De Grootste Communicatieflaters Ooit: Xbox One 

De Grootste Communicatieflaters Ooit: Xbox One 2018-10-09T14:50:00
In deze serial blikte Karim eerder terug op communicatieflaters als de PlayStation 3 en de Wii U, maar ook Microsoft is gruwelijk in de fout gegaan met een console die desondanks nog steeds meedraait. Wat is er gebeurd met de Xbox One? Karim zoekt het uit!

Ik herinner me 22 mei 2013 nog als de dag van gisteren. De Xbox 360 was met grote afstand mijn favoriete console destijds, vooral omdat de PlayStation 3 het jarenlang heeft af laten weten en de Wii een console was met enkele extreem goede games, maar vooral veel shovelware. Op de Xbox 360 werkte alles gewoon goed, de interface was slick en online multiplayer werkte als een tiet.

Helaas konden we in de tijd van de Xbox 360 al zien dat Microsoft een obsessie begon te krijgen met entertainment en ‘casual games’. Zo kreeg de Xbox 360 later in zijn levensjaren bakken met entertainment apps en moest Kinect ervoor zorgen dat Microsoft’s console niet alleen bleef steken in de zolderkamers van Halo en Gears of War-fans. In principe niet zo’n probleem, maar richting de onthulling van de Xbox One werd het een obsessie. Zo ernstig, dat het bijna het einde van de hele Xbox-business betekende.

De datum die ik eerder in deze feature noem, is namelijk de datum waarop Microsoft de gamer even was vergeten. Enkele weken voor de E3 2013 besloot het miljardenbedrijf in Redmond op die dag de nieuwe Xbox te onthullen, maar deed dit bijna alleen met allemaal gelul over entertainment apps en televisie kijken. Daarnaast snap ik niet hoe je er als bedrijf bij komt dat miljoenen mensen behoefte hebben aan de optie om Skype te gebruiken terwijl ze een film zitten te kijken. Speciaal voor mensen die altijd door films heen praten?

Het gaat hier om veel meer dan alleen een communicatieflater. Waar Sony met de PlayStation 3 en Nintendo met de Wii U nog wel aardige producten in handen hadden, zagen we hier de gehele bedrijfsfilosofie van Microsoft uit 2013 in één doos gestopt worden. Na die verschrikkelijke persconferentie vroeg ik me zelfs af of je nou een controller, of alleen Kinect bijgeleverd kreeg. Er werden amper games onthuld en in het geval van Crackdown 3 wachten we zelfs nu nog op die game.

De echte communicatieflater zit ‘m echter in wat anders. Snel na deze persconferentie werd namelijk duidelijk dat de Xbox One je op het gebied van games aardig wat restricties op zou leggen. Zo zou je eens per 24 uur moeten inchecken op Xbox Live, moet je Kinect aangesloten houden zodat de Xbox One kan werken en werd games inruilen of uitlenen je erg lastig gemaakt. Dit mocht alleen aan een vriend die je al 30 dagen in je Xbox Live-vriendenlijst had staan en het mocht per exemplaar maar één keer. Alhoewel ik ergens wel benieuwd ben naar hoe ze dit hadden willen handhaven, is het duidelijk dat Microsoft de weg volledig kwijt was.

Op de E3 enkele weken later deed Microsoft niets om deze beslissingen terug te draaien, maar ging het in plaats daarvan vol gas met games. Het was ook wel nodig dat we een teken van leven te zien kregen van franchises als Halo, Forza en Titanfall, want we hadden tot op dat moment meer televisie dan games gezien voor de Xbox One. Echter bleven de strategische beslissingen op het gebied van DRM als een donkere wolk boven het bedrijf hangen en was het achteraf pijnlijk om te zien in interviews hoe Xbox-iconen als Major Nelson zich niet zo goed staande wisten te houden. Ze leken er zelf niet volledig achter te staan, iets wat later door huidig Head of Xbox Phil Spencer ook is toegegeven. Dit zorgde een week na de E3 voor een complete 180 graden draai op het gebied van DRM en uiteindelijk ook voor het onvermijdelijke vertrek van Don Mattrick, degene die de kar trok als het op dit soort beslissingen aankwam.

Achteraf kunnen we in Nederland misschien wel van geluk spreken dat de Xbox One bij ons een jaar later uitkwam. Microsoft moest zichzelf opnieuw uitvinden en was in 2014 een stuk verder dan eind 2013. Ook waren er al wat meer games beschikbaar voor de console. Echter bleven er ook na deze ongelooflijk slechte periode veel dingen mis gaan, zoals de grote release van Halo: The Master Chief Collection op de Xbox One, een game die recentelijk een patch heeft gekregen van liefst 75 GB om alsnog alle problemen op te lossen. Grote exclusives als Titanfall flopten ook als het puur op verkoopcijfers aankomt en veel eigen games had Xbox niet, een probleem wat zich voordoet tot op de dag van vandaag.

De schade van de aankondiging van de Xbox One is nog altijd voelbaar voor Microsoft. Zo heeft Phil Spencer alles uit de kast moeten halen om het merk te redden en heeft hij Microsoft-baas Satya Nadella moeten overtuigen om door te gaan met Xbox. Die beslissing lijkt - afgaande op E3 2018 - de goede kant op gevallen te zijn, want er zijn studio’s gekocht en we kregen de zekerheid dat Xbox voorlopig niet weg te denken is uit de game-industrie. Wel loopt de Xbox One nog mijlenver achter op de PlayStation 4 en moeten ze oppassen niet heel snel voorbijgestreefd te worden door de sales van de Nintendo Switch, die pas sinds 2017 op de markt is.

Microsoft zelf is degene die deze onzekerheid een flinke poos in stand heeft gehouden. Lange tijd werden er veel te weinig games gemaakt en ook de beslissing om alle first-party exclusives ook direct op Windows 10 uit te brengen deed wat wenkbrauwen fronsen. Ook de beslissing Mojang te kopen, maar Minecraft wel op alle platformen te blijven updaten leek meer op liefdadigheid dan op een wijze business-keuze, alhoewel je een Minecraft-fan daar nooit om zal horen klagen.

Met het kopen en samenstellen van meerdere nieuwe studio’s, de weg omhoog die Microsoft heeft ingeslagen met Xbox One S en Xbox One X, een uiterst solide Xbox Game Pass-service waarvan ik nog steeds niet snap hoe dat maar een tientje per maand kan kosten en het vooruitzicht dat er nieuwe Halo- en Gears-games onderweg zijn en zelfs een geheel nieuwe Xbox, zorgen ervoor dat ik eindelijk weer een klein beetje vertrouwen heb gekregen in Microsoft. De vraag is of ze dit gaan terugbetalen, of dat we op de aankondigingsdatum van de volgende Xbox opnieuw een zwarte bladzijde in de geschiedenisboeken bij kunnen schrijven...

REACTIES (32) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord