De beste games met FMV cutscenes 

De beste games met FMV cutscenes 2016-03-25T16:27:16
De Comic-Con barst morgen los in Utrecht en naast de vetste comics, cosplay en merchandise, kun je ook Quantum Break spelen! De nieuwe Remedy-titel heeft live-action cutscenes, wat vroeger in games veel populairder was dan je zou denken. PeterKoelewijn blikt terug!

Quantum Break zal deels spelen als een interactieve tv-serie. 4 episodes van 22 minuten zijn opgenomen met professionele acteurs en kunnen verschillen afhankelijk van bepaalde keuzes die je maakt. Het klinkt vooruitstrevend omdat het weinig meer voorkomt, maar eigenlijk zijn live-action cutscenes best ouderwets. Ze worden ook wel full-motion video scenes (FMV) genoemd en zijn al toegepast in games sinds de introductie van de CD-ROM! En zelfs daarvoor waren er arcadegames met echte tussenfilmpjes. Ik heb een paar van de meest memorabele FMV games op een rij gezet!

                           

Mad Dog McCree (1990)

Mad Dog McCree was een van de eerste games die FMV scènes gebruikte om z’n gameplay te tonen. Het is een typisch western-avontuur dat je als een revolverheld laat spelen. Mensen praten naar de camera toe alsof je echt deel uitmaakt van de film en regelmatig verschijnen er bandieten en ander gespuis in de film die je vlug moet neerknallen.

De game verscheen al in 1990 in speelhallen en wordt algemeen beschouwd als de titel die filmbeelden in games populair maakte. Dat kwam doordat er veel moeite gestoken was in de tussenfilmpjes zodat ze Hollywood-waardig overkwamen. Mensen in de vroege jaren ’90 werden volledig weggeblazen door het idee dat ze live meespeelden in een film!

De technologie om Mad Dog McCree ook thuis te spelen, volgde een paar jaar later in 1993. De game verscheen voor de Mega CD add-on van de Sega Mega Drive, Philips CDi en de laserDisc (als je weet wat dit is, ben je officieel oud). Later werd de game geport naar PC, PSN en zelfs de 3DS. Er verscheen ook een vervolg want gamers hadden na Mad Dog McCree de smaak te pakken!

                         

Night Trap (1992)

Een van de meest beruchte FMV games ooit is Night Trap. Deze titel verscheen in 1992 voor de Mega CD en werd later geport naar MS-DOS en de 3DO. Jij speelt een lid van de Sega Control Attack Team (SCAT… ja) die een stel tieners moet surveilleren middels beveiligingscamera’s opgehangen in hun ouders’ huis. Wat echt creepy is, is dat het huis wordt aangevallen door vampirische wezens genaamd Augers. Door snel te switchen tussen camera’s en op tijd valstrikken te activeren, kun je de game uitspelen.

Five Nights at Freddy’s heeft o.a. inspiratie uit dit soort games geput. Toentertijd was dit echter schokkende shit. De Amerikanen vonden het (nu tamme) geweld in de FMV’s zo ernstig dat Sega de game uit de schappen moest halen. Er werden zelfs verhoren over gewelddadige games in de Amerikaanse senaat gehouden na de Night Trap ophef! De game is er mede verantwoordelijk voor dat de ESRB-leeftijdsrating werd ingevoerd in 1994.

                                 

Sewer Shark (1993)

Een FMV-game waar Sega met meer plezier aan terugdenkt is Sewer Shark. Een van de eerste FMV-games voor de Mega CD die later ook nog gebundeld werd met deze add-on. Je speelt een ‘sewer jockey’ die met een schip door de riolen van Solar City moet vliegen. Allerlei gemuteerde beesten schuilen daar die je moet doodschieten. Echte acteurs spreken de onrail shooter levels aan elkaar en de special effects voor de riolen waren toentertijd uitstekend. Sega boerde goed met Sewer Shark. Net als bij Night Trap moest Sega wel de filmbeelden comprimeren zodat ze slechts een deel van het scherm innamen.

                                

Wing Commander 3: Heart of the Tiger (1994)

Met het succes van FMV cutscenes in games bevestigd, was het hek van de dam halverwege de jaren ’90. Er verschenen tig games met echte acteurs in de tussenfilmpjes en gamedevelopers konden eindelijk hun complexe universums verrijken met uitgebreide cutscenes. Een van de beroemdste games die menig science-fiction een fan een traantje zal doen wegpinken, is Wing Commander III: Heart of the Tiger. Deze reeks had al een grote schare fans maar met de toevoeging van full-motion video in deel 3, kon het eindelijk een Star Wars-waardig ruimteavontuur vertellen. En daar was ontwikkelaar Origin Systems heel open over… want ze huurden Luke Skywalker in om de hoofdrol te spelen.

Naast Mark Hamill speelden Malcolm McDowell, John Rhys-Davis en Biff Tannen ook rollen in de game. Wing Commander III legde de lat voor Triple A games met FMV’s aanzienlijk hoger en meer bekende Hollywood-acteurs speelden in dit soort games mee dan je zou denken! Wing Commander IV voegde nog meer sterren toe en ook de spin-off game Privateer 2 wist de weg naar de Hollywood telefoonklapper.

                               

Ripper (1996)

Naast mainstream games waren er ook FMV games met concepten die meer ‘out there’ waren. Meestal hadden deze een lager budget, maar Take Two’s point-and-click adventure Ripper knalde er alsnog een indrukwekkende sterrencast tegenaan. Het is een adaptatie van de Jack the Ripper legende maar dan in een science-fiction Matrix-wereld zoals die alleen in de jaren ’90 gemaakt konden worden.

Onder meer Paul Giamatti, Burgess Meredith, Karen Allen en frikking Christopher Walken leenden hun acting chops voor de game. Interessant is ook dat de game z’n einde en zelfs bepaalde puzzels willekeurig aanpaste per savegame. Zo konden uiteindelijk 4 verschillende personages de seriemoordenaar op het eind zijn, willekeurig gekozen door de game. Daa kan David Cage nog een puntje aan zuigen!

                                                 

Command & Conquer: Red Alert 3 (2008)

Fast forward bijna 10 jaar later en FMV games zijn nagenoeg uitgestorven. Grootste boosdoener is de tijd zelf en de ontwikkelingen die het met zich meenam. 3D games konden steeds geavanceerdere beelden tonen en zo werd het minder raar om cutscenes gewoon ingame te maken. Het huren van Hollywood-acteurs was ongetwijfeld een duur grapje en zoals je aan de YouTube beelden kunt zien, moesten ze op een zeer lage resolutie afgespeeld worden vanwege opslagbeperkingen.

Maar Electronic Arts bracht de gimmick in 2007 terug met Command & Conquer III: Tiberium Wars. De eerste C&C gebruikte al echte acteurs (waaronder fan favorite Kane) maar de latere Generals-serie liet dit varen. Mijn persoonlijke favoriet is Command & Conquer: Red Alert III, die bomvol bekende acteurs zat en tegelijkertijd het foutheid-niveau op maximum zette. Check deze glorieuze intro voor de sovjet campaign maar, waarin Tim Curry steeds z’n accent vergeet!

Hell, EA gaf ook geen fuck, want later in de game (check 0:18 in video) schiet ie gewoon in de lach tijdens een take.

En nu ben ik verdrietig omdat EA geen Command & Conquer meer maakt...

                              

Her Story (2015)

Is tussenfilmpjes met echte acteurs opnemen voor je game altijd gimmicky? Nou nee, niet als je het slim toepast, zoals Her Story vorig jaar bewees. Deze game laat je via een oude laptop een moordzaak onderzoeken. Dat doe je door allerlei politieverslagen te lezen maar ook videobeelden van de Britse vrouw Hannah Smith te kijken. Haar man is het slachtoffer en ze vertelt in meerdere politieverhoren haar kan van het verhaal. Het is aan jou om verbindingen te leggen tussen haar antwoorden en de zaak op te lossen. Dit had nooit zo complex gemaakt kunnen worden als Hannah Smith een 3D-model was.

Ontwikkelaar Sam Barlow wilde met Her Story een zo realistisch mogelijk politieonderzoek creëren. En in de jaren ’90, vandaar de ouderwetse operating system. Om de beelden ouder te laten lijken, nam hij de scènes 2 keer op met 2 verschillende videorecorders, voor hij ze in de game stopte.

FMV is grotendeels ingehaald door de tijd, maar goede gamedevelopers weten alsnog een verrassende wending te geven aan het werken met live-action beelden. Of Remedy het gaat lukken met de digitale episodes voor Quantum Break, weten we vanaf 5 april! De game komt dan uit voor Xbox One en PC.

REACTIES (39) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord