De Grootste Communicatieflaters Ooit: Die arme Kaz Hirai 

De Grootste Communicatieflaters Ooit: Die arme Kaz Hirai 2018-08-05T19:55:14
Jaarlijks kijken we uit naar de E3 en de Gamescom, waar gamebedrijven hun nieuwe snufjes laten zien. Dit gaat echter niet altijd heel soepel en brengt soms destructieve gevolgen met zich mee. In deze serial blikt Karim terug op deze communicatieflaters en werpt hij een blik in de toekomst.

Ik neem je mee naar het jaar 2006. Het jaar waarin ik 14 jaar oud was, Nederland een bijrol speelde op het WK en je PlayStation 2 nog overuren draaide, terwijl Microsoft’s next-gen console al uit was. Sony had totaal gedomineerd met de PlayStation 2 en met een dikke line-up aan games die nog uit moesten komen, waaronder God of War 2 en Final Fantasy XII, deed Sony de PlayStation 3 volledig uit de doeken op de E3 2006. Lang verhaal kort: het was een absolute verschrikking.

Zoals ik al aangaf, was ik destijds 14 jaar oud. Enthousiast als een jonge puber kan zijn, had ik de leeftijd bereikt om naar een E3 te kijken en er misschien enigszins een zinnige mening over te vormen. Na de persconferenties van Microsoft, EA en Ubisoft was het tijd voor Sony, de platformhouder van die o zo succesvolle PlayStation 2. Binnen een tijdsbestek van 2 uur leek het wel alsof het bedrijf geen flauw idee had waarom de PlayStation 2 zo succesvol was en wat de PlayStation 3 succesvol zou moeten maken.

Het publiek was niet warm te krijgen voor de PlayStation 3, en terecht. De prijs van de console was extreem hoog (€499,- voor het 20GB model, €599,- voor het 60GB model) en dit had alles te maken met de ‘krachtige’ Cell-processor, waar miljarden euro’s in was geïnvesteerd. Uiteindelijk bleek bijna geen enkele third-party ontwikkelaar bekwaam om te kunnen gaan met de Cell-processor, waardoor de meerwaarde hiervan nooit echt is bewezen. Als we de bocht even een beetje kort nemen, zou je het simpelweg weggegooid geld kunnen noemen

Ook werden er games getoond als Genji 2. Volgens de man die de game kwam tonen, had deze game battles die zich echt hebben afgespeeld in ‘Ancient Japan’, waarna er een enorme krab ten tonele verscheen. Andere pijnlijke momenten waren weggelegd voor die arme Kaz Hirai, die de presentatie probeerde te leiden en oprecht enthousiast leek over z’n nieuwe producten, te weten de PSP en de PlayStation 3. Toen Ridge Racer werd getoond op de PSP werd Kazje iets te enthousiast, maar het publiek wilde daar niet erg graag in mee.

Na 4 alinea’s zijn we nog niet klaar met de pijnlijke momenten. Als we namelijk even terugpakken op hoe krachtig de PlayStation 3 was of had moeten zijn, dan waren de gameplay-beelden die zijn getoond tijdens de E3 gruwelijk pijnlijk. Een deel van de games had simpelweg uit kunnen komen op de PlayStation 2, terwijl games als Warhawk lieten zien dat de SIXAXIS-controller van Sony er voorlopig nog niet klaar voor was. Ook hebben we meerdere keren tijdens de presentatie hele rare, opmerkelijke dingen gezien tijdens een presentatie van Gran Turismo, waarop opeens het hele publiek naar achteren werd geschoven. Allemaal niet extreem erg, maar gewoon niet handig als je net hebt staan opscheppen over hoe krachtig je PlayStation 3 wel niet is.

Ook wist ik Sony te betrappen op een aantal gimmicks, terwijl Kaz Hirai aan het begin van de presentatie heel duidelijk aangaf geen interesse te hebben in gimmicks. Ik vraag me nog regelmatig af waar die rare Eyetoy-presentatie dan vandaan kwam, of waarom Warhawk niet gewoon met stick controls werd gespeeld.

Eigenlijk is het simpelweg aan Microsoft te wijten dat Sony hier uiteindelijk mee is weggekomen. De Xbox 360 verkocht als een broodje hotdog van de Hema op een zaterdagmiddag, maar die verkoop stagneerde snel omdat de Red Ring of Death een immense impact begon te krijgen op het verloop van Microsoft’s paradepaardje. Vaak genoeg heb ik destijds om me heen gehoord dat vrienden, na het hebben van meerdere RROD’s op de Xbox 360, toch maar een PlayStation 3 gingen halen: “Liever die €200,- meer betalen om niet iedere drie weken met een kapotte console te zitten.” En gelijk hadden ze ook.


Later in de levenspanne van de PlayStation 3 heeft Sony zich goed herpakt op eigenlijk ieder vlak, en kwam het in verkoopcijfers nog gelijk met de Xbox 360. In november 2013 lanceerde Sony de PlayStation 4 en je moet wel onder een steen hebben gelegen om te hebben gemist dat deze console een doorslaand succes is sinds de lancering. De communicatie zat rondom de launch van de PS4 heel strak in elkaar. Daarnaast had de console features die inspeelde op de trends uit 2013, bijvoorbeeld livestreaming, game sharing en online gamen met je vrienden. Deze strategie werd gepresenteerd naast een libary aan first- en third-party games, waaruit we helaas Deep Down nooit meer echt hebben gezien.

Sony moet echter gaan oppassen niet in dezelfde situatie te komen zoals destijds met de PlayStation 3. De PS2 was een enorm succes, omdat de console relatief goedkoop was voor wat het deed. Waar Microsoft zich nog moest bewijzen met de Xbox, speelde de GameCube bijvoorbeeld geen DVD’tjes af. Een console kopen en dan ook nog eens een gratis DVD-speler krijgen, was in de early zero’s een groots dingetje. Ook was de console gefocust op local-multiplayer en kende franchises als PES, Grand Theft Auto, Ratchet & Clank en Final Fantasy hun hoogtijdagen op de PlayStation 2. Alhoewel veel van die games ook gewoon voor de concurrentie uitkwamen,  had de console bakken aan sterke first-party titels. Sony wist, te zien aan de aankondiging van de PS3, duidelijk zelf niet waarom de PlayStation 2 zo’n groot succes was. De PS3 was veel te duur en gamers leken nauwelijks geïnteresseerd in het verhaaltje rondom de Cell-processor. Ook waren er te weinig games bij launch en was er te weinig bekend over de toekomst van de PS3. Zoals eerder gezegd: God of War 2 moest nog uitkomen op de PlayStation 2, toen de PS3 al uit was. Why bother?


Waarom Sony opnieuw moet oppassen is omdat het zichzelf ongeveer in dezelfde situatie terug weet te vinden als destijds. De PlayStation 4 is een doorslaand succes, omdat de console bij launch relatief goedkoop was, een aantal sterke titels had, je wist dat er nog een hele hoop sterkte titels aankwamen en omdat je vrienden die console hadden. Met de komst van cross-play, iets wat Sony vanuit de grond van het hart lijkt te haten, is dat laatste hele belangrijke puntje straks niet zo belangrijk meer. Vrolijk speel ik Fortnite op m’n Nintendo Switch terwijl vrienden op de Xbox One en PC joinen alsof ze in hetzelfde ecosysteem zitten. Bij Sony is dit voorlopig nog niet aan de orde. Sterker nog, het Japanse bedrijf was zo arrogant om eerst nog te stellen dat je op de PlayStation “genoeg mensen hebt om games mee te spelen” en vond het meer dan genoeg dat je wel kunt cross-playen met PC en mobile. Sony kwam hier later een beetje op terug en zei later dit jaar met een “gepaste oplossing” te komen. Ze lijken echter dondersgoed te weten dat de PlayStation 5 wordt bedreigd door cross-play, want één van de voornaamste redenen waarom de PS4 zoveel verkocht is, is vanwege het feit dat vrienden elkaar aansporen om de console te halen om samen te gamen. Natuurlijk kunnen we niet voorbij gaan aan de lijst met dikke first-party games voor de PS4 ten opzichte van bijvoorbeeld de Xbox One, maar ook worden er bakken met PlayStation's verkocht omdat men dan samen Fortnite, Call of Duty, Battlefield en FIFA kan spelen met vrienden, die ook allemaal een PS4 hebben. 

We gaan meemaken waar Sony heengaat met de PS5, maar gerust ben ik er niet op en ook anno 2018 geen Cell-processor die dat gaat veranderen. Laten we hopen dat ik later niet nog een keer de drang voel om zo'n feature te schrijven over de onthulling van de PlayStation 5...

REACTIES (19) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord