De beste cel-shaded games ooit 

De beste cel-shaded games ooit 2018-01-29T11:58:43
Dragon Ball FighterZ is uit en komt met zijn cel-shaded visuals dichterbij de Dragon Ball anime dan ooit! Het is een nieuwe indrukwekkende stap voor cel-shaded games, waardoor PeterKoelewijn de vraag stelde: “welke cel-shaded games zijn bijna net zo indrukwekkend?” Feature-time!

Jet Set Radio

De eerste grote game met cel-shaded graphics die wereldfaam vergaarde, was Jet Set Radio voor de Sega DreamCast. De 3D modellen in de wereld waren zo ontworpen dat ze juist ‘platter’ leken. Dat lukte de ontwikkelaars door felle kleuren, dikke lijnen en de juiste belichting toe te passen. Je speelt een 3D-game als geen ander, maar je brein denkt dat het een 2D game is! Niet alleen was Jet Set Radio een verrassend leuke skategame, de visuals maakten het een van de meest indrukwekkende titels die voor de console verscheen. Later kwam het vervolg Jet Set Radio Future voor de Xbox uit, en hoewel de cartoony graphics nog steeds speciaal waren voor die tijd, was de gamesindustrie al overtuigd want er begonnen meer studio’s spellen met cel-shaded graphics te maken!

Jet Set Radio    

Killer7

Dat cel-shaded graphics voor meer gebruikt kunnen worden dan het nabootsen van anime, bewees Suda51 met het controversiële Killer7 voor GameCube. Killer7 laat je een huurmoordenaar spelen met 7 persoonlijkheden in zich. Niet iedereen kon toentertijd het bizarre plot en Suda’s nu kenmerkende film noir-stijl waarderen. Terugkijkend was het echter een van de eerste titels die de grenzen van cel-shaded graphics opzocht. Daar plukken we nu nog steeds de vruchten van, want Suda51 werkt weer aan een nieuwe No More Heroes-game met uiteraard dezelfde cel-shaded graphics.

Killer7    

The Legend of Zelda: The Wind Waker

Het was Nintendo ten voeten uit toen ze de eerste beelden van The Legend of Zelda: The Wind Waker toonden. Weg was de realistische anime-Link van Ocarina of Time, plotseling moesten we het avontuur spelen als een gedrongen Link met grote bolle kattenogen. Logischerwijs hadden Nintendo-fans het volste begrip voor deze creatieve koerscorrectie.

The Wind Waker   

We kregen Twilight Princess hierna, wat denk je zelf? Het was echter een hele grote stap om zo’n iconische franchise cel-shaded te maken. Het ontwikkelteam vond dat ze op deze manier Link geanimeerder konden maken en zo dichter konden komen bij de essentie van de serie. De latere Zelda-games grepen weer terug naar cel-shaded graphics maar telkens met hun eigen ontwerpen en visies.

 

XIII

Gebaseerd op de gelijknamige Belgische strip, was XIII een experiment van Ubisoft om te zien hoe ver ze een comicbook konden omsmeden tot een game. Het was een middelmatige FPS maar wel een die voor het eerst geluidseffecten visualiseerde als in een stripboek, evenals zoom-in kaders toonde van headshots. Later zouden dit soort effecten ook te zien zijn in bijvoorbeeld Borderlands.

XIII   

Okami

Capcom heeft ons laatst verblijd met een HD-remaster van deze game en het is volkomen terecht want nog geen enkele game kwam zo dicht bij de Japanse legendes als Okami. Het concept van de game begon met een fotorealistische wolf maar het ontwikkelteam van Clover Studios besloot dat de Japanse sumi-e inktschilderingen dichter bij het natuurthema stonden. Zo kwam het team bij cel-shaded graphics terecht om de inktachtige wereld van Amaterasu te ontwerpen. Het schilderen van de personages vonden ze zo leuk, dat ze besloten om het spelen met de inktkwast in de gameplay te verwerken.

Okami   

MadWorld

Het team van Clover Studios zou later Platinum Games oprichtte en hun eerste nieuwe cel-shaded game was MadWorld. De ultrageweldadige game was volledige zwartwit op één kleur na: bloedrood! De comicbook-achtige stijl werkt als tegenbalans voor de bakken geweld.

MadWorld   

Telltale’s The Walking Dead

Veel cel-shaded games gebruiken tegenwoordig de techniek om dichterbij hun bronmateriaal te komen. Zo ook Telltale’s The Walking Dead. De mistroostige sfeer van de wereldberoemde comics komt misschien nog wel beter over dan in de liveaction serie.

The Walking Dead   

Marvel vs Capcom 3: Fate of Two Worlds

Uiteraard wordt de cel-shaded graphics ook toegepast om de meest krankzinnige actie nog krankzinnigerderder te maken. De stijl blijkt ook de perfecte oplossing te zijn om veel geliefde 2D games naar het HD-tijdperk te brengen. Zo ook Marvel vs Capcom 3: Fate of Two World, waarin je letterlijk personages door de pagina’s van een stripboek heen kunt slaan! Capcom kreeg vorig jaar veel kritiek van fans omdat Marvel vs Capcom Infinite z’n celshaded graphics gek genoeg weer had ingeruild.

Marvel vs Capcom 3    

Persona 5

De laatste twee consolegeneraties zijn anime cel-shaded graphics griezelig dicht in de buurt gekomen van hun handgetekende bronmaterialen. Persona 5 was weer een grote stap richting een compleet interactieve anime. Meer nog dan de voorgangers gebruikt deze JRPG de game-engine zelf om het verhaal te vertellen, in plaats van te grijpen naar CGI of animatiefilmpjes zoals JRPG’s vaak doen. Dat kan ook want de gezichtsanimaties en bewegingen die de character models kunnen maken, zijn vele malen complexer.

Persona 5    

Ni no Kuni: Wrath of the White Witch

Een andere indrukwekkende JRPG met animestijl is Ni no Kuni: Wrath of the White Witch. De wereldberoemde studio Ghibli ging akkoord om de designs voor de Level 5-game te leveren, wat het een unieke maar tegelijkertijd herkenbaar anime-uiterlijk geeft.

Ni no Kuni: Wrath of the White Witch    

Naruto: Ultimate Ninja Storm

Naruto is een shonen-serie met een gelijkwaardige populariteit als Dragon Ball Z, maar deze animeheld doet al veel langer indrukwekkende dingen op de HD-consoles. Uitschieter is de Ultimate Ninja Storm-serie van CyberConnect2, die er bijna nog mooier uitziet dan de anime zelf. Of gaat Dragon Ball FighterZ er nu toch vandoor met de kroon?

Naruto Ultimate Ninja Storm    

Guilty Gear Xrd

Dragon Ball FighterZ gaat dezelfde engine als Guilty Gear Xrd gebruiken. Voor hun eigen fighting game franchise koos Arc System Works de Unreal Engine 4 te gebruiken en het uiterlijk en belichting net zolang te tweaken totdat alles er 2D uitzag. Tegelijkertijd hadden ze de luxe van een 3D engine waarin ze het gevecht vanuit meerdere dramatische hoeken konden tonen. Ook konden de 3D modellen gebruikt worden voor tussenfilmpjes in de story mode. Geen wonder dat de studio dezelfde strategie toepast op hun Dragon Ball-game.

Guilty Gear Xrd   

Het is moeilijk te geloven dat cel-shaded graphics ooit een zeldzaamheid waren. Het is tegenwoordig een bewuste stijlkeuze en kan voor werkelijk uniek uitziende games zorgen. Of in het geval van Dragon Ball FighterZ, je het gevoel geven alsof je werkelijk in Dragon Ball Z speelt. Geen idee hoeveel beter cel-shaded graphics nog kunnen worden, maar ik laat me graag verrassen!

REACTIES (39) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord