De Blizzard formule - hoe kan een ontwikkelaar zo veel succes hebben? 

De Blizzard formule - hoe kan een ontwikkelaar zo veel succes hebben? 2016-06-06T14:15:57
Overwatch is uit en het lijkt erop dat Blizzard wederom een gigantische hit te pakken heeft. Daar kijken we niet eens meer van op, want een nieuwe Blizzard game is altijd een doorslaand succes. Hoe komt dat eigenlijk? Roy zocht het uit.

Met de komst van Overwatch heeft Blizzard wederom een nieuw genre in de gamewereld omarmt, maar dan meer in de vorm van een houdgreep die het FPS-genre krachtig maar liefdevol in zijn greep houdt. Het is bizar dat elke game die Blizzard uitbrengt zo succesvol is. Niet alleen scoren hun games altijd erg hoog bij reviewers, ook de verkoopcijfers liegen er niet om. Hoe kan het zo zijn dat al die games van ze toch standaard zo goed zijn?  Ik ben de wereld van Blizzard ingedoken om een antwoord op die vraag te vinden.

               

De Blizzard introductie

Blizzard bestaat al sinds 1991, maar toen opereerde ze nog onder de naam Silicon & Synapse. Het waren drie gasten die net waren afgestudeerd en games maakten. Degenen die net zo oud zijn als ik, kunnen zich de puzzel platformer The Lost Vikings vast nog wel herinneren. Dat was direct een doorslaand succes. Genoeg in ieder geval voor een sequel. In de afgelopen 25 jaar is het bedrijf een aantal keer van naam veranderd totdat het bleef hangen bij Blizzard Entertainment.

In die 25 jaar tijd maakte ze furore met onder andere Warcraft, World of Warcraft, Starcraft, Hearthstone, Heroes of the Storm en Diablo. Met alle titels die ze uitbrachten hebben ze nu in totaal zo’n 7 miljard dollar omzet behaald en de helft van die enorme berg geld komt van WoW, zijn uitbreidingen en de subscription fee. Opvallend is dat hun paradepaardjes allemaal verschillende genres zijn. Ze tackelen de MMORPG, collectible cardgames, hack and slash, RTS en nu ook de FPS. Al deze games zijn erg verschillend, maar toch zijn ze allemaal bijzonder goed ontvangen en doen zeker niet onder voor elkaar wat kwaliteit betreft. Hoe doen ze het toch?

The Lost Vikings

                     

Data en balans

Kent iemand een MMORPG die langer meegaat dan World of Warcraft? Ok, maar ken je er ook één die net zo veel geld binnenharkt als die van Blizzard? Die kans is klein. De voornaamste reden dat WoW al ruim tien jaar nog steeds miljoenen spelers per dag trekt, is de manier waarop Blizzard hun spelers in de gaten houdt. Blizzard weet precies wat je doet in Azaroth, en al helemaal wat je vooral niet doet. Met die informatie kan het bedrijf enorm veel doen als het aankomt op patches en uitbreidingen.

Elke patch en uitbreiding brengt heel veel nieuws met zich mee en praktisch elke keer gooien ze de hele game op de schop om zowel hardcore en casual gamers opnieuw naar hun magische wereld te trekken. Dit alles kunnen ze bewerkstelligen door de enorme hoeveelheden aan data die ze vergaren. Niet alleen rauwe, in-game data, maar ook bèta’s zijn hierin erg belangrijk.

Dit principe werkt door in praktisch al hun games. Hearthstone krijgt ook maandelijkse updates in de vorm van nieuwe kaarten, solo adventures, nerfs en cosmetische DLC. Door de vergaarde data van de huidige stand van zaken, in bijvoorbeeld de meta-game van Hearthstone en de klachten die spelers hebben over kaarten, doen ze tijdig aanpassingen en precies wanneer je bijna bent uitgekeken op het spel, pleuren ze weer een paar handen vol nieuwe kaarten het spel in.

Blizzard heeft ook al gezegd dat wanneer er nieuwe heroes uitkomen voor Overwatch, deze gratis zullen zijn. We kunnen er ook al vanuit gaan dat deze nieuwe heroes de huidige balans niet verstoren en ik weet zeker dat de huidige heroes de komende tijd ook hier en daar worden bijgeschaafd om de huidige game zo gebalanceerd mogelijk te krijgen

Hearthstone

              

Kwaliteit in details

Toen ik rond aan het googelen was over Blizzard en hun succes kwam ik meerdere malen de term ‘polished’ tegen. Iedereen is het erover eens dat een Blizzard-game gespekt is met details. Van de geluidjes die de kaarten maken in Hearthstone tot de sidequests in WoW en van de menu’s tot de gebouwen in Warcraft. Op het oog lijken het kleinigheidjes, maar al die kleinigheidje zorgen samen voor een perfect gewoven tapijt van spelervaring waar je volledig ingerold wordt.

Blizzard is zich natuurlijk erg bewust van deze kracht en dat merk je dan ook wel aan het feit dat ze hun games pas releasen als ze klaar zijn. Dat klinkt heel logisch, maar hoe vaak speel je tegenwoordig triple A-games die nog bezaaid zijn met bugs en glitches? Blizzard-games hebben daar zelden tot nooit last van. Een mooi voorbeeld is Project Titan. Dit was een nieuwe MMORPG waar Blizzard jarenlang aan werkte, maar uiteindelijk is gecanceld omdat het niet opleefde naar de verwachtingen van de ontwikkelaar. Dat zo’n groot project waar zeven jaar aan gewerkt is, na een reboot alsnog gecanceld wordt, getuigt van een hoge kwaliteitscontrole. Een paar maps van Project Titan zijn overigens wel gebruikt in Overwatch, dus het was niet allemaal verspilde moeite.

Project Titan

          

Marketing

Als je als uitgever/ontwikkelaar de E3, de grootste gamebeurs van de wereld, kan negeren dan doe je ergens iets goed. Of heel erg fout. Blizzard houdt hun marketing zelf in de hand en doet dit perfect met hun eigen BlizzCon. De jaarlijkse conferentie waar Blizzard nieuws over hun games en DLC’s aankondigt en eSport competities houdt van al hun eSports-waardige games.

Daarnaast is Blizzard erg goed in hype creëren door de consument precies genoeg informatie te geven. Ze gooien je niet dood met nieuws en screenshots die eigenlijk niks zeggen, maar snipen hier en daar een heerlijk geanimeerde korte film-achtige trailer in je hoofd. Deze trailers zijn niet alleen oogstrelend, maar geven je een inzicht in het verhaal van de game en zijn simpelweg geen wegwerptrailers, maar blazen je omver elke keer dat je ze kijkt.

                

Verslavend

Dat Blizzard-games zo lang interessant blijven ligt natuurlijk ook aan de hoge verslavingsfactor van hun spellen. De loot in Diablo en WoW, de kaartenpakketjes in Hearthstone en de loot boxes in Overwatch zorgen ervoor dat onze hersenen willekeurige stoten dopamine afgeven en dat voelt verdomme fijn joh! Dat wil ik meer, en vaker. Elk level dat je stijgt, zorgt weer voor iets nieuws, nieuwe skills, nieuwe equipment, nieuwe mounts en quests. Die *ding* die je hoort en dat licht bij elke level up is als een shot heroïne rechtstreeks in je bloedbaan. Voor een passende ‘verslavingstheorie’ verwijs ik je graag even door naar dit wikipedia artikel over de Skinner-box.

De details van Blizzard zitten hem zelfs in de verslavingsfactoren. Kijk bijvoorbeeld maar naar Hearthstone. Wanneer je een pakketje kaarten opent, krijg je eerst een animatie die de anticipatie verhoogd, vervolgens zie je de achterkant van de kaarten en als je er met je muis overheen gaat lichten ze op in verschillende kleuren zodat je kan zien hoe zeldzaam ze zijn en dan moet je nog op elke individuele kaart klikken om te kijken welke het is. Het is elke keer weer spannend en elke keer wil je weer meer. Het lijkt op het eerste gezicht allemaal zo simpel, maar achter elke muisklik en lootdrop zitten dagenlange brainstormsessies om ze zo verslavend, maar dan op een leuke manier, mogelijk te maken.

World of Warcraft

Blizzard is terecht een van de grootste namen in de game-industrie. Dit komt door hun onvermoeibare passie, hoge kwaliteitseisen en de dialoog aangaan met de gamer. Dat dit elke keer weer zijn vruchten afwerpt, zien we wel aan de verkoopcijfers. Op het moment van schrijven is Overwatch alweer zeven miljoen keer verkocht. Daarbij komt ook nog een ijzersterk verhaal in hun games doorspekt met bibliotheken vol lore dat Blizzard zo goed maakt in wat het doet. Lekker zo doorgaan vrinden!

REACTIES (37) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord