De evolutie van gezichtsanimatie in games  

De evolutie van gezichtsanimatie in games 2017-05-26T09:29:38
De manier waarop het gezicht van een personage beweegt is van cruciaal belang om geloofwaardige emoties over te brengen, maar tegelijkertijd worden games er vaak belachelijk om gemaakt. Sven laat je uitgebreid zien hoe geanimeerde bekkies door de jaren heen drastisch veranderd zijn.

Zoals het ‘drama’ rond Mass Effect: Andromeda wel weer heeft laten zien, zijn we continu enorm in de ban van gezichtsanimatie. En dat is ook niet zo gek. Vooral wanneer verhaal een grote rol speelt moeten we er immers een hele game tegenaankijken en als we ons een beetje willen inleven in de personages, dan moet er een bepaald niveau van menselijkheid behaald worden. Dit niveau groeit mee met de technologie en beschikbare rekenkracht, waardoor we met verloop van tijd een steeds hogere standaard zijn gaan verwachten.

Bij een meer gestileerde tot cartoony vormgeving is er meestal geen probleem, maar als je voor natuurgetrouwe bewegingen gaat, wordt de grens tussen robot en mens opeens heel klein. Je komt terecht in de bekende ‘uncanny valley’, waar de kans op creepy groter wordt zodra je dichter bij fotorealisme komt. Is dit waarom we er de laatste jaren extra door geobsedeerd lijken te zijn?

Hieronder een geanimeerd (HA!) overzicht van wat we ieder jaar als helemaal prima beschouwden wat betreft gezichtsanimaties in games. Om het eerlijk te houden bevinden al deze games zich in het 3D-tijdperk en gaan ze voor een min of meer realistische look en feel. Toegegeven, helemaal fair is het niet, want zoals je ziet betreft het veel verschillende genres, waarin gezichtsanimatie op andere manieren is toegepast. Voor technische details moet je ook ergens anders zijn, maar het is hoe dan ook interessant om te zien waar we vandaan komen op het gebied van bewegende smoelwerken in ons favoriete medium.
   

1998 - Half-Life

Zie hier, een primitieve vorm van lip sync, met ongeveer drie verschillende kaakstanden.

 

Bron

 

1999 - Outcast

Bewegende kaken én elastische wenkbrauwen! Dit begint ergens op te lijken.

Bron 
  

2000 - Resident Evil - Code Veronica
  

Bron
  

2001 - Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty

De kracht van de PlayStation 2 werd hier duidelijk goed ingezet voor het tonen van emoties. Alleen jammer dat we het grootste deel van de game tegen Raidens domme kop moesten aankijken.

 

Bron
 

2002 - Soldier of Fortune II: Double Helix
     

Bron

 

2003 - Star Wars Jedi Knight - Jedi Acadamy

Ik vond de Jedi altijd al wat stijfjes in hun acteerwerk...

Bron

 

2004 - Half-life 2
   

Bron
   

2005 - Call of Duty 2

Ah, 2005. Een tijd dat we WO2 shooters nog lang niet zat waren, mede dankzij de overtuigende gezichtsanimaties van Call of Duty 2!

Bron
   

2006 - The Elder Scrolls IV: Oblivion
   

Bron
  

2007 - Mass Effect

Hey Andromeda, 2007 belde. Of je zijn animaties terug kan geven...

Bron
    

2008 - Grand Theft Auto IV
  

Bron

 

2009 - Batman: Arkham Asylum

Zeer karakteristieke koppen in het eerste deel van de Arkham-reeks, wat even veel te maken heeft met de animaties als met de harde lijnen en rimpels in het gezicht van Bats en zijn vriendjes.

Bron
    

2010 - Heavy Rain

     

Bron
    

2011 - L.A. Noire

Zeker een geval apart in dit rijtje. In plaats van de ‘traditionele’ motion capture doormiddel van bolletjes op het gezicht, zijn de acteurs van L.A. Noire vanuit alle hoeken in real time gefilmd door tig camera’s tegelijk. Het resultaat is super realistische, natuurlijk bewegende gezichten in de game. Jammer genoeg is de motion capture voor het lichaam apart gedaan van het hoofd, wat soms een beetje ongemakkelijk aanvoelt.

Bron
    

2012 - Far Cry 3
 

Bron
    

2013 - The Last of Us

Vier jaar geleden bewees Naughty Dog de absolute koning te zijn in het maken van geloofwaardige personages, deels door middel van top notch acteerwerk, maar nog meer door de sprekende gezichten. Iets wat sindsdien nog door niemand overtroffen is, behalve misschien drie jaar later door Naughty Dog zelf.

Bron
 

2014 - Call of Duty: Advanced Warfare 
   

Bron
   

2015 - The Witcher 3

Het knappe aan de gezichtsanimatie in The Witcher 3 is niet zozeer dat deze super geavanceerd is ofzo, maar wel dat het er op de een of andere manier voor zorgt dat al die honderden gesprekken die Geralt voert natuurlijk blijven aanvoelen. Iets waar menig andere RPG nog wat van kan leren.

Bron
   

2016 - Uncharted 4: A Thief’s End
    

Bron
   

2017: Mass Effect: Andromeda

*zucht* Laat ook maar...

Goed, tot zover deze tijdreis door de wondere wereld van gezichtsanimatie in games. Weet jij nog games waarvan je vroeger of recentelijk dacht: “Zo hé, die gezichten zien er best wel echt en natuurlijk uit en helemaal niet awkward ofzo..”, deel ze dan als de wiedeweerga met ons in comments. Doei!

REACTIES (15) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord