De grootste beloftes die nooit zijn nagekomen 

De grootste beloftes die nooit zijn nagekomen 2016-12-12T13:13:44
Vaak worden ons gouden bergen beloofd door ontwikkelaars en voornamelijk het marketingteam dat daarachter staat. Vaak blijken die gouden bergen meer hopen stront te zijn. Roy ging op zoek naar de grootste beloftes die nooit zijn waargemaakt.

Belofte maakt schuld. Dat leerde mijn vader mij toen ik nog maar een klein Roytje was. Het is een credo waar ik naar leef, maar niet iedereen hecht zo veel waarde aan beloftes. In de game-industrie worden ook vele beloftes gedaan en die worden veel te vaak niet waargemaakt. Soms laten we ons te makkelijk in de luren leggen door mooie ‘gameplay-trailers’ met ergens in kleine lettertjes ‘nog actual gameplay.’ Of we trappen in grote verhalen van gepassioneerde ontwikkelaars die zo enthousiast zijn over hun ideeën, maar even vergeten dat de techniek nog niet zo ver is. Ik noem deze beloftes ‘Molyneutjes,’ want Peter Molyneux is de koning wat dit soort dingen betreft. Hieronder vind je een handvol van deze Molyneutjes.

 

No Man’s Sky

Laat ik voor het gemak beginnen met de meest recente grote belofte. Hello Games’ No Man’s Sky werd the next big thing. Het was alles wat je ooit wilde in een space-sim. Het oneindig gegenereerde universum van de game zou vol zitten met unieke planeten vol even prachtige als dodelijke flora en fauna. Alles zou naadloos in elkaar overgaan; van het reizen naar een planeet tot aan het landen en het ontdekken van grotten, nederzettingen en technologieën. Het was een droom, het was een hype, het was bull crap.

Het idee achter No Man’s Sky was geweldig, maar het bleek een onmogelijke taak voor een indie-studio om alles te kunnen leveren wat ze gezegd hadden. De game leed onder uitstel na uitstel en zelfs na al die extra tijd kon Hello Games niet leveren wat zij, en vooral wij, wilden. De game was saai, repetitief en eigenlijk maar een paar uurtjes leuk. Ondertussen is er flink wat toegevoegd en is de game wel langer dan een middag speelbaar zonder je stierlijk te vervelen en met meerdere toekomstige updates kan het uiteindelijk vast nog wel wat worden, maar dat is wel een beetje laat dan…

 

BioShock voor de PS Vita

De BioShock geniet een zeldzame sterrenstatus. Eigenlijk zijn alle drie de delen heel goed ontvangen door zowel critici als gamers, en ooit was er zelfs sprake van een deel voor de Vita. Zoals we allemaal wel weten, is dat er nooit van gekomen. Ken Levine zei tijdens een persconferentie op de E3 dat hij en zijn team bezig waren met een ‘pet project’ voor de PlayStation Vita wat later een BioShock game bleek te zijn. Later werd bekend dat het een soort van Final Fantasy Tactics-achtige game zou worden in de tijd dat Rapture nog niet uit elkaar viel. Zoiets roepen op de E3 is prachtig, maar zorg dan wel dat je het ook echt kan maken…

BioShcok Vita

In 2012 kwam namelijk naar buiten dat de ontwikkeling van de game nooit was begonnen omdat Sony en uitgever 2K het niet eens konden worden over een deal. Ondertussen hing BioShock Vita al een jaar in limbo en dat maakt gamers altijd onrustig en voorzichtig hyped. Geen BioShock dus, jammer. Al wilde Levine de game wel heel graag maken, en zou hij het het liefst op eigen houtje doen, maar dat zou een heel juridisch getouwtrek veroorzaken en daar heeft niemand zin in.

 

GTA V singleplayer DLC

Ruim drie jaar na de release van GTA V wordt de game nog steeds veel gespeeld. Er is dan ook vrij veel te beleven in de sandbox game van Rockstar. Niet alleen offline, maar vooral online is er nog genoeg actie te vinden. De online multiplayer krijgt nog steeds om de zoveel tijd nieuwe, gratis DLC, evenementen tijdens feestdagen en af en toe een handvol nieuwe voertuigen. Maar in den beginne was ons DLC beloofd voor de story mode. Het is 2016 Rockstar, waar is mijn content!?

GTA V

De stemacteur die de stem van Franklin inspreekt liet in 2015 nog weten dat hij bezig was voor singleplayer DLC, met foto en al. Zijn collega-acteurs wisten alleen van niets. Later dat jaar hoorden we van de Imran Sarwar, hoofd Director of Design bij Rockstar, dat al het werk wat story mode DLC betreft, is laten vallen. De focus lag vanaf toen op de multiplayer. Voornamelijk omdat dat alle verwachtingen had overtroffen en ze alles op alles wilden zetten om dat soepel te laten lopen. Op zich is het een goede reden, maar GTA V zou best nog wel een paar uur extra verhaal mogen krijgen. Ik zou het sowieso spelen.

 

Curiosity en Godus

Dit is hem dan, de Molyneux der Molyneutjes. Iemand beloven zijn of haar leven te veranderen en vervolgens allesbehalve dat te doen. Curiosity was een spel dat Peter Molyneux ontwikkelde waarin je blokjes weg moest tappen van een enorme kubus. Het was een soort van multiplayer game, want iedereen was bezig met dezelfde blokjes en dezelfde kubus. Diegene die het laatste blokje zou verwijderen, was de winnaar en zijn leven zou voorgoed veranderen. Volgende Petertje dan…

Bryan Henderson was de gelukkige winnaar. Hem werd beloofd dat hij heer en meester zou zijn van het spel Godus dat ook door Molyneux werd ontwikkeld. Bryan zou het voor het zeggen hebben op het virtuele eiland en daarnaast zou hij een percentage van de opbrengst opstrijken. Heerlijk zou je denken, maar tot op de dag van vandaag heeft Bryan geen cent gezien. Het contact met de studio, 22Cans, verliep moeizaam en kwam voornamelijk van Bryan’s kant. Godus zelf werd zeer matig ontvangen en na jaren is het allemaal doodgebloed.

Bryan is nooit God geworden en heeft nooit het geld ontvangen wat hem beloofd was. Bryan heeft een tijdje door hoepels gesprongen die Peter Molyneux en zijn marketingteam vakkundig hadden opgesteld, maar toen waren de hoepels op en mocht Bryan ophoepelen. Niks geen levens veranderende zaken. Het was niks meer dan Peter die de ultieme ‘Molyneux’ gepulled heeft.

 

Half-Life 2 – episode 3/Half-Life 3

Half-Life 2 is een van de beste shooters ooit gemaakt. In 2004 kwam de game uit en het idee van Valve was om dit in drie episodes te doen. Helemaal leuk natuurlijk en de eerste twee episodes vonden gretig aftrek bij het grote publiek. Overal werd de game gelauwerd, en terecht. Maar waar blijft deel 3 dan? WAAR?!

Half-Life 3

Door de jaren heen lekt er af en toe nog een regel code of een geregistreerde url voor episode 3 of Half-Life 3. Soms wordt een Valve medewerker dronken en schrijft hij op een vochtig bierviltje zijn mening over episode 3. Soms zet ik voor de grap ‘Half-Life 3’ in een tag van een bericht, gewoon om te kijken of Gabe Newell ineens achter me staat. Ik wil best geloven dat er ergens in een donker kamertje nog drie mensen aan het coderen zijn. Waarschijnlijk is bij diezelfde mensen ook de taak om Beyond Good and Evil 2 te coderen in de schoenen geschoven, zonder dat ze het zelf weten. Ik hoop dat dit ooit nog het levenslicht mag zien. The Last Guardian en Final Fantasy XV zijn per slot van rekening ook verschenen en hoop doet immers leven.

 

De cake

 

Bovenstaande verhalen zijn de reden waarom wij gamers vaak moeite hebben om ontwikkelaars en uitgevers te vertrouwen. Maar we willen het zo graag. We willen ze zo graag geloven en krijgen waar we van houden, maar liefde maakt blind en dan loop je heel makkelijk tegen de lamp. Belofte maakt schuld. Ik hoor het mijn pa nog zeggen…

REACTIES (27) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord