De Lore Achter Fallout – Deel 3: de kwaadaardigste keuzes die je kunt maken in de Fallout-games 

De Lore Achter Fallout – Deel 3: de kwaadaardigste keuzes die je kunt maken in de Fallout-games 2018-12-26T15:40:37
Om tegen alle zoetsappigheid en positieve geneuzel van Eerste Kerstdag in te gaan staat Marvin in deze laatste Lore Achter Fallout niet stil bij de leuke dingen. Nee, vandaag kijken we naar de ergste en meest fucked up keuzes die de Fallout-games hun spelers laten maken.

Infanticide – Fallout / Fallout 2

In de meest recente Fallout-games is het onmogelijk om kinderen te vermoorden zonder je tot exploits en mods te wenden. In de jaren ’90, toen de franchise net startte, was dat wel anders. Je hoeft maar één kogel door een kind zijn hoofd te laten verdwijnen en je krijgt in die games permanent de titel ‘Childkiller’ op je voorhoofd geplakt. Dit is zó kwaadaardig dat zowel goede als slechte NPC’s zich als een lul tegen je gaan gedragen. En terecht.

Fun fact: de ‘Childkiller’-reputatie ging oorspronkelijk gepaard met een eigen Vault Boy-afbeelding, zoals eigenlijk elke perk en trait in de game. Bethesda ging echter niet akkoord met het design, maar Artist Brian Menze deelde jaren laten de afbeelding alsnog via zijn DeviantArt-pagina. Met daarbij het bericht “For some reason I thought this was the least offensive way to do it.” Uiteindelijk snapte iedereen dat het ontwerpen van een Childkiller-afbeelding geen goed idee was, en zo werd het de enige rep/perk/trait/hoejehetookmaarwiltnoemen in Fallout 2 zonder zijn eigen afbeelding.

Fallout babykiller
                    

Necropolis naaien – Fallout

In de originele Fallout zit een stad vol Ghouls genaamd Necropolis, en het is de plek waar je de Water Chip vindt die je nodig hebt om de game te voltooien. Terwijl je dat doet kun je heel Necropolis even flink naaien, simpelweg door hun Water Chip te jatten zonder hun eigen purifier te repareren. De Ghouls, die het erg lang kunnen volhouden zonder water, zijn gedoemd langzaam te sterven.

Door een dreiging van Super Mutants is Necropolis eigenlijk altijd al gedoemd om te falen (die Ghouls overleven zo’n aanval niet), maar de speler kan dat proces zeker versnellen. Extra badass-punten voor iedereen die de Water Chip jat waar iedereen bijstaat, en vervolgens de hordes aan Ghouls met geweren en bloeddorstige Super Mutants weet te overleven.

Fallout Necropolis
                          

Een dode Mojave - Fallout: New Vegas, Dead Money

Er zit een geheim einde in de DLC Dead Money, een dodelijk einde waar je waarschijnlijk niet zomaar tegenaan zou lopen in je eigen playthrough. De speler kan kiezen om zich aan te sluiten bij Father Elijah en een gigantische wolk van giftig gas over de Mojave te verspreiden. In principe is elke vorm van leven aan de oostkust van de VS daardoor fucked – zelfs als het gifgas alleen de Mojave overrompelt loopt het dodental flink op.


                                

Zo’n grote vuurbal - Fallout 3, Mothership Zeta

In de DLC Mothership Zeta kun je een gigantische laserstraal op de aarde afvuren, vanuit een ruimteschip. Het wordt niet direct duidelijk wat de impact er van is, maar een blik op de Fallout wiki onthult dat de Death Ray absurde proporties aanneemt. De impact is zelfs te zien vanuit de ruimte, wat al aangeeft dat er minstens honderdduizenden wezens zijn gestorven.

De straal raakt waarschijnlijk Canada – vlakbij Algonquin National Park in Ontario, maar door de grootte van de impact is een groot deel van de staat New York en de stad Detroit ook plat - en deze kaart laat aardig goed zien wat de geschatte impact is. Een officieel dodental hebben we niet, maar het is goed om er bij te vermelden dat deze keuze inderdaad canon is. Druk je op de vuurknop, dan heb je in ieder geval een paar duizend mensen uitgemoord, oplopend tot mogelijk honderdduizenden. Het is maar net hoeveel overlevenden van de oorlog er nog in dat gebied waren. Slecht is de keuze sowieso, al krijgt de speler gek genoeg geen karma-aftrek ervoor.

Falllout 3 Death RAy
                       

Oren verkopen – Fallout 3

Een persoonlijk hoogtepuntje: het verkopen van afgehakte oren aan een of andere shady motherfucker in een sloperij. Wie extra kwaadaardig voor de dag wil komen in Fallout 3 kan namelijk goede mensen vermoorden en hun oren verzamelen. Daniel Littlehorn koopt ze van je voor tien hele bottlecaps, waardoor je karma nog even extra daalt. Wat de beste man met al die oren doet? Geen idee, maar zijn bedrijfje en vier secretaresses ogen professioneel.

Daniel Littlehorn Fallout 3
                   

Tenpenny Tower Terror – Fallout 3

Tenpenny Tower is gevuld met een stel elitaire snobs dat ondanks de verschrikking van de Wasteland vrolijk doorleeft alsof er niets aan de hand is. Allistair Tenpenny, de eigenaar, laat alleen welvarende survivors een plekje claimen in de toren (die verrassend intact is). De speler kan ervoor kiezen Tenpenny en alle elitaire inwoners van de toren aan hun einde te helpen door een stel onderdrukte Ghouls erin los te laten, wat altijd leuk is om te zien gebeuren. Maar of dit echt kwaadaardig is… Aan de ene kant wel – de inwoners zijn in principe onschuldig –, aan de andere kant niet – Tenpenny is een klootzak.

Tenpenny Tower Fallout 3
                   

Megaboom – Fallout 3

Misschien wel de bekendste keuze uit heel Fallout 3: het al dan niet opblazen van Megaton. De stad die beter Fuckton had kunnen heten, met z’n atoombom in het midden en atoombom-aanbiddende inwoners eromheen. Je kunt als speler deze bom natuurlijk onschadelijk maken, maar voor 500/1000 caps, een suite in Tenpenny Tower en een prachtig uitzicht op de onvermijdelijke paddenstoelwolk kun je het zooitje ook gewoon de vergetelheid inblazen. Makkelijke keuze (tenzij je de Japanse versie speelt, waar die keuze blijkbaar uit is gesloopt).

Megaton boom Fallout 3
                      

Slaven knallen of verkopen – Fallout 3 / New Vegas

We weten allemaal hoe slecht slavernij is, maar slaven zijn nog altijd een ding in de Wasteland. Als speler is het natuurlijk onze plicht om ze te bevrijden – of ze het idee te geven dát we ze bevrijden, maar tegelijkertijd hun met bommen bepakte halsband laten exploderen zodra ze hun kooi uit wandelen.

Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om slaven te verkopen. En de ergste kandidaat voor slavernij is toch wel Bryan Wilks. Deze kleine jongen is te vinden rondom de Super Duper Mart in Fallout 3, waar vuurspuwende mieren alle mensen hebben vermoord. Hij vraagt je om zijn ouders te vinden (die blijken dood) en uiteindelijk kun je hem naar zijn tante in Rivet City brengen. Of je hopt even langs Paradise Falls, en verzamelt een lading caps voor zijn verkoop.

Fallout slaven
                       

Dood van de Overseer – Fallout

Heel kwaadaardig is deze keuze eigenlijk niet omdat het vermoorden van de Overseer uit de eerste Fallout makkelijk te rechtvaardigen is. Hij stuurt je op een missie om een Water Chip te halen voor de Vault waar je in woont, waarvoor je als een van de weinigen uit de Vault mag. Aan het einde van de game keer je victorieus terug, maar die pik wil liever niet dat je terug naar binnen gaat. Wat moeten de andere Vault-bewoners wel niet denken? Straks krijgen ze nog waanbeelden en willen ze zelf naar buiten!

Je kunt dit als speler accepteren, of gewoon even een paar kogels door de Overseer heen jagen. Bonus als je de Bloody Mess-trait aan heb staan.


                     

Kannibalisme – Elke Fallout

Wie een evil motherfucker wil zijn in de Fallout-games, kiest er bijna altijd wel voor om een kannibaal te worden. En terecht, want het opeten van survivors is zwaaaaaaaar fucked up.

Kannibaal Fallout
                

De Lore Achter Fallout Serial:

Donderdag 1/11 - Deel I (de angstaanjagendste Vault-experimenten ooit)

Dinsdag 27/11 - Deel II (zieligste verhalen uit de Wasteland)

Dinsdag 25/12 - Deel III (kwaadaardigste keuzes in de Fallout-games)

REACTIES (10) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord