De Grootste Communicatieflaters Ooit: Cross-play op de PS4 

De Grootste Communicatieflaters Ooit: Cross-play op de PS4 2019-03-15T15:32:07
Al talloze communicatieflaters heeft hij onder de loep genomen, maar er zijn er dan ook zo ongelofelijk veel… Karim is voor deze communicatieflater in het hele cross-play verhaal op de PlayStation 4 gedoken!

Voordat we beginnen: ja, ik weet dat cross-play nu wel een ding is op de PlayStation 4. Ja, ik weet dat ooit Sony er wel aan wilde en Microsoft niet. Nu we dat uit de weg hebben geholpen, kunnen we beginnen!

Laat ik starten met zeggen dat cross-play iets is wat al erg lang bestaat en al erg lang toegepast wordt, vooral tussen consoles en PC. Zo was er ooit eens een Shadowrun game die je op je Xbox 360 kon spelen, samen met je vrienden op de PC. Ook zijn er talloze voorbeelden te noemen van PlayStation 3 games die konden communiceren met de PSP-versie van dezelfde game en paste Nintendo met Super Smash Bros. voor Wii U en Nintendo 3DS ook een bepaalde vorm van cross-play in.

Shadow Run voor de Xbox 360

De game die de eerste serieuze vragen om cross-play tussen concurrerende platformen echter wist op te roepen, was Rocket League. De opvolger van Super Acrobatic Rocket Powered Battle-Cars verscheen op 7 juli 2015 voor PC en PlayStation 4, en verscheen voor dat laatste platform zelfs gratis met PlayStation Plus. De game werd een daverend succes en had als één van z’n grootste features dat de game speelbaar was tegen PC-spelers. Ook kon je al snel in custom matches elkaar opzoeken op beide platformen.

Toen Rocket League op de Xbox One uitkwam, was daar direct de vraag vanuit de community hoe dit ging werken met cross-play. Zou het zo zijn dat je nu echt met Xbox-spelers tegen PlayStation-spelers kon spelen? Helaas was het, dankzij Sony’s standpunt in het cross-play verhaal, niet mogelijk om met Xbox en PlayStation-spelers tegelijk in een lobby te zitten. Hierdoor moest ook Xbox het doen met alleen de PC als extra servermaatje. Jaren later zou uiteindelijk de Nintendo Switch-versie uitkomen van deze game, die wél in hetzelfde serverhoopje zou belanden als de Xbox One en PC-versies van de game.

Rocket League

Naar mate de jaren vorderden, werd de druk dan ook hoger op Sony. Microsoft kondigde aan dat Minecraft volledig cross-play ging en maakte zelfs samen met Nintendo een reclame over hoe Xbox en Nintendo Switch met elkaar samenwerken. De olifant in de kamer is echter Fortnite, dé game die cross-play mainstream maakte en mede daardoor niet meer weg te denken is. Sony ging echter volledig de mist in.

Nu kan ik m’n mening gaan geven over de beslissing die Sony destijds nam om cross-play met concurrerende platformen niet te ondersteunen, maar ik zit hier natuurlijk vooral om aan te geven wat er mis ging in de communicatie daarvan, en daar ging heel veel mis. Het bedrijf achter PlayStation veranderde steeds van reden waarom er geen cross-play was, en werd daar steeds arroganter in. Van “we willen onze gebruikers een veilige online omgeving kunnen beloven waar alleen wij invloed op hebben” veranderde het al snel in “er zijn toch genoeg spelers op de PlayStation 4 en PC?”, quotes die vrij letterlijk door Sony executives geroepen zijn.

Reclame van Microsoft en Nintendo voor cross-play in Minecraft

Het gaat de mensen thuis alleen niet om aantallen, maar om met wie ze een game kunnen spelen of zelfs, of hun eigen account nog wel bruikbaar is. Toen Fortnite verscheen voor de Nintendo Switch, konden mensen die de game op PS4 speelden dit account niet linken met een Nintendo-account. Dit zorgde ervoor dat je op de Switch een geheel nieuw account moest starten, zonder je battle passes en cosmetics. Nou klinkt dat nog niet zo dramatisch, maar als je als PC-speler één keer met je Fortnite-account had ingelogd op de PS4, was het al niet meer mogelijk om met datzelfde account te spelen op de Nintendo Switch. Sony reageerde daarop door te melden dat PlayStation Network meer dan 80 miljoen gebruikers heeft om mee te gamen. Als je geen relevante reactie kan geven, geef dan geen reactie.

Zo recentelijk als september 2018 riep Sony CEO Kenichiro Yoshida zelfs nog dat er geen cross-play tussen PS4, Xbox One en Switch was omdat “de PlayStation 4 de beste manier is om te gamen.”Later in diezelfde maand maakte Sony echter een 180-turn en dropte het de bom dat Fortnite vanaf dat moment speelbaar was met alle andere platformen waarop de game beschikbaar is. In het artikel zelf werd zelfs nog aangegeven dat niet heel Sony Interactive Entertainment hierachter stond en dat het nog om een beta ging. Op 14 januari 2019 kreeg ook Rocket League toegang tot deze ‘beta’, waardoor je nu ook in die game PS4-gebruikers kunt tegenkomen op je Xbox One en Nintendo Switch.

Fortnite

Vanuit een communicatief aspect, had betere communicatie letterlijk ervoor kunnen zorgen dat Sony nooit de 180-turn had gemaakt om alsnog cross-play toe te laten. Hierdoor kunnen we ze wellicht ook dankbaar zijn, gezien we nu wel potjes Rocket League en Fortnite met én tegen elkaar kunnen spelen, ieder op zijn of haar favoriete platform. Echter is het natuurlijk wel vrij bizar te noemen dat Sony publiekelijk zo’n arrogante toon aanslaat tegen hun eigen community over hoeveel PlayStation’s er verkocht zijn en hoeveel miljoenen mensen er op hun netwerk zitten. Daar hebben mensen die proberen hun account, waar veel tijd en uren inzitten, te gebruiken op PlayStation én Nintendo helemaal niets aan. Ook is roepen dat PlayStation de beste manier is om te spelen, als baas van Sony, nou niet echt een heel sterk argument om niet aan cross-play te doen. Laat het je community bewijzen in een potje Fortnite dan!

Het is hopen dat Sony, en ieder bedrijf dat meegekeken heeft, geleerd heeft van deze communicatie vanuit Sony naar hun community toe. Sony Interactive Entertainment had de slogan vanuit een PR-perspectief beter kunnen veranderen naar “The Biggest Place to Play”, dan “The Best Place to Play”. De beste plek om te spelen is namelijk waar iedereen samenkomt, en niet de plek waar de één zich te goed voelt voor de ander.

De vorige delen van 'De Grootste Communicatieflaters Ooit':

Fallout 76

Lootboxes

Ubisofts Downgrades

Nintendo Switch Online

Xbox One

Wii, You

Die arme Kaz Hirai

REACTIES (9) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord