De grootste communicatieflaters ooit: Red Ring of Death 

De grootste communicatieflaters ooit: Red Ring of Death 2019-08-29T11:07:19
We kijken terug op de Xbox 360 als een console die een hoop teweeg heeft gebracht in de gamesindustrie. Waar de 360 aan de ene kant Xbox Live op de kaart zette, werd het aan de andere kant omringt door problemen. Karim neemt je even mee door het hele Red Ring of Death-verhaal, en dan met name de communicatieflaters!

De Xbox 360 is één van mijn favoriete consoles ooit. Games als Halo 3, Gears of War en Call of Duty: Black Ops speelde ik jarenlang op dat apparaat, maar helaas was er ook een hele hoop mis mee. De befaamde Red Ring of Death hing als een donkere wolk boven de verder uiterst succesvolle console en ook het bekrassen van discs bleek een groter probleem te zijn dan eerder gedacht.

De Xbox 360 kwam in Europa op 2 december 2005 uit en veel gamers liepen warm voor de console. Grafisch was het een ongelofelijke grote stap na de generatie met de PlayStation 2, GameCube en Xbox en omdat Microsoft zoveel eerder was dan concurrent Sony, wilde bijna iedere gamer de Xbox 360 hebben. De consoles vlogen als warme broodjes over de toonbank, maar al snel werd het enthousiasme bij veel mensen een halt toegeroepen. Zodra de console drie rode lichtjes begon te geven rondom de power button, kon je het wel vergeten met je Xbox 360…

Microsoft heeft echter lange tijd in de realisatie geleefd dat de kapotte Xbox 360’s binnen een normaal percentage kapotte hardware vielen. Ongeveer 3 tot 5% van alle apparaten die rond die tijd verkocht werden konden kuren vertonen en de Xbox-fabrikant heeft dus eigenlijk heel 2006 in de veronderstelling geleefd dat dat het geval was. Dit tot woede van de early adopters van een Xbox 360, die natuurlijk nog wel binnen de garantie vielen, maar door Microsoft totaal niet erkend werden.

Pas in de zomer van 2007 erkende Microsoft het probleem. Peter Moore kondigde op 5 juli in dit jaar namelijk aan dat de garantie van een Xbox 360 werd verlengd naar drie jaar als de desbetreffende console last heeft van de Red Ring of Death. In dat geval word je Xbox 360 opgehaald, gerepareerd en vervolgens wordt er een gerepareerde of nieuwe Xbox 360 teruggestuurd, alhoewel het probleem daarna nog steeds kan voorkomen. Microsoft heeft namelijk nooit met 100% zekerheid kunnen aanwijzen wat het probleem nou eigenlijk was.

De theorie die Microsoft had was dat de hitte die van de GPU kwam niet normaal weg kon vloeien, doordat het bedrijf apparatuur heeft moeten gebruiken die aan Europese standaarden voldoen. Echter is nooit met 100% zekerheid bewezen dat dit het probleem is geweest, maar het is naar alle waarschijnlijkheid wel de reden waarom de Xbox One bij launch zo ontiegelijk groot was.

De communicatieflater hierin? Anderhalf jaar lang niet erkennen dat dit probleem bestaat. Sommige gamers begonnen na een jaar al aan hun vierde Xbox 360, maar Microsoft bleef super lang volhouden dat het falende aantal Xboxen gewoon binnen het normale percentage vielen. Pas nadat het probleem zo groot werd en er een alternatief op de markt kwam in de vorm van de PlayStation 3, begon Microsoft het probleem te erkennen. Als je zo’n grootschalig probleem pas na anderhalf jaar erkent, is het niet zo gek dat mensen gaan overstappen naar de concurrent, zelfs als deze ook zeker niet perfect was bij launch. Uit onderzoek bleek later in 2008 dat één op de zes Xbox 360’s kuren vertoonde, wat natuurlijk veel te veel is.

Naast de RROD was er ook een ander groot probleem, in de vorm van de gekraste discs. Veel Xbox 360’s hadden dit probleem, maar ook hierin wilde Microsoft niet graag erkennen dat dit een grootschalig probleem was. Pas toen het Nederlandse televisieprogramma Kassa grootschalig onderzoek deed naar het probleem, kwam er iets van reactie uit Microsoft. Het televisieprogramma wist ook in ieder geval een deel van de oorzaak te achterhalen. Uit onderzoek bleek dat de Xbox 360’s met een Samsung Disc Drive geen rubbere kussentjes hadden, iets wat dezelfde Samsung Disc Drive wel heeft in andere apparaten waarin het gebruikt wordt. De Xbox 360’s die hier het meeste last van hebben zijn richting het einde van 2006 geproduceerd, waarvan er toen natuurlijk in de kerstperiode een hele hoop van zijn verkocht.

RROD

Een aantal maanden voordat Microsoft het RROD probleem ging aanpakken, deden ze ook een poging met dit probleem. De Nederlandse tak van Microsoft kwam één dag voor dat Kassa opnieuw een aflevering ging uitzenden over de Xbox 360 namelijk met een reactie, waarin het erkende dat het krassen van discs kan voorkomen. Ook zouden ze een oplossing vinden voor het probleem bij Nederlandse consumenten. Tien dagen nadat de aflevering werd uitgezonden in april 2007, riep Microsoft grootschalig op ze te contacteren als je last had van dit probleem.

Later zouden de Europese Commissie en de BBC ook allen onderzoek doen naar het gekraste discs probleem, maar Microsoft communiceerde hier steeds maar mondjes maat over. Onduidelijk is altijd geweest of je ook je discs kunt laten vervangen en Microsoft lijkt daarin steeds een ander beleid te hebben gehad. In het ene land kon je alles laten vervangen, in het andere land alleen first-party games en soms kwam Microsoft zelfs met de reactie terug dat zij niet verantwoordelijk waren voor het krassen van de schijfjes, omdat je je Xbox 360 maar niet moet verplaatsen met een disc erin.

Samen met de RROD is dit toch wel één van de grootste communicatieve clusterfucks ooit. Nooit heb ik gezien dat een bedrijf zo lang problemen niet erkende en nooit heb ik gezien dat eerst de halve wereld onderzoek moet doen, voordat het bedrijf dat het product produceert een keer onderzoek gaat doen naar het probleem. De problemen vloeide gelukkig voor Microsoft vanaf 2009 langzaam aan weg, ook door de release van nieuwe Xbox 360-modellen. Dit neemt niet weg dat Microsoft op dit gebied wanbeleid heeft gevoerd en dat een aantal consumenten voor altijd zijn weggejaagd…

REACTIES (23) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord