De Grootste Communicatieflaters Ooit: Ubisofts Downgrades 

De Grootste Communicatieflaters Ooit: Ubisofts Downgrades 2018-11-30T12:32:28
Soms maken gamebedrijven er een potje van en dan niet alleen achter, maar ook voor de schermen! Karim pakt er weer één zo’n communicatieflater bij, in dit geval de periode waarin Ubisoft flink bekend stond om haar downgrades!

Laat ik deze feature beginnen met zeggen dat Ubisoft anno 2018 er veel beter op geworden is. De van origine Franse uitgever maakt tegenwoordig vaker originele games, durft risico’s te nemen en heeft niet meer iedere game game om het concept van Assassin’s Creed (torentje openen, kistje zoeken) heen gebouwd. Echter was dit vrij recentelijk nog helemaal anders bij Ubisoft…

We springen even naar het jaar 2012, toen Ubisoft de E3 afsloot met de gruwelijk vette aankondiging van Watch Dogs. Ubisoft wist de show te stelen met deze op het oog revolutionaire game, waarin je eigenlijk heel Chicago kapot kon hacken. Dit gaf de speler allerlei nieuwe manieren om interactie te hebben met de open wereld, naast het feit dat de game er super mooi uitzag. Wat we zagen leek zelfs praktisch onmogelijk op de consoles die destijds uit waren en zelfs voor een huis, tuin en keuken game-PC ging deze game grafisch wat ver.

Uiteindelijk bleek de game, bij de release in 2014, zelfs te ambitieus voor de consoles waar we bij de aankondiging in 2012 nog niet eens van af wisten. De aankondigingstrailer en bijbehorende gameplay video uit 2012 zijn mooier dan het eindproduct uit 2014, en wanneer we het vergelijken met de PlayStation 3 en Xbox 360-versies is er helemaal geen beginnen aan om te benoemen wat de verschillen zijn. De game bleek uiteindelijk niet alleen grafisch, maar ook op het gebied van gameplay best wel tegen te vallen. Het hacken was leuk, maar werd al gauw een gimmick. Ook was het heel erg opgezet als een Assassin’s Creed-game, waarin we bijvoorbeeld opnieuw torens moesten synchroniseren.

Nu is deze serial er niet om games uit 2014 zwart te maken, maar wel om de communicatie rondom dit downgrade fenomeen aan te pakken. Ubisoft is zelfs meerdere keren zo ver gegaan om te zeggen dat er niets werd gedowngrade, terwijl iedereen toch echt met eigen ogen kon zien dat dit wel het geval was. In een trailer die vlak voor de release in de lente van 2014 verscheen, zagen we al dat de game er niet meer uitzag zoals in 2012 en bij de release was het verschil immens. Het bizarre aan dit fenomeen is dat Ubisoft hier niet van leerde, maar er vrolijk en vol passie mee verder ging.

Games als The Division en Rainbow Six Siege hebben namelijk ook fikse downgrades ondergaan. Deze downgrades zijn dusdanig groot, dat ik met m’n peniscompenserende PC anno 2018 nog niet eens in de buurt komt bij de graphics van de aankondigingstrailer uit 2014. In het geval van The Division was het verschil ook immens te noemen en dus had Ubisoft na een aantal grote releases een hele vervelende reputatie, die puur is te wijten aan slechte communicatie.

Het downgraden zelf is hierin namelijk het probleem niet. Natuurlijk is het klote, je kunt het zelfs bewuste misleiding noemen, maar er niet eerlijk over zijn en denken dat het met het huidige internet wel overwaait, is de allergrootste fout die je als bedrijf hierin kunt maken. Ubisoft stond in 2015 en 2016 op een gegeven moment bij veel gamers bekend als dat bedrijf dat het Assassin’s Creed-sausje over iedere franchise heen gooit en dan ook nog eens de graphics naar beneden knalt zodra de game moet releasen. Het ligt in de realiteit veel minder zwart-wit dan dat, maar feit is dat je dus al lang en breed gefaald hebt als dit het idee is wat je kweekt bij je doelgroep. Uiteindelijk zorgde dit imago er ook deels voor dat games als Watch Dogs 2 het niet zo fantastisch gedaan hebben als dat ze dat wellicht in het jaar 2014 hadden gedaan.

Overigens is het niet alleen Ubisoft dat in die periode scheve verwachtingen wist te scheppen in veel te mooie aankondingstrailers. Ook Dark Souls 2 werd bijvoorbeeld veel mooier getoond dan dat de game uiteindelijk lanceerde, en dat hebben we het nog niet eens gehad over het Warner Bros.-drama met de PC-versie van Batman: Arkham Knight. Ook is Ubisoft niet het eerste bedrijf dat hiermee begon, gezien Sony bijvoorbeeld op de E3 2005 een legendarische trailer van Killzone 2 liet zien, waar uiteindelijk helemaal niets echt van bleek te zijn. De misleiding van gamers blijkt een pijnlijk puntje voor de PR-afdelingen van gamebedrijven, gezien geen van de betrokken partijen om lijkt te kunnen gaan met de kritiek die bij de lancering van de desbetreffende games komt kijken.

Inmiddels is het 2018 en lijkt het weer wat beter te gaan met Ubisoft, alhoewel de comments op gamewebsites en in chats toch nog vaak vrij zuur zijn over de uitgever bij een hele boel gamers. In een poging om van dit imago af te komen, introduceerde Ubisoft in 2017 een nieuw logo. Echter kregen ze hiermee de lachers op de hand, gezien het logo geïntrepeteerd kan worden als een drol. Door de reputatie was de link tussen een drol en Ubisoft al snel gelegd door veel gamers, waardoor ook de lancering van het nieuwe logo vrij pijnlijk verliep.

Al met al lijkt Ubisoft inmiddels herboren te zijn. Met releases als Mario + Rabbids: Kingdom Battle, South Park: The Fractured But Whole, Far Cry 5 en het minder succesvolle Steep is er een hoop variatie te vinden in de line-up van Ubisoft, terwijl het ook een zeer verstandige keus is geweest van het bedrijf om Assassin’s Creed en Far Cry niet meer jaarlijks uit te brengen. Ze zijn op de goede weg, maar hebben door de immense communicatieflaters uit de periode 2014-2016 nog altijd een flinke kras opgelopen. Een kras die wellicht nooit meer geheel verdwijnt...

REACTIES (13) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord