De beste tactical rpg's 

De beste tactical rpg's 2015-05-11T11:09:09
Met de komst van Code Name STEAM heeft Roy weer een reden om te orakelen over zijn favoriete genre; de tactical rpg! Hieronder vind je een bijzonder tactisch rijtje van de beste ooit gemaakt.

Schaken is nooit zo mijn ding geweest. Te weinig dood en verderf en nog minder experience points en level ups. Het idee achter deze bordsport intrigeert me wel enorm. Minutenlang denken over je volgende zet om je tegenstander een hak te zetten en het liefst twaalf stappen voor bent. Daarom gaat mijn hart uit naar de tactical rpg. Een genre in gaming wat eigenlijk te weinig benut wordt, maar bijna alles wat zich onder dit prachtige genre schaart, is de bom. Nu Code Name STEAM bijna uit is, is het natuurlijk tijd voor een opfriscursus wat de beste tactical rpg’s betreft!

Code Name STEAM

  

Fire Emblem Awakening

Ik heb alle Fire Emblems gespeeld die in het Westen zijn uitgekomen, op Shadow Dragon na dan, maar Awakening was naar mijn mening de beste. Niet alleen vanwege het verhaal en de rijke character development, maar vooral vanwege de gameplay en tactische keuzes die je diende te maken. Niet alleen tijdens gevechten, maar zelfs tussen de gevechten door. Het was namelijk een heel ding om de juiste banden te smeden met je kameraden om ze zo sterker te maken tijdens gevechten. En ze konden ook nog kinderen krijgen die de statistieken en classes van hun ouders overnamen. Diepe shit en super romantisch...

Daarnaast staan Fire Emblem games altijd garant voor spanning door hun perma death mechanic. Dat kan je  ook uitzetten in Awakening, maar dat haalt de spanning juist weg naar mijn bescheiden mening. Als je je na een tig tiental uur door het verhaal heen had geworsteld, had Awakening ook nog een behoorlijk pittige endgame en multiplayer via streetpass. Dat heeft er wel voor gezorgd dat mijn uren in de triple digits zijn gelopen! Dat belooft wat voor Code Name STEAM dat door dezelfde studio is ontwikkeld als Fire Emblem Awakening.

Fire emblem awakening

  

Final Fantasy Tactics A2: Grimoire of the Rift

We gaan even terug in de tijd. Stop je flashbacks in het jaar 2008 toen je handheld nog geen 3D had, maar toch het mooiste apparaat was dat je van je ouders ooit hebt gekregen. Final Fantasy is al sinds jaar en dag een franchise die staat als een huis. De serie heeft zoveel spin-offs dat er hier en daar wel hele goede tussen moeten zitten (en minder goede natuurlijk, kuch Teathrythm, proest). Final Fantasy Tactics A2: Grimoire of the Rift is een van die hele goede spin-offs. De setting is Ivalice, een regio in een soort van droomwereld waarin hoofdpersoon Luso in wordt gezogen door een magisch boek. Final Fantasy genoeg voor je?

Het heeft alles waar een klassieke Final Fantasy groot door is geworden; een job systeem, leuke characters en een diep verhaal dat niet té serieus wordt. Dat luchtige is voor mij de reden dat deze FF hier staat en niet War of the Lions op de PSP. Ook Grimoire of the Rift staat garant voor genoeg uren speelplezier dat je je er bijna voor gaat schamen, maarja, als je alle side quests wilt halen, dan moet je er wel wat voor over hebben.

FF Tactics A2

  

XCOM: Enemy Unknown

Geloof het of niet, maar toen ik stage liep bij Power Unlimited was dit mijn ijsbreker voor Wouter. De beste man stelt zich nogal moeilijk open voor nieuwe mensen, maar door middel van onze gedeelde liefde voor de game, vond ik de weg naar zijn hart. Het lijkt me ook logisch dat je als weldenkende gamer hard gaat op XCOM. De sci-fi setting gecombineerd met universitaire diploma planologie én hoge moeilijkheidsgraad laten mijn ogen in ieder geval fonkelen.

Perma death maken je- in eerste instantie- gezichtsloze manschappen menselijk en je baalt als een malle als er een sterft tijdens een missie vanwege jouw roekeloze leiderschap. Niet alleen vanwege de skills die je sniperchick heeft opgedaan, maar vanwege de band die jullie hebben opgebouwd! In principe werkt XCOM een beetje hetzelfde als de bovenstaande roster-slagvelden, alleen dan zonder de rosters en daardoor komt het geheel wat dynamischer over. Dus als je het nog steeds niet gespeeld hebt, ga het potjandorie eens doen!

XCOM

  

Tactics Ogre: Let Us Cling Together

We zijn weer terug bij het fantasy genre. Het valt me nu eigenlijk pas op dat 90% van de tactical rpg’s zich onder deze noemer scharen. Wat is de deal met fantasy en tactiek? Anyway, de versie van Tactics Ogre: Let Us Cling Together die ik speelde was die voor de PSP. He origineel kwam uit voor de Super Famicom in Japan en is later gerereleased op de Sega Saturn, de PlayStation en dus ook de PSP. Dat een game zo vaak geport is, zegt al iets over de kwaliteit van het spel, maar dat de game 20 jaar na release nog steeds een van de beste tactical rpg’s ooit is, is doorslaggevend voor een plek in dit lijstje.

Tactics Ogre wordt vaak vergeleken met Final Fantasy Tactics. Voornamelijk vanwege vergelijkbare mechanics. Je speelt ook op een veld verdeeld in vakjes waarin je om en om je characters moet sturen. Snellere characters mogen eerder bewegen en soms vaker aanvallen, je kent het wel. Alles wat nu standaard is voor de tactical rpg, stamt zo’n beetje uit de tijd van Tactics Ogre, Final Fantasy Tactics en Fire Emblem. Het verhaal zelf verdient al een feature op zich, want dat is niet alleen erg interessant, maar ook mega ingewikkeld. Vallende koninkrijken, verraad en verschillende etnische groepen zijn aan de orde van de dag. Los dat maar eens op!

Tactics Ogre

  

The Banner Saga

Het is heel simpel; The Banner Saga is vet. Vet moeilijk, maar ook vet bevredigend. Grafisch is de game sowieso een pareltje met zijn geschilderde look, maar het verhaal, jongens, het verhaal. Dat grijpt je bij de strot en laat je pas los als je uitgeput en buiten adem op de grond ligt. Het is 50 Shades of Grey in game vorm met veel minder ‘seks’ en wél leuk. Het is ontwikkeld door Stoic en dat team zit vol met oud medewerkers van BioWare, dus dan is het geen verrassing dat het verhaal in orde is, evenals de personages trouwens.

Wat the Banner Saga echt zo aangrijpend maakt zijn de beslissingen die je maakt buiten gevechten, want door die keuzes zullen je manschappen het soms zwaar te verduren krijgen, of simpelweg sterven. Ik kan me nog herinneren dat er een dude stierf tussen gevechten door vanwege een keuze die ik tien uur eerder maakte en daar ben ik nog steeds kapot van. Voor twee tientjes hengel je deze topper binnen. Ga het doen, het is het waard!

The Banner Saga

Ik mag dan wel een loser zijn vergeleken met de meesterschakers van deze wereld, maar die gasten komen niet in de buurt van mijn tactical rpg skills. Dat, en ik durf gewoon met vrouwen te praten enzo. Ik ben in ieder geval heel benieuwd naar Code Name STEAM va Intelligent Systems, maar met Fire Emblem Awakening als de voorganger uit die studio, maak ik me absoluut geen zorgen!

REACTIES (34) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord