten zien, al delen ze onderdelen (zoals het hart).
                    

The War of the First Counsil en de mogelijke bemoeienis van de Nords

Hoe de daadwerkelijke oorlog verliep is onduidelijk. Sommige bronnen zeggen dat de Chimer de Dwemer erg tactisch weg begonnen te leiden van Red Mountain zodat zij naar binnen konden sluipen, andere zeggen dat de Dwemer juist veel sterker waren tot het moment dat Nerevar werd uitgeroepen als leider van het Chimer-leger (alle Houses tezamen). Met behulp van zijn Ashlander scouts, of mogelijk dus als resultaat van slimme oorlogvoering vanaf minuut één, werden de Dwemer in ieder geval gedeeltelijk teruggedrongen tot Red Mountain, waar de laatste slag zou plaatsvinden.

Hoewel je het misschien zou verwachten, waren de Chimer en Dwemer waarschijnlijk niet de enige rassen die betrokken waren bij de Battle of Red Mountain. Sommige bronnen claimen van wel, maar veel andere bronnen noemen ook de Nords, Orcs en Khajiit. Om het nog verwarrender te maken claimen sommige bronnen dat House Dagoth (en dus niet alleen House Dwemer) eigenlijk de Dwemer hielpen, en dat zij de Nords vroegen om de Dwemer te assisteren.

Shor (The Elder Scrolls)

Wat de Nords daar precies deden is onduidelijk; sommige bronnen zeggen dat ze er waren om de Heart of Shor (de Noordse naam van wat wij dus kennen als de Heart of Lorkhan) te veroveren. Dat klinkt aannemelijk omdat de Dwemer en Chimer natuurlijk erg druk onderling aan het vechten waren. Ook andere bronnen zeggen dat de Nords erbij waren; onder leiding van de Tongues (de Nords die de Voice en Shouts kunnen gebruiken), die Shor (Lorkhan) himself opriepen. Shor zou op zijn beurt Wulfharth tot leven hebben gewekt en hij zou een leger van Nords, Orcs en leden van House Dagoth hebben geleid tegen de Chimer.

Lore-liefhebbers weten uit Skyrim dat Wulfharth, ook wel bekend als Ysmir, Dragon of the North, Shor’s Tongue, Breath of Kyne en The Ash King, een eeuwenoude koning was die betrokken is bij talloze mythes en legendes. Het zou dus zomaar kunnen dat zijn inmenging ook een mythe blijkt te zijn, al is het een leuk idee dat Lorkhan naast zijn hart en eeuwenoude magie ook zelf iets had in te brengen in de oorlog. Waarom hij dat zou doen is echter een raadsel: wil hij gewoon de Nords helpen, die hem blijkbaar goed aanbidden, is hij juist anti-Chimer of wil hij juist dat de Dwemer erin slagen een nieuwe godheid te creëren met zijn hart als essentie? We zullen het waarschijnlijk nooit weten.

Wulfharth, Elder Scrolls (mogelijk)
                           

De Battle of Red Mountain: de dodelijkste maar meest geweldloze veldslag ooit?

De climax van de oorlog is de Battle of Red Mountain en gek genoeg weten we niet hoe die zich voltrok. Wat de impact zo enorm maakt is voornamelijk het resultaat van de oorlog, waar iedereen het eigenlijk wel over eens is: de Dwemer verdwijnen op mysterieuze wijze, en al dan niet enkele jaren later worden de Chimer omgevormd tot een nieuw ras, de Dark Elves.

De veldslag zelf wordt door sommigen beschreven als de dodelijkste ooit, voornamelijk omdat de Dwemer spoorloos zijn verdwenen en geen andere oorlog zo abrupt het verdwijnen van een ras teweegbracht. Andere bronnen zeggen juist dat de Battle of Red Mountain bijzaak was, óf dat de veldslag er alleen voor zorgde dat de Dwemer op het einde iets sneller te werk gingen. Diezelfde bronnen claimen dat er een confrontatie plaatsvond tussen Chimer-legerleider Nerevar en zijn adviseurs (het Tribunal) enerzijds, en Dwemer-leider Dumac en ingenieur Kagrenac anderzijds, in de kamer waar de Heart of Lorkhan aanwezig was. In deze verhalen sterft Dumac ter plekke. 

mogelijke uiterlijk van Dwarf King Dumac (Elder Scrolls)

Foto: het mogelijke uiterlijk van Dumac Dwarfking

De kleinschalige confrontatie onder de Red Mountain lijkt de directe oorzaak van het verdwijnen van de Dwemer. Volgens sommige bronnen stierf Nerevar ook hier, andere bronnen claimen juist dat Kagrenac eerder stierf, en dat Nerevar daarna verrast werd door zijn eigen Tribunal. Mocht je het laatste geloven, dan activeerde het Tribunal – onder invloed van Daedric Prince Azura - direct na het sterven van Nerevar ‘Kagrenac’s Tools’, de machine(s) die op een of andere manier kracht putte(n) uit Lorkhans hart. In het andere mogelijke scenario was het Kagrenac zelf die zijn gereedschappen activeerde, en in beide scenario’s is de uitkomst hetzelfde: de Dwemer verdwijnen direct, en er wordt daarna niets meer van ze vernomen.

Maar dan is er nog een laatste optie, namelijk dat het de Dwemer is gelukt om Lorkhans hart te manipuleren en dat het gehele ras naar een hogere staat van bestaan werd geleid. Ze zijn in dat geval Mundus, het sterfelijke rijk, ontsnapt, en leven mogelijk zij aan zij met de goden, of hebben een nieuw bovennatuurlijk universum gecreëerd waaruit ze mogelijk ooit weer terug zullen keren. Laten we hopen dat TES: VI in het teken staat van deze terugkeer, want de Dwemer zijn een verdomd interessant volkje.

Is dan echt elke Dunmer verdwenen uit Nirn? Nou, nee, want in The Elder Scrolls III: Morrowind ontdekken we het bestaan van ene Yagrum Bagarn, de laatste levende Dwemer. Hij is gehandicapt (door een ziekte genaamd Corprus) en moet rondlopen met behulp van een aangepaste Centurion Spider, en hij komt zijn dagen vooral door met het onderzoeken van het verdwijnen van zijn ras. Helaas, zonder uitkomst. 

Yagrum Bagarn
                           

Van Chimer naar Dunmer: de nasleep van de War of the First Counsil

Alles leek goed te gaan voor de Chimer: de Dwemer werden verslagen en Red Mountain was van hen, ware het niet dat het Tribunal roet in het eten gooide. Dit Tribunal, die eerst dus Nerevar adviseerden, bestaat uit drie leden:

Elder Scrolls Tribunal

Van links naar rechts: Almalexia, Vivec en Sotha Sil

  • Vivec was een goedaardige koning, poëet en krijger, die opvallend genoeg wel verbonden wordt aan Daedric Prince Mephala, ook wel de god van leugens, seks, moord, geheimen en samenzweringen. Hij woont in TES III: Morrowind in de stad Vivec (naar zichzelf vernoemd) op het eiland Vvardenfell, waar hij waarschijnlijk vermoordt wordt door de Nerevarine (het spelerspersonage in de game).
  • Almalexia was de meelevende en dappere koningin van de Dunmer, dat terwijl ze qua uiterlijk 100% op een Chimer lijkt. Ze wordt compleet gestoord in TES III: Morrowind, wanneer ze in de stad Mornhould woont, aldaar probeert ze de Nerevarine te vermoorden uit angst voor eigen leven.
  • Sotha Sil is van de drie leden het minst in de spotlight. Hij wordt veelal beschreven als een uiterst krachtige en intelligente tovenaar, en wie The Elder Scrolls Online heeft gespeeld heeft waarschijnlijk al door zijn zelfgebouwde stad gelopen. Hij bouwde en woonde namelijk in Clockwork City en gebruikte technologie om mobiel te blijven; zijn benen en rechterarm raakte hij immers kwijt. Sotha Sil stierf aan de hand van Almalexia en haar complot om de Nerevarine te vermoorden; met hem uit de weg hoopte ze de profetie van de Nerevarine te kunnen stoppen. 

Clockwork City (Elder Scrolls Online)

De reden dat we uitgebreid stilstaan bij deze drie, is dat ze een cruciale rol speelden in welgeteld drie Era’s van de Elder Scrolls-geschiedenis. Eén ding is zeker: het Tribunal spoorde Kagrenac’s Tools op en werden daarmee uiteindelijk zelf goden. Van grofweg 1E 700 (het jaar 700 in de eerste Era) tot 3E 427 (TES III: Morrowind) waren de drie leden van het Tribunal de machthebbende goden in Morrowind en de goden van de Dunmer (tot zover die nog bestonden). Nadat de Nerevarine in TES III: Morrowind de grote bad guy daarin, Voryn Dagoth (Dagoth Ur), verslaat, wordt het Tribunal weer sterfelijk, en hoe dat eindigde kon je hierboven al lezen. 

Dagoth Ur (TES III: Morrowind)

Wat we nog niet hebben besproken is het feit dat zij verantwoordelijk waren voor de vloek die rust op de Dark Elves, AKA de Dunmer. Weer weten we niet precies hoe de vork in de steel zit, maar in de nasleep van de Battle of Red Mountain werd Deadric Prince Azura flink pissig op ze. Volgens sommige bronnen komt dit doordat het Tribunal verantwoordelijk was voor Nerevars dood in de Red Mountain, andere bronnen claimen dat het komt doordat het Tribunal de Tools gebruikte om zelf goden te worden.

Azura (zoals te zien in TES V: Skyrim)

In dat laatste geval vond Azura dat ze schuldig waren aan godslastering, waarna het Tribunal erachter kwam dat je niet zomaar kunt kutten met een Daedric Prince. Azura vervloekte het Tribunal én de Chimer, waarna de prachtige gouden huiden van de Chimer in een asgrauw grijs veranderden. Daarbovenop bracht deze vloek een voorspelling (een profetie) met zich mee: Nerevar zou terugkeren. Inmiddels weten we dat hij dat inderdaad deed in de vorm van de Nerevarine, en dat hij het einde zou betekenen van het Tribunal. 

Dunmer (Elder Scrolls)

Volgende keer gaan we in op de Great War, een grootschalige oorlog tussen het Tamrielic Empire en de Third Aldmeri Dominion, ergens tijdens de vierde Era. 

             

De Lore achter The Elder Scrolls-serial

08/05    Deel 1: verhaal- en wereldoverzicht

05/06    Deel 2: Aedra, Daedra en de mensen van Tamriel   

10/07    Deel 3: het Beastfolk van Tamriel: Khajit, Argonians en Orcs

07/08    Deel 4: Battle of Red Mountain, het einde van de Dwemer en Chimer

REACTIES (13) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord