De Grootste Communicatieflaters Ooit: Wii, You 

De Grootste Communicatieflaters Ooit: Wii, You 2018-09-07T16:26:32
Sinds de komst van de Nintendo Switch gaat alles voor de wind bij Nintendo, maar dat is weleens anders geweest. Karim neemt je in deze feature mee naar de aankondiging en de levenscyclus van de Wii U en legt vooral de nadruk op de erbarmelijk slechte communicatie.

Het lijkt de dag van gisteren. Als grote Nintendo fan zat ik klaar om de onthulling van Project Café te bekijken tijdens de E3 2011. De Wii mocht dan een nadruk hebben gehad op het casual publiek, games als Super Mario Galaxy, No More Heroes en Okami reken ik tot de beste ooit. Toch hoopte ik wat meer op een terugkeer naar een meer normale console, maar wat we voorgeschoteld kregen was allesbehalve dat…

Nintendo of America's Reggie Fils-Aime begon de introductie van de nieuwe console met het achterliggende verhaal achter de naam van de Wii, wat je natuurlijk uitspreekt als ‘We’. Gezien de opvolger van deze console niet meer alleen moest draaien om games spelen met je oma en je tante, wilde Nintendo ook de nadruk leggen op jou. Hierdoor kwam de naam Wii U tot stand, misschien wel de slechtste naam voor een console in de geschiedenis van gaming.

In mijn omgeving wist niemand wat een Wii U nou eigenlijk was. Was het de opvolger van de Wii? Was het een tablet controller voor de huidige Wii? Was het alleen een tablet die iets projecteerde op een scherm, of zat er ook daadwerkelijk een console bij? Het ergste is dat Nintendo niet alleen bij de aankondiging, maar ook in de jaren daarna heeft gefaald om antwoord te geven op die vragen. Natuurlijk, iedereen die dagelijks gamewebsites bezoekt weet waarschijnlijk dat de Wii U een nieuwe console was met een gekke controller, maar tot op de dag van vandaag weten veel mensen niet helemaal wat een Wii U nou eigenlijk is.

Alhoewel het er op het eerste gezicht op leek dat de third-parties Nintendo zouden gaan redden, waren zij uiteindelijk juist de doodsteek voor het apparaat. Waar uitgevers als Ubisoft en EA in het begin hun volwaardige steun uitspraken, zijn er maar een handje vol third-party games uitgekomen op de Wii U en stopte de support van veel ontwikkelaars en uitgevers al na een jaar. Hierdoor bleven bijna alleen de games van Nintendo over, maar ook zij slaagden er niet in de Wii U tot een succes te maken. Games als Super Mario 3D World, Pikmin 3 en Super Smash Bros. zijn natuurlijk erg grote titels, maar we hebben uiteindelijk nooit een exclusieve Zelda of een volwaardige grote 3D Mario titel gehad voor de console. Dat helpt ook niet bepaald mee.

Nou mag ik de Wii U en de aankondiging ervan in de afgelopen alinea’s hebben afgekraakt - en terecht - er valt wel wat te zeggen voor een console met een second screen. Met de release van Captain Toad: Treasure Tracker voor de Switch werd mij al te goed duidelijk dat het voor die game een gemis is om geen tweede scherm te hebben en lijkt het gemis van een tablet achtige controller ook de reden te zijn dat we nog altijd geen Super Mario Maker hebben gezien voor de Nintendo Switch. Ook voor games als Pikmin was de Wii U Gamepad een absolute toevoeging en de originele Splatoon speelde in mijn beleving ook heel lekker weg op de tablet controller, met name omdat je de super jumps kon doen zonder een extra knop in te drukken.

Het concept is dus helemaal niet slecht, maar waarom werd deze console zo ongelofelijk slecht aangekondigd? Bij werkelijk iedereen stond de Wii stof te happen, maar toch wilde Nintendo door met het uitgerangeerde merk door de opvolger de Wii U te noemen. Diezelfde fout heeft het bedrijf ook gemaakt met de Nintendo 3DS, maar na een prijsverlaging, meerdere Pokémon titels en de eerste handheld versie van Super Smash Bros. is deze handheld alsnog gered. Bij de Wii U wist echter helemaal niets de boel te redden, zelfs de launch van een game als Super Smash niet. Gek genoeg bleef Nintendo ook maar doorgaan met reclames gericht op families, opa’s, oma’s en je buurvrouw met 8 hondjes, terwijl ze bij de aankondiging de ‘U’ in Wii U nog uitlegden als een product dat op jou gericht is.

Uiteindelijk weten we allemaal hoe het is afgelopen. De Wii U is commercieel misschien wel de grootste flop sinds de uitvinding van de flop en Nintendo bleek dit heel snel door te hebben. Jarenlang heeft Nintendo gewerkt aan de Nintendo NX, die we inmiddels kennen als de Switch. Alhoewel de grap corny is, is de Switch ook echt een ‘switch’ geweest voor heel Nintendo. Sinds de aankondigingstrailer van het apparaat lijkt Nintendo opeens door te hebben hoe je wel moet communiceren met jongvolwassenen en kinderen, uiteindelijk de twee belangrijkste doelgroepen voor een console. Daarnaast is de mobiliteit van het apparaat fantastisch en lijkt het inmiddels wel alsof iedereen z’n game wil en moet uitbrengen op de Nintendo Switch. Een wereld van verschil met de Wii U, waar third-parties al snel van wegrenden. Nu lijkt iedere third-party bezig te zijn een port te maken van hun huidige blockbusters op de PlayStation 4 en Xbox One, wat de ene keer beter wordt uitgevoerd dan de andere keer...

De console wist in een tijdsbestek van ongeveer 10 maanden de algehele lifetime sales van de Wii U voorbij te streven en had binnen een jaar bijna evenveel interessante titels als de Wii U in z’n gehele levensspanne gehad heeft. Toch knaagt bij mij de vraag wat er was gebeurd als de Wii U een hele andere naam had gehad en de communicatie al zo goed was geweest als die van de Switch. In 2011 en 2012 waren tablets ongelofelijk hip en ik denk serieus dat gaming op iPads en Android tablets er nu anders uit had gezien had de Wii U een succes geweest. We zullen het nooit te weten komen, maar ik had eigenlijk wel graag willen zien hoe Zelda: Breath of the Wild had gespeeld met al die second screen opties. De Sheika Slate uit de game was basically ontwikkeld als een soort in-game Wii U GamePad en ik had soms dan ook moeite met de controls in de game. Er zaten teveel dingen verstopt achter knopjes en dat was misschien met een touch screen erbij allemaal heel anders geweest.

Nu is het natuurlijk hopen dat Nintendo van deze fout geleerd heeft en de fout dus niet in de toekomst herhaald. Mocht iedereen het over drie jaar zat zijn met de Switch, begin dan alsjeblieft niet aan de Switch U, maar doe in ieder geval met de naam heel wat anders. De Nintendo Switch mag er dan wel voor gezorgd hebben dat Nintendo back on top is, de Wii U heeft een spoor van vernieling achtergelaten en ik denk niet dat zo’n fout nog een keer zo makkelijk wordt vergeten door gamers en consumenten.

REACTIES (20) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord