De evolutie van… Link (The Legend of Zelda

De evolutie van… Link (The Legend of Zelda) 2018-03-20T12:16:56
Het is ruim een jaar geleden dat Breath of the Wild uitkwam en daarin is Link weer wat realistischer dan hij in het verleden is geweest. Link heeft dan ook vele gedaantes gehad in zijn 32-jarige geschiedenis. Laura duikt in deze serial over de evolutie van gamepersonages in de evolutie van Hyrule’s grote held: Link.

link
  

Links naam komt ook echt van het woord link: hij is een entiteit die reist tussen het heden en het verleden en rijgt de twee zo aan elkaar. Wanneer het op zijn uiterlijk aankomt, heeft hij gigantisch vaak zijn haarkleur veranderd: van blond naar oranje, bruin en zelfs roze, maar toch is hij altijd herkenbaar door zijn groene outfit met puntmuts.

Link is geen mens, hij is een elf en wordt mede door zijn puntoren vaak met Peter Pan vergeleken. Bedenker Shigeru Miyamoto heeft bovendien toegegeven dat hij wel wat inspiratie uit Peter Pan haalde voor Link. Immers heeft zowel het Disney-personage als de Nintendo-protagonist vaak een fee om zich heen voor hulp. Link slaapt veel en hij spreekt weinig, maar hij is ondanks vele tegenslagen extreem heldhaftig en doet alles voor zijn naasten, Prinses Zelda in het bijzonder.

listen
  

1986 - The Legend of Zelda

De eerste gedaante van Link is bij lange na niet zijn bekendste. Hij droeg al zijn iconisch groene outfit in dit topdown debuut, maar deze bevatte eigenlijk nog iets te veel bruin. De charme zat vooral in wat hij deed: al vanaf dag 1 houdt hij nieuwe items omhoog alsof hij vol trots aan je wil laten zien wat hij heeft gedaan. Vanaf het eerste moment had hij al zijn zwaard om vijanden een kop kleiner te slaan, een boemerang om verliggende rupees binnen te slepen en een bom om muren op te blazen en nieuwe doorgangen te creëren.

zelda
  

1987 - The Legend of Zelda 2: The Adventure of Link

In het tweede Zelda-deel werd alles ineens anders... In deze sidescrolling game werd platformen ineens belangrijk. Bovendien zagen we onze hoofdrolspeler nu niet schuin van boven, maar van de zijkant. Van een ietwat gezet klein dwergje naar een jonge elfman met slanke benen. De gameplay draait nu nog meer om zwaardvechten en hij gebruikt magie om sterker te worden. Vooral qua gameplay was dit een enorm bizarre twist voor de franchise, hoewel deze toen nog enorm jong was.

link
  

1991 - The Legend of Zelda: A Link to the Past

Gelukkig ging de franchise met A Link to the Past terug naar het topdown-concept, want dit deel groeide uit tot de meest geliefde Zelda-titel aller tijden en houdt die status voor veel gamers nog altijd vast. Link was zijn jaloersmakende benen wel kwijt, want A Link to the Past ging weer wat cartoonesker: vriendelijke oogjes, roze haar, fellere kleuren en rondere, koddigere vormen. Sowieso lijkt Link altijd wat klein van stuk te zijn, sowieso naast Zelda die regelmatig boven hem uit torent. Dankzij een stel laarzen kon hij rennen en met flippers kon hij zelfs zwemmen. Die heftige episode waarin hij in een konijn verandert vergeten we maar even, want verder ziet Link er fantastisch uit deze iconische SNES-titel.

link
  

1993 - The Legend of Zelda: Link’s Awakening

Je zou denken dat een legendarische franchise als Zelda een solide begin had, maar dat is absoluut niet het geval. Er werd al meteen op los geëxperimenteerd. Link kan springen! En voor het eerst zaten er grotere cutscenes in het spel, waarin Link als een soort superheld werd neergezet. Hij werd bovendien wat muzikaler: behalve de fluit kon hij nu meerdere instrumenten spelen. Deze Game Boy-titel was in zwart-wit (of Game Boy zwart met grijsgroen), maar laat zich verder goed vergelijken met A Link to the Past.

awakening
  

1998 - The Legend of Zelda: The Ocarina of Time

Vijf jaar na Links handheld-avontuur, werd met Ocarina of Time weer een consoletitel op de markt gebracht. Op Nintendo 64 verscheen een andere Zelda die in veel favorietenlijsten (waaronder onze Top 100) voorbij komt: The Ocarina of Time. The Ocarina of Time biedt een fantastisch verhaal, waarin Link niet alleen een soort tussenvorm is van al zijn eerdere games: hij is voor het eerst 3D. Je speelt in dit spel bovendien zowel een jonge als een wat oudere Link, wat gepaard gaat met specifieke mogelijkheden. Zo kan jonge Link nog niet enorm veel, terwijl zijn tienervariant zonder problemen op een paard springt.

oca
   

2000 - The Legend of Zelda: Majora's Mask

Er is geen enkel spel denkbaar waarin Link zo verandert als in Majora's Mask op Nintendo 64. Hij transformeert in dit spel namelijk in Deku Link, Goron Link of Zora Link. Het hangt van het masker af en het betekent dat Link zowel in uiterlijk als in mogelijkheden enorm verandert. Als Deku kan hij bijvoorbeeld zweven, als Goron rollen en als Zora zwemmen. Vooral Deku Link is heel bekend, omdat hij er dan uitziet als een boomstam. Een spannende keuze van Nintendo om haar personage zo extreem te veranderen, maar wel een verstandige. Majora's Mask is enkele jaren geleden nog zeer succesvol in een geremasterde versie uitgebracht op 3DS.

deku
  

2002 - The Legend of Zelda: The Wind Waker

In het eerste decennium van de 21e eeuw zien we Link voornamelijk in zijn meest cartooneske en anime-achtige vorm. Dat begint allemaal met The Wind Waker, waarin we het personage met nog rondere vormen en grotere ogen zien. Voor de een is dat een onrealistischer beeld van onze protagonist, een ander ziet juist meer gezichtsuitdrukkingen waardoor Links karakter beter naar voren komt. The Wind Waker is nog kleurrijker dan alle Zelda-spellen die daarvoor verschenen en er ligt meer nadruk op humor. Die cartooneske stijl werd voortgezet in de games die volgden: The Minish Cap (2004), The Four Swords (2005), Phantom Hourglass (2007) en Spirit tracks (2009).

link
  

2006 - The Legend of Zelda: Twilight Princess

In die tien jaar van cel shaded Link verscheen er een vreemde eend in de bijt die ook regelmatig de top 3 beste Zelda-games aller tijden aanvoert: Twilight Princess. In deze game zagen we Link als een jonge man, volwassener dan ooit. Bovendien verandert hij ditmaal niet in een konijn, maar kan hij zichzelf in een wolf veranderen wanneer hij in de Twilight Realm is. Er is echter nog een reden dat Twilight Princess net even anders was dan we inmiddels van de reeks gewend waren: voor het eerst gebruikte Link geen instrument in het grote verhaal.

twlight
  

2011 - The Legend of Zelda: Skyward Sword

Skyward Sword wijkt enorm af van de rest van de serie. Dat komt voornamelijk door de besturing, die ditmaal mogelijk wordt gemaakt door Links bewegingen na te doen op het scherm met je Wii Remotes in de hand. Niet lekker achterover op de bank genieten van dungeons, maar in een actieve houding al zwaardvechtend met Link door de wereld banjeren. Link is in deze game ook niet helemaal meer zichzelf, want hij kan niet meer te lang rennen omdat zijn meter dan op is. Wordt hij een oude man? Dat niet zozeer, maar zijn interesses zijn zeker veranderd. Hij gebruikt materialen om nieuwe items te craften, iets dat hij eerder niet deed.

skyward
   

2013 - The Legend of Zelda: A Link between Worlds

Twilight Princess en Skyward Sword toonden een heel andere Link dan zijn koddige cartooneske variant, maar aan A Link between Worlds kunnen fans van bijvoorbeeld A Link to the Past hun hart ophalen. Deze handheld-titel biedt de bekende topdown gameplay met een mooie 3D-versie van de wat kinderlijkere Hyrule-held. Qua karakter maakt Link niet heel veel ontwikkeling door in deze titel. Link krijgt in dit spel wel de ietwat vreemde gave om in muren te kruipen, waardoor hij dan in 2D-vorm op plekken komt waar hij in 3D niet zou kunnen komen.

link
   

2015 - The Legend of Zelda: Tri Force Heroes

Waar in de verre geschiedenis van Link nog wel eens met verschillende game-genres werd geëxperimenteerd, blijft dat later voor de hoofdfranchise toch steeds een RPG-game met afwisseling tussen topdown- en third person-perspectief. Tri Force Heroes is anders. Hierin bevecht je in topdown-perspectief monsters in dungeons door samen te werken met twee andere Linkjes. De nadruk ligt hierin op co-opgamen en daarnaast actie en puzzels oplossen. Het spel heeft zeker raakvlakken met de franchise, maar wordt simpelweg heel anders benaderd in spelmechanieken. Als personage verandert Link bovendien niet heel erg in Tri-Force Heroes, behalve dan het feit dat hij gekloond wordt en terugkomt als onder andere Link uit Four Swords en The Minish Cap.

triforce
   

2017 - The Legend of Zelda: Breath of the Wild

Link heeft in drie decennia een heleboel meegemaakt, maar de ontwikkeling die hij en de reeks doormaakt in Breath of the Wild is opzienbarend. Net als in de eerste Legend of Zelda komen we terecht in een open wereld, waarin Link ineens aanzienlijk meer mogelijkheden heeft. Hij kan zijn schild gebruiken om van heuvels af te surfen en met zijn paraglider veilig boven afgronden zweven. Je zoekt onderweg eten om Link gezond te houden en je kunt wapens maar een x aantal keer gebruiken voordat ze door gebruik aftakelen. Je hebt voor het eerst volledige vrijheid om Link kleding aan te trekken, waardoor hij niet per se in groen gestoken hoeft. Toch is dat slechts bijzaak in deze briljante game waarin Link zowel momenten van extreme zelfstandigheid en soms zelfs eenzaamheid kent, als momenten dat hij graag van de helpende hand gebruikmaakt van een vriendelijke voorbijganger. Het gevoel van vrijheid met een personage dat al zolang zo geliefd is, maakt Breath of the Wild tot een enorm succes en zorgt ervoor dat we Link weer heel anders ervaren als ooit tevoren.

braeth

Wanneer we Link weer in een eigen nieuwe titel tegenkomen, dat is nog onbekend. Sowieso is hij vaak in spin-offs te vinden, zoals Super Smash Bros. en Hyrule Warriors. 
    

De evolutie van...Serial:

Dinsdag 20 februari:

De Evolutie van... Lara Croft

Dinsdag 17 april:

De Evolutie van... Samus Aran

REACTIES (14) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord