De 5 leukste verrassingen van indigo 

De 5 leukste verrassingen van indigo 2013-10-10T11:59:28
Vorige week bezocht ik Indigo, een indiegamesfestivalletje in het stadhuis van Utrecht. Als indie-minded gamer vind ik het namelijk altijd leuk om die wat kleinere spellen te checken – en zeker als er gratis bier wordt geschonken.

Tussen bierbar, kokette hapjesdames en reeds bekende games als The Flock, The Last Inua en Metrico (zie mijn artikelen in de PU) door, stonden ook een paar interessante dingen opgesteld die ik nooit eerder had gezien. Bij de meest verrassende games bleef ik na het spelen even hangen met twee vragen aan de makers ervan: what the fuck is dit, en waarom zouden we dat moeten spelen?

Rampage M

Maker: Pascal van der Heijden (werkte ooit bij Triumph aan Overlord 1 & 2)

Pascal

Wat ?
“Rampage M is een old-school, topdown shooter die zich met name richt op het afknallen van aliens en heel snelle gameplay. Daarbij doen we wat puzzeltjes die interessant zijn voor de coöperatieve multiplayer, waarin je bijvoorbeeld verschillende schilden kunt gebruiken, met teammaten die dan het beste voor- of achterop kunnen lopen. Het wordt sowieso niet makkelijk om in dit spel te overleven, je moet constant op zoek naar de schaarse health en ammo.”

Waarom moeten we dat spelen?
“Omdat het een leuk spel is. Althans, je moet er van houden.”

Meer info: www.rampagem.com

 

Cover Me

Maker: Charlotte van Grunsven (tweedejaars student HKU)

Charlotte

Wat ?
“Het is een experimentele game, waarin ik de mogelijkheden van het medium games onderzoek, en daarbij de conventionele gameplay-aanwijzingen zo veel mogelijk heb weggelaten. Het gaat over de maakbaarheid van de dingen. Je hebt eerst interactie met de objecten in de wereld, die kun je vorm geven, of laten bewegen, of laten exploderen. Je schept dus eigenlijk een wereld, die je vervolgens weer omver haalt. Zo probeer ik je perceptie van dingen te laten veranderen, om vraagtekens bij die perceptie te zetten.”

Waarom moeten we dat spelen?
“Omdat het iets compleet nieuws is, iets wat je nog nooit eerder hebt gezien. Ik wil games graag naar de next level tillen en een breder publiek aanspreken.”

Meer info: www.charlottevangrunsven.nl

 

‘Dules

Maker: Joris Dormans (gamewetenschapper en spellenmaker die ook voor toespraken zijn hand niet omdraait)

Joris

Wat?
“’Dules is een multiplayer shooter waarin je met teams van bijvoorbeeld vier tegen vier spelers in voertuigen rondrijdt en op elkaar schiet. De grap is dat je die voertuigen helemaal kunt inrichten zoals jij wilt. En als je voertuig kapot is, kun je bijvoorbeeld onderdelen uit je machinegeweer gebruiken om je motor te repareren. Je speelt nooit dezelfde missie, de werelden worden steeds weer anders gegenereerd. Dat maakt het spel extra spannend.”

Waarom moeten we dat spelen?
“Het is een beetje een nerdy, hardcore shooter met een leuke twist. Wel een indiegame, dus niet zo’n typische shooter. Je moet hem spelen als je ervan houdt steeds weer een nieuwe configuratie voor je voertuig te bedenken en als je houdt van improviseren.”

Meer informatie: www.jorisdormans.nl

 

Wildforce

Maker: Martijn Wenting (maakte ooit tientallen Game Boy Color-spellen)

Martijn

Wat?
“Het is een arcade-style shooter, een mix tussen run and guns van vroeger, zoals Metal Slug en Contra, en de shoot-em-ups van vroeger, zoals Gradius en R-Type. Door die twee genres te combineren, krijg je eigenlijk een nieuw soort spel, waarin de beste elementen uit beide genres worden gecombineerd.”

Waarom moeten we dat spelen?
“Het is geschikt voor 1 tot 4 spelers, en dus ideaal om in je eentje of met vrienden op de bank te spelen. Het spel duurt niet al te lang. Er zit natuurlijk wel een story mode bij, met vijf verschillende levels en een eindbaas. En er is een wave mode.”

Meer informatie: www.bitstormgames.com

 

Home Adventure System

Maker: Mapije de Wit (ontwerper van ludieke ervaringen en speelse toestanden)

Mapije

 

Wat?
“Home Adventure System is een real life spelconcept met een aantal attributen en een health bar app. Het is gebaseerd op videogames, maar je speelt het in de realiteit. Je speelt eigenlijk een soort adventure game als Tomb Raider of Uncharted, maar dan met minimaal vier vrienden in je eigen huis. Eén van je vrienden is de gamemaster nodig die bijhoudt hoe vaak je iemand met je plastic zwaard of nerfgun hebt geraakt. De andere vrienden moeten zich verstoppen en jou overvallen. Je kunt onderweg ook sleutels, munitie of health packs vinden. Het lijkt op de spellen die je vroeger als kind speelde, zoals verstoppertje of piraatje. En net als die spellen, kan dit heel spannend en intens worden.”

Waarom moeten we dat spelen?
“Ten eerste omdat het spel volledige immersie geeft voor de hoofdrolspeler. Ten tweede speel je het met je vrienden, waardoor je sociale interactie hebt met elkaar. En ten derde, je leert weer heel erg je fantasie te gebruiken.”

Meer informatie: www.mapije.com

REACTIES (24) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord