De geschiedenis van THQ 

De geschiedenis van THQ 2015-02-14T14:26:10
Inmiddels is het algemeen bekend: voor een geschiedenisles moet je bij Alie zijn. Ditmaal duikt ze de verdrietige geschiedenis van THQ in. Van geduchte concurrent van EA en Activision tot bankroet, hoe kan het in een paar jaar zo misgaan? Dat en meer lezen jullie allemaal in deze feature.

Het in 1989 opgerichte THQ Inc. was eens een zeer succesvolle ontwikkelaar / uitgever... Helaas moest ik in deze eerste zin gebruik maken van de verleden tijd, want inmiddels is THQ niet meer. Eind 2012 vroeg men faillissement aan, waarna gestart werd met een liquidatie-uitverkoop en veel gamerechten overgingen naar andere ontwikkelaars, zoals bijvoorbeeld ook met het pas uitgebrachte Evolve gebeurde. Hoe THQ van geduchte concurrent van EA en Activision naar verleden tijd ging, lezen jullie in deze Feature. Laten we eerst echter eens teruggaan naar een gelukkigere tijd, toen Toy Head-Quarters (waar THQ voor staat), dat in eerste instantie speelgoed fabriceerde, grote hits als Saints Row, Red Faction, Company of Heroes en Dawn of War uitbracht.

THQ

Gotta buy 'em all

Vlak na de oprichting zat THQ nog niet in de spellenbizz, maar maakte men speelgoed, zoals leuke poppen van Kevin uit Home Alone. Al snel wist men echter de gameafdeling van Brøderbund over te nemen, waarna men hun allereerste game uitbracht, Peter Pan and the Pirates. Deze game was gebaseerd op de gelijknamige animatieserie. Iets dat THQ overigens veelvuldig zou blijven doen, zoals met adaptaties van Ren & Stimpy, Finding Nemo, SpongeBob SquarePants en meer.

Er volgden in de daaropvolgende jaren steeds meer overnames, zoals Black Pearl Software (1993), Pacific Coast Power & Light (1997), Volition Inc. (2000), totdat men over meer dan 10 interne studio’s beschikte. In 1994 zei men de speelgoedindustrie vaarwel om zich volledig op games te kunnen richten. Een aantal van de bekendste titels uit deze beginjaren zijn Pit-Fighter en Road Rash. Anders dan veel van de concurrentie, die snel aan de slag gingen voor de PlayStation, Saturn en N64, bleef THQ games uitgeven voor de oudere platformen, zoals de SNES. Een ontzettend slimme zet die leidde tot torenhoge verkoopcijfers en vanwege de lage ontwikkelkosten ook een hoop poen opleverde. 

THQ Homefront

 

Worstelen en Disney

In 1997 kwam THQ met hun eerste worstelgame. Een genre dat tot het einde een van de grootste speerpunten voor het bedrijf zou blijven. Daarnaast richtte men zich aan het begin van het millennium voornamelijk op grote deals met Disney, MTV en Nickelodeon. Een gouden zet, aangezien deze tak al snel uit zou groeien tot het meest succesvolle. Toen men met Warhammer 40K, Dawn of War, Red Faction, Full Spectrum Warrior, Destroy All Humans en Saints Row ook nog eens grote successen behaalde, was THQ hard op weg om een van de grootste spelers ter wereld te worden. De zaken gingen zo voorspoedig dat men in 2007 een omzet behaalde van meer dan $1 miljard. 

Waarschijnlijk kwam het feit dat men in het jaar daarop vijf studio’s moest sluiten voor veel mensen geheel onverwacht. Aandelen kelderen naar beneden en van de marktwaarde van THQ bleef een schamele $173 miljoen over. Een van de redenen hiervoor is dat veel van de big-budget titels, gebaseerd op tv-shows van Nickelodeon en films van Pixar, het ondanks positieve recensies niet meer goed deden. De markt was verzadigd en ook andere (hardcore) games deden het vanwege lege portemonnees van gamers een stuk minder dan verwacht… Zodoende moest er in 2009 $220 miljoen gesneden worden in de jaarlijkse kosten, en werden twee studio’s af gestoten, waaronder Big Huge Games. 

THQ UFC

 

Klap na klap na klap

In 2010 onthulde THQ de uDraw Game Tablet, een accessoire voor de Wii waarop je kon gamen en tekenen. Men wilde elke paar maanden komen met een stukje software en kwam in 2011 met versies voor de PS3 en Xbox 360. Al met al leidde het debacle tot een grote commerciële flop. Iets dat het bedrijf absoluut niet kon gebruiken bovenop de financiële zorgen die men al had… 

Een derde klap volgde na de releases van Red Faction Armageddon en Homefront, waarbij de aandelen dankzij de slechte ontvangst van deze games nogmaals 26% kelderen. Niet lang daarna sloot men een tweetal studio’s, waaronder Kaos Studios, de ontwikkelaar van Homefront, en stootte men de Red Faction franchise af. THQ besloot zich daarnaast minder te richten op games gebaseerd op (kinder)series en films, en meer de focus te leggen op eigen IP’s. Uiteindelijk bleef er nog maar een handje franchises over, namelijk Saints Row, Darksiders, Company of Heroes, Metro en UFC. Desondanks werd ook 2012 een slecht jaar, waarbij er meer dan $200 miljoen verlies werd gedraaid.

THQ Darksiders

 

De hoogste bieders

Vanaf dat moment was er eigenlijk geen weg meer terug. Tijdens een aandeelhoudersvergadering werd besloten tot vermindering van het aantal uitgegeven aandelen. Ook werd bijvoorbeeld de licentie van de UFC games verkocht aan EA, Devil’s Third van de hand gedaan, en een project met Guillermo del Toro afgeblazen.  Het tij kon echter niet meer gekeerd worden; THQ stond nog steeds aan de rand van faillissement. Hierdoor werden bijvoorbeeld Company of Heroes 2 en Metro: Last Light uitgesteld.  In een poging wat geld bij elkaar te sprokkelen, startte men een THQ Humble Bundle. Al snel stond de teller om meer dan 800.000 verkochte bundels, met een opbrengst van $5 miljoen. 

Het was echter slechts een aantal dagen na dit ‘succes’, dat THQ zich bankroet liet verklaren in de hoop opgekocht te worden door een grote partij. Toen dit mislukte, werd alsnog overgegaan tot individuele veiling van alle losse onderdelen. Homefront werd gekocht door Crytek en kwam later in handen van Koch Media. De Warhammer 40,000 serie ging naar Sega en de uitgeefrechten van Evolve en de WWE serie belandden bij Take-Two Interactive. Ubisoft kreeg THQ Montreal, en daarmee de rechten op South Park: The Stick of Truth, te pakken. Ten slotte sleepte Koch Media ook nog de uitgeefrechten van de Metro franchise en Volition, Inc. in de wacht. Uiteindelijk moesten ook de laatste eigendommen verkocht worden. Dit deed men in een veiling, waarbij Nordic Games onder andere Darksiders en Red Faction kocht (en later ook het THQ trademark), Homeworld bij Gearbox Software terecht kwam, en Drawn to Life naar 505 Games ging. 

THQ Metro

Een triest einde van het eens zo grote THQ… Ik wil jullie daarom vragen in de comments eens wat mooie herinneringen ophalen aan jullie favoriete games, want een mooier eerbetoon dan dat is eigenlijk niet denkbaar.

REACTIES (39) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord