De beste bossen in games 

De beste bossen in games 2016-02-07T11:22:31
Hoge bomen vangen veel wind, door de bomen het bos niet meer zien, de appel valt niet ver van de boom... Boomknuffelaar Sven is bijna even dol op het bos als op games, dus aan hem de taak om de twee te combineren in dit extra groene artikel over interactief geboomte.

In games trekken we regelmatig de wildernis in en met name dit voorjaar zijn we weer regelmatig in het virtuele bos te vinden. Aanstaande dinsdag verschijnt bijvoorbeeld het langverwachte Firewatch, waarin we de bossen van Wyoming moeten beschermen. Op dezelfde dag maken we van heel dichtbij kennis met de bosrijke Zweedse natuur in Unravel, The Witcher 3 had prachtige wouden, in the Witness zien we voortdurend door de bomen het bos niet meer en later deze maand lopen we rond in de ongerepte, prehistorische rimboe van Far Cry Primal. Een goed moment om eens te kijken naar bossen in games.

Zoals de Efteling ons leert, heeft een bos vaak iets sprookjesachtigs. Overdag is het er meestal rustgevend en mooi, maar na zonsondergang is het een plek vol gevaar en afschuw. In het bos kun je de vogeltjes horen fluiten, de blaadjes horen ritselen in de wind, maar tegelijkertijd ook de monsters horen ruften in de verte. Een donker bos met Tjeerd erin kenmerkt zich door een zachtjes gefluister tussen de bomen: “Dit is niet oké, man…”, en maakt een vallende boom in het bos ook geluid wanneer er niemand in de buurt is om het te horen? Oh bos, je bent zo mysterieus en zo warm tegelijk! Eh... goed, ik geloof dat we inmiddels aardig in de bosstemming zijn, dus laten we deze magische wandeltocht voortzetten in de mooiste wouden die ons favoriete medium heeft voortgebracht.
      

Red Dead Redemption - Tall Trees

Bij Westerns denk je waarschijnlijk eerder aan uitgestrekte prairies en dorre vlaktes, met hier en daar een cactus of zo’n rollende struik, maar hoewel dat soort landschappen ook prachtig zijn uitgewerkt in Red Dead Redemption, heeft Rockstar zich niet tot dat cliché-beeld beperkt. Later in de game kom je in een gebied genaamd Tall Trees, een uitgestrekt bos met een compleet andere sfeer als in de rest van de game. Als je ooit eens oog in oog wilde staan met een grizzlybeer (of twee), dan is dit de place to be. Er gaan daarnaast sterke geruchten dat ergens in Tall Trees de enige perfect Engels pratende Sasquatch ter wereld rondloopt...

      

Metal Gear Solid 3: Snake Eater - Tselinoyarsk

Een van de belangrijkste redenen waarom Snake Eater voor velen nog altijd het beste deel uit de Metal Gear-reeks is, is natuurlijk het indrukwekkende oerwoud waar het grootste deel van de game zich afspeelt. Snake wordt gedropt in de bossen van Tselinoyarsk, ergens diep in de voormalige Sovjet-Unie, waar hij moet zien te overleven met wat hij om handen heeft. De intense stealthy survival gameplay, waarbij je allerlei dieren en planten moet eten en je camouflage moet aanpassen aan je omgeving, zorgt ervoor dat je je letterlijk en figuurlijk één voelt met het bos. Sluipen door het gras zag er bovendien nog nooit zo cool uit, wat eigenlijk al genoeg legitimatie is voor een plekje in de lijst.

    

Grim Fandango - The Petrifried Forest

Net als eigenlijk alles in Grim Fandango, is het bos waar je met Manny in terecht komt, na zijn ontsnapping uit de stad El Marrow, zo dood als een pier. Toch zijn er wel een aantal levende dingen aan te treffen: de doodongelukkige oranje demon Glottis, die zijn baan als chauffeur (en even later ook zijn hart) kwijt is, enorme vliegende spinnen die aan mergpijpen knagen en brandende bevers die een dam van skeletten hebben gebouwd. Kortom, een machtig gezellige bedoening en tevens de locatie van een aantal van de meest frustrerende puzzels uit de game. Hoe sfeervol het er ook mag zijn, je bent blij als je er uiteindelijk weer weg bent. The Petrified Forest is trouwens ook een verwijzing naar de gelijknamige film uit 1935 met Humphrey Bogard, de acteur waar Manny Calavera op is geïnspireerd. Weet je dat ook weer.

    

Far Cry 3 - Rook Islands

De Far Cry-reeks staat natuurlijk bekend om haar geloofwaardige virtuele natuur, maar in weinig games komt de tropische jungle zo goed uit de verf als in Far Cry 3. Met name het noordelijke eiland ziet er fantastisch uit. Geen enkel stukje is hetzelfde, achter elke boom schuilt weer een of ander kabbelend beekje of een handig uitkijkpunt over een vijandige outpost. In tegenstelling tot Far Cry 2, kun je in deze jungle ook worden aangevallen door een enorm scala aan wilde beesten. Uit zelfverdediging zo’n mooie tijger neer moeten knallen is geen pretje, maar bij die big ass Cassowary vogels had ik daar dan weer totaal geen moeite mee. Nasty fuckers dat het zijn. Je kunt trouwens zeggen wat je wil over de saaie mechanic van het moeten activeren van steeds moeilijker te beklimmen radiotorens, maar het uitzicht over de jungle van bovenop zo’n stuk schroot, maakt het toch elke keer de moeite waard.

     

Ori and the Blind Forest - Nibel

Deze game en bijbehorend bos zijn fenomenaal. Sprookjesachtig met de grote S. Ori and the Blind Forest heeft de meest tranentrekkende proloog die je ooit in een game gezien hebt: een schattig klein bosgeestje waait van de grote Spirit Tree en wordt opgevoed door het koddige beest Naru, alsof het zijn eigen kind was. Maar op een dag begint het bos opeens te verwelken en raakt al het voedsel op! Naru sterft voor de ogen van Ori en voor hemzelf lijkt er ook bar weinig hoop. Maar zoals in elk sprookje komt de held ook in dit verhaal weer te boven en moet Ori, met hulp van de Spirit Tree en Sein, het grote, oogverblindend mooie, 2D-side scrolling bos weer tot leven zien te wekken. Als je nu niet spontaan de neiging hebt om als een malle bomen te gaan planten op het grasveldje bij jou aan de overkant, dan weet ik het ook niet meer.

     

The Legend of Zelda - The Lost Woods

De avonturen van Link bevatten veel memorabele locaties, die telkens in verschillende games, in verschillende vormen terugkeren, maar één van de meest iconische Zelda-settings is toch wel The Lost Woods. Al in de eerste Zelda uit 1986 wist Nintendo met dit betoverde bos in te spelen op een angst die onlosmakelijk verbonden is met het bos: verdwalen! De ene keer moet je precies de juiste route lopen, de andere keer is er gewoon hele dichte mist, en dan liggen er ook nog rovers op de loer. Mocht je hier niet tegen opgewassen zijn, dan loop je het risico om voor altijd verdwaald te raken en te veranderen in een Skull Kid (of in sommige games de meer plantaardige Deku Scrub). Maar hé, alles voor die felbegeerde Master Sword!

     

Mortal Kombat  - the living forest

Een iconisch gamebos van heb ik jou daar! The Living Forest uit de Mortal Kombat-reeks is qua lieflijkheid preciés het tegenovergestelde van Nibel uit Ori and the Blind Forest, tenzij het voeren van mensetende bomen telt als het bos helpen te doen herleven... The Living Forest verscheen voor het eerst in Mortal Kombat II, met de kenmerkende boze gezichten van de luid brullende bomen op de achtergrond. Er gingen toen al geruchten dat er een speciale Fatality was, waarmee je je tegenstander door een boom kon laten opeten. Helaas werd dit geniale concept pas voor het eerst toegepast in Mortal Kombat: Shaolin Monks uit 2005, beter laat dan nooit! Zo zonde dat deze stage (nog?) niet in Mortal Kombat X zit, behalve als suffe achtergrond voor je persoonlijke Kombat Kard. Het arme bos moet maar een beetje verhongeren ondertussen, meneer Boon? Een gemiste kans.

    

Uncharted: Drake’s Fortune - Amazonegebied

De jungle in de eerste Uncharted blonk vooral uit in grafische pracht. Nooit eerder had een bos zo veel detail, nooit eerder wapperden de onvoorstelbaar groene blaadjes zo realistisch in de wind en nooit eerder zag het water er zo realistisch en bijna drinkbaar uit. En dan heb ik het nog niet eens over de realistisch nat wordende kleding van Drake. Maar het tofste aan het bos in Uncharted is juist iets wat er helemaal niet thuishoort, iets waardoor je keihard met die heerlijke Indiana Jones-vibe in je gezicht geslagen werd: een gigantische, verroeste, Duitse U-boot op de rand van een waterval. Wow.

     

Alan Wake - Bright Falls

Dit jaar verschijnt natuurlijk het ongetwijfeld rete spannende Quantum Break, maar de vorige game van Remedy bracht sensatie van een totaal ander kaliber: een tot waanzin drijvend mysterie. En welke omgeving leent zich nu beter voor dit soort psychologische horror, dan de donkere bossen van Washington State? Precies, geen enkele! Met een dorpje dat wel heel erg doet denken aan het ook al zo onheilspellende Twin Peaks, is het recept voor een bizar en verontrustend avontuur compleet. Daar sta je dan, met je haperende zaklantaarn, te proberen om de ‘duisternis’ van je vijanden af te schijnen, terwijl er iemand (of iets?) in de verte je naam fluistert. Engere bossen dan dit zijn er niet.

     

Fallout 3 - Oasis

We sluiten af met één van de meest bizarre/geniale sidequests ooit. Na de grote kernoorlog van 2077 was heel Amerika veranderd in een grote, droge, onvruchtbare teringzooi. Héél Amerika? Neen! Er was één klein, groen dorpje dat dapper weerstand bleef bieden aan de nucleaire overheersing. Maar niet helemaal vrijwillig. Het begon allemaal met de ghoul Harold, die dankzij het Forced Evolution Virus een boom uit zijn hoofd had groeien, die hij liefkozend Bob noemde. Op een dag werd Bob echter zo groot, dat hij wortel moest schieten en het stel voor altijd aan de grond genageld werd. Voorbijgangers beschouwden deze pratende boom als een god en begonnen hem als sekte (de Treeminders) te aanbidden. Het ging zo goed met Bob dat hij zich kon voortplanten, waardoor er in de loop der jaren een heel bos om hem heen gegroeid is! Aan de speler uiteindelijk de keuze om Harold, die nog altijd in Bob vastzit, uit zijn lijden te verlossen, of om hem te overtuigen van zijn functie om de wereld een groenere plek te maken. Een duivels dilemma.

     

Bonus: Professional Lumberjack 2015

Voor wanneer je helemaal klaar bent met het bos en alle bomen om je heen genadeloos wil omhakken. Op een ecologisch verantwoorde manier dan, natuurlijk...

    

Dat was 'm dan! Zoals altijd heb ik ongetwijfeld nog lang niet alle boeiende, mooie, enge, mysterieuze, sprookjesachtige bossen kunnen noemen, dus roep jouw favoriete gamebos vooral in de comments!

REACTIES (73) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord