De Grootste Communicatieflaters Ooit: Nintendo Switch Online 

De Grootste Communicatieflaters Ooit: Nintendo Switch Online 2018-11-04T17:08:22
In deze serial blikte Karim eerder terug op de communicatieflaters rondom de PlayStation 3, Wii U en Xbox One. De feature van vandaag is echter een stuk actueler, want hij gaat het hebben over een communicatieflater die een stuk actueler is: Nintendo Switch Online.

Microsoft is het eerste bedrijf dat ooit begon met geld vragen voor een online service op een console met Xbox Live. Sony deed dit vele jaren later pas met de lancering van de PlayStation 4. Waar ik had verwacht dat dit bij Sony helemaal fout zou gaan, is dit ondanks wat kinderziektes en DDoS-aanvallen in de eerste jaren vrij goed verlopen. Nu Nintendo het probeert op de Nintendo Switch, gaat het echter een stuk minder goed…

Voordat ik kritisch ga zijn op wat Nintendo Switch Online te bieden heeft en vooral over hoe Nintendo een extra stempel op de lijst met communicatieflaters heeft behaald, wil ik wel even zeggen dat de service van Nintendo jaarlijks ongeveer €40,- goedkoper is dan de services van de concurrentie. Ook vind ik het familieprogramma waarin je acht accounts kunt laten meegenieten van één Nintendo Switch Online-abonnement super klantvriendelijk en is ook game-sharing, weleens waar omslachtig, een optie geworden sinds de lancering van de service. Hiervoor deel ik dan ook een dikke pluim uit voor Nintendo, maar dat is niet waarom je dit artikel leest.

Mijn favoriete Japanse spelletjesmaker heeft er namelijk een zooitje van gemaakt op het gebied van communicatie. Bij de volledige onthulling van de console in januari 2017 werd al gesproken over de betaalde Nintendo Switch Online-service, die eind 2017 had moeten lanceren. Vervolgens bracht Nintendo na de lancering van de Switch in maart van dat jaar eigenlijk achter elkaar games uit die allemaal veel gebruik maken van online services. In april kregen we Mario Kart 8 Deluxe, in juni ARMS, in juli Splatoon 2 en in september Pokkén Tournament DX. Eigenlijk hadden we voor de online services van deze games moeten betalen vanaf september, maar Nintendo stelde de service om volstrekt onduidelijke redenen uit en uiteindelijk heeft het ze een jaar gekost om de service alsnog te lanceren.

Nu je al anderhalf jaar je games gratis online hebt mogen spelen, en je games als Fortnite nog steeds gratis online kunt spelen, faalt Nintendo erin uit te leggen waarom dit nodig is. Waar wij er zomaar vanuit gaan dat onze zuurverdiende €20,- wordt gestoken in een betere online service, maakt Nintendo hier op haar officiële kanalen nergens melding van. De lancering van een game als Super Smash Bros. Ultimate moet gaan uitwijzen of Nintendo daadwerkelijk heeft geïnvesteerd in betere servers, maar in de laatste Super Smash Direct liet Masahiro Sakurai al angstvallig doorschemeren dat je beter een bekabelde internetverbinding kunt gaan gebruiken als je online Smash wil spelen. Ouch.

In onderstaande video wordt vervolgens uitgelegd wat je precies krijgt als je Nintendo Switch Online besluit te nemen. Hierdoor kun je online games spelen, een selectie aan NES-titels spelen met online functies, je saves opslaan in de Cloud en krijgen we te maken met Special Offers, waar we nog steeds heel weinig van hebben gezien. Alhoewel deze video communicatief ook al niet heel sterk in elkaar zit, heeft een grote aardbeving in Japan pas echt voor het negatieve stigma gezorgd rondom deze service.

Deze aardbeving, waardoor een Nintendo Direct in september uitgesteld moest worden, heeft dan ook niet bepaald meegeholpen in Nintendo Switch Online leuker maken dan het is. De presentatie was dan wel uitgesteld, de details lekte alsnog op de officiële website van Nintendo en deze lieten weten dat cloud saves niet werken voor onder andere Splatoon 2 en Pokémon Let’s Go Pikachu & Eevee. Volstrekt onbegrijpelijk, waardoor veel websites ook vroegen om een verklaring van Nintendo, waarop zij al snel zeiden dat dit is gedaan om cheating tegen te gaan.

Nergens weet Nintendo te vermelden wat de echte reden is dat dit niet bij iedere game kan. Ook is mij niet uitgelegd waarom Splatoon 2, een online shooter, je progressie niet gewoon op de eigen servers opslaat. In iedere PlayStation waar ik Call of Duty of Battlefield insteek, heb ik gewoon direct m’n online progressie bij me. Blijkbaar doet Splatoon 2 dit al vanaf het begin niet en met de tijd die je in die game kunt steken om een hogere rank te krijgen en betere combinaties van perks te verdienen, is het zeer kwalijk te noemen dat nu zelfs met cloud saves we deze saves niet mee kunnen nemen. Ditzelfde is volstrekt onbegrijpelijk in het geval van Pokémon Let’s Go Pikachu & Eevee. Omdat Game Freak het vertikt om een degelijke beveiliging voor het klonen van Pokémon in te bouwen, kunnen wij onze gehele progressie gedag zeggen als m’n Switch een keer uit m’n klauwen valt. Leuk spelletje hoor dat Town dat volgend jaar uit moet gaan komen, maar had dat team liever ingezet om Pokémon Let’s Go wat gebruiksvriendelijker te maken.

Nu hebben we het nog niet eens gehad over de Nintendo Switch Online applicatie. Ik snap de gedachte achter de applicatie wel in een wereld waar Discord niet bestaat. Discord heeft al vaker met open armen naar Nintendo toegestaan, maar de eigenwijsheid van het Japanse concern heeft ervoor gezorgd dat we opgescheept zitten met een applicatie waarmee we in kamers kunnen zitten en elkaar kunnen inviten voor games. Dat laatste kan gewoon via de Nintendo Switch zelf, en voice chatten kan ik met ieder apparaat op Discord. Daarnaast heeft Fortnite wel ingebouwde voice-chat op de Nintendo Switch, wat de algehele situatie nog een stuk bizarder maakt. Nintendo heeft een obsessie met het anders willen doen dan de concurrentie en dat is in dit geval eigenlijk alleen maar vervelend voor de gamer.

Twee maanden na de release van Nintendo Switch Online zijn er wat NES-games bijgekomen en slaat Nintendo je cloud saves 6 maanden lang op nadat je abonnement is beëindigd. Ze lijken dus wel te luisteren naar feedback, maar erg langzaam. Nog steeds is niet geheel duidelijk waarom we ervoor moeten betalen en ook waarom er alleen nog maar NES-games te spelen zijn, gezien we op de Wii U gewoon een volledig werkende Virtual Console hebben draaien.

Nintendo weet wel vaker te verrassen, maar met Nintendo Switch Online werd mij duidelijk dat het hakkelende Nintendo uit het Wii U-tijdperk nog steeds wel een beetje in het DNA zit. Waar het bedrijf vriend en vijand wist te verrassen met het succes van de Switch, is deze service het bewijs dat er nog een hele hoop werk aan de winkel is voor Nintendo in de toekomst op het gebied van online services.

REACTIES (14) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord