Dark Souls 3: Ashes of Ariandel DLC - Review

Dark Souls 3: Ashes of Ariandel DLC - Review 2017-08-29T16:56:47
Trek je beste frost resistant bontjas maar aan, want in Dark Souls 3: Ashes of Ariandel reist je Unkindled One af naar een wereld in een schilderij. En in ware Dark Souls-traditie weten we dat het daar behoorlijk frisjes is.

Misschien heb je Dark Souls 3 alweer een tijdje niet aangeraakt en misschien ben je ondertussen al bezig met je negende new game plus. Wat het geval ook mag zijn, From Software geeft elke fan weer een goede reden om jezelf te kwellen met de game door de komst van de eerste DLC Ashes of Ariandel.

Dark Souls 3: Ashes of Ariandel

Witte verf

Dark Soul 3 zit vol verwijzingen naar de voorgaande delen, de ene wat subtieler dan de andere. In principe is deze DLC een grote throwback naar de Painted World uit de eerste Dark Souls en zoals die wereld is The Painted World of Ariandel bedekt met een dikke laag sneeuw en ijs. Deze omgeving is een welkome afwisseling van de voornamelijk donkere gebieden waarin je normaal sterft.  Voordeel van de kou is dat je levenloze lichaam perfect geconserveerd wordt voor de toekomst…

Daar waar je voor het eerst een stap zet in de altijd verse sneeuw word je direct geconfronteerd met de grootte van het gebied. Overal waar je kijkt zie je wit bezaaid met een paar creepy bomen. Je aandacht wordt al snel getrokken naar de fonkelende lichtjes, want loot doet dat met een mens. Voor je het weet sta je tot je nek in een besneeuwd landschap en een klein leger van Forlorn en wolven en krijgt de serene geverfde omgeving een paar streken rood extra.

De omgeving is mooi is wat ik wil zeggen. Van de besneeuwde bergen tot aan de daken van een klein dorpje waar je steeds hoger klimt en elke tien minuten een mooiere vista onder je ziet. In het begin is het soms wat makkelijk om te verdwalen, maar het duurt niet lang voordat je de juiste paden vindt. Dat komt dan ook wel een beetje omdat de DLC niet bijzonder groot is, maar daarover later meer.

Dark Souls 3: Ashes of Ariandel

In groten getale

Het voordeel van de behoorlijke ruime opzet van de wereld is dat From Software er een hoop vijanden in kwijt kan. Het nadeel van deze opzet is dat er echt een hoop vijanden zijn. In het begin stierf ik al snel een aantal keer door de roedels wolven die Ariandel hun thuis noemen. Ze zijn niet per se heel sterk, maar in Dark Souls is het altijd een flinke opgave om een groep vijanden van je af te slaan. De truc is natuurlijk om ze af te zonderen en ze een voor een af te maken, maar letterlijk alles in de sneeuw wil je dood hebben, en dat maakt het soms frustrerend.

Het ding is dat een aantal vijanden om versterking kunnen roepen; een huilende wolf roept er zo twee bij of een schreeuwende Forlorn die zwaait met zijn fakkel roept binnen no time een klein leger van zijn vrienden op. En het is verdomd lastig om je een weg te banen door vliegende speren, vuurspuwers en doodgewone ridders, vooral wanneer de omgeving wat minder groots wordt en je je langs smalle bergpaden omhoog moet werken.

De vijanden an sich zijn niet eens bijzonder moeilijk of origineel, op een paar bijzonder geschifte creaties na dan. In deze DLC moeten de vijanden het voornamelijk hebben van hun aantallen en dat is niet altijd even leuk, maar tegelijkertijd ook bevredigend wanneer je kan baden in het bloed van je vijanden, want het blijft Dark Souls hè.

Dark Souls 3: Ashes of Ariandel

Korte levensduur

Dit kopje slaat helaas niet alleen op het leven van je Unkindled One, want de Ashes of Ariandel zijn na een uurtje of vijf toch wel volledig opgebrand. Het is cool dat ze in die vijf uur wel een sterke DLC neerzetten, zowel wat lore en omgeving betreft. Met maar twee bazen en een of twee geheime gebieden die een klein beetje afgeraffeld aanvoelen, vooral voor de €14,99 die je moet aftikken voor de losse DLC. De Season Pass kost €24,99 en bevat deze en nog een onaangekondigde DLC.

Ik moet wel zeggen dat het gevecht tegen Friede een van de coolste en tevens moeilijkste boss fights is in de Dark Souls 3 en als je matige skills hebt zoals ik, ben je sowieso twee uur bezig om die chick en haar pa met de grond gelijk te maken.

Dark Souls 3: Ashes of Ariandel

Ashes of Ariandel bezorgt je koude rillingen vanwege het weer, de diepe dalen tussen besneeuwde bergtoppen en sowieso een meedogenloze boss fight. Helaas krijg je het ook een beetje fris van de relatief korte tijd waarin je de geschilderde wereld doorkruist. Persoonlijk heb ik liever een korte tocht waarbij je constant om je heen kijkt en geniet van je omgeving dan een lange reis met kilometers niks aan beide kanten.

SCORE: 81
Ashes of Ariandel is misschien wat te kort voor de prijs, maar de kwaliteit van de eerste Dark Souls 3 DLC ontstijgt de kwantiteit makkelijk. Voor alle Souls-fans is het sowieso een must, want er zit weer wat interessante lore in en toffe nieuwe wapens en spells die weer een frisse wind laten gaan door de multiplayer.