Cliff Bleszinski en Arjan Brussee over LawBreakers 

Cliff Bleszinski en Arjan Brussee over LawBreakers 2016-04-22T13:56:20
Alie sprak op het kantoor van Boss Key Productions met Cliff Bleszinski en onze eigen Arjan Brussee over LawBreakers. In dit interview lezen jullie natuurlijk alles over de first person arena shooter, maar wist onze redactrice ook wat details te ontfutselen over de re√ľnie van de heren en hun toekomstvisie.

Gisteren konden jullie mijn Preview van LawBreakers al checken op deze glorieuze website. Voor de hands-on met deze first person arena shooter reisde ik af naar Raleigh, North Carolina. Aldaar sprak ik natuurlijk meteen ook even met de opperhoofden van ontwikkelaar Boss Key Productions: Cliff Bleszinski en Arjan Brussee. Ik vroeg hen natuurlijk naar de ontwikkeling van hun game, maar ook naar hun gezamenlijke geschiedenis en toekomstplannen.

LawBreakers Cliff Bleszinski Arjan Brussee

   

Cliff, waarom ging je eigenlijk met pensioen?

"De reden bestaat eigenlijk uit een paar factoren. Ik verkocht mijn aandelenopties aan een Chinees bedrijf, waardoor ik comfortabel met pensioen kon gaan. Daarnaast frustreerde het me ook dat iedereen probeerde te achterhalen hoe te verschuiven naar een F2P-model. Maar het belangrijkste was dat ik bij Epic Games op elk idee dat ik had geopperd te horen zou hebben gekregen dat mensen het toch niet zouden kopen. En toen dacht ik: kom op jongens, ik ben behoorlijk instrumenteel geweest in het creëren van miljarden franchises. Ik heb misschien wel een paar goede ideeën.

Bij Epic Games droeg ik eigenlijk al de verantwoordelijkheid, maar had ik geen feitelijke macht. En om dan nu mijn werk hier tot bloei te zien komen… LawBreakers is echt mijn baby. En van de meeste mensen hier ken ik de echtgenoten, kinderen en huisdieren. Dat is de schoonheid van een team van 55 mensen; je hebt een soort van familiegevoel."

LawBreakers Cliff Bleszinski Arjan Brussee

   

Hoe ben jij bij Boss Key Productions beland, Arjan?

“Jazz Jackrabbit was 24 jaar geleden mijn eerste samenwerking met Cliff. Ik was technische demo’s aan het maken en mijn interesse lag in het pushen van computer graphics. Via die weg kwam ik in contact met Epic Games en Tim Sweeney, die me vroeg een spel te maken. Ik maakte een soort 2D-platformer Halo met een space guy met een grote gun, en gaf die samen met de editor aan Cliff die er een konijn in stopte. Onze wegen scheiden zich daarna, zodat Cliff en ik met Gears of War op de Xbox en met Killzone op de PlayStation eigenlijk concurrerende, toonaangevende spellen gingen maken. 

Voor LawBreakers zat ik bij EA, waar ik eigenlijk alleen bezig was met management, PowerPointpresentaties en politieke spelletjes. En Cliff zat de hele dag in zijn bubbelbad, maar heeft te veel energie en ideeën om stil te zitten. Dus we kwamen weer in contact en hij deed zijn verhaal voor LawBreakers, die nog all over de place was. Dus ik zei: laten we de boel structuren en pitchen aan publishers.

Weet je, na Guerrilla Games wilde ik een start up doen of nog iets groters. Ik ben eerst iets groters gaan proberen. Dat was interessant en ik heb daar super veel geleerd, maar dat gevoel om met een klein team de armen in elkaar te slaan en de wereld te willen veroveren, dat is gewoon heel leuk. En ik ben zelfs weer aan het programmeren. Ik voel mezelf een dev.”

LawBreakers Cliff Bleszinski Arjan Brussee

   

Arjan, vertel eens iets meer over LawBreakers.

“In het begin waren we heel erg bezig met het verwerken van zwaartekracht in de omgeving, met bijvoorbeeld gaten waarin je naar beneden werd gezogen. Maar dat was niet leuk, het was niet eerlijk. Daarom hebben we zwaartekracht in de abilities van de characters gestopt. Dat voelt veel beter. Daarnaast heeft we het centrum van de map Grandview bijvoorbeeld een bel met lage zwaartekracht, waardoor je verschillende routes kunt kiezen.

In LawBreakers spelen tactiek en counters een grote rol. Je moet dus nadenken over je approach. Zo kiezen mensen niet vaak voor ons langzaamste personage, omdat ze bang zijn door iedereen beschoten te worden. Maar omdat hij meer health heeft, en gebruik kan maken van rocket jumps, kun je juist snel door die bel in het midden gaan. Hij is natuurlijk niet altijd overal het snelst. Het is de balans; het schaakspel met al die abilities en posities, die met elkaar samenwerken en elkaar beïnvloeden.”

LawBreakers Cliff Bleszinski Arjan Brussee

   

Maar hoe onderscheidt LawBreakers zich straks van Overwatch en Battleborn, Arjan?

“De DNA van mij en Cliff is gewoon heel erg shooters. LawBreakers is daarom skill based, met veel abilities en een learning curve die vrij stevig is. Als je tien uur in een character stopt, denk ik dat je ‘m goed doorhebt, maar het eerste uur is eventjes zweten. Spellen zijn de afgelopen tien jaar zo makkelijk gemaakt dat zelfs Pietje van om de hoek ze kan spelen. Ik ben daar wel een beetje klaar mee… Het spel is moeilijk: deal with it. De game heeft een steile leercurve, maar mensen kunnen daardoor juist ook heel goed worden.

Ook onze stijl hebben we het afgelopen half jaar een beetje veranderd. We kwamen uit Killzone en Gears, die we voor de grap wel eens de bruinste spellen ooit noemen, en onze reactie daarop was dat we kleur wilden. Maar toen we met ons hoofd uit de loopgraven kwamen, zagen we Overwatch en Battleborn beide op hetzelfde vlak zitten. We hebben nu een meer volwassen look, met meer attitude, bloed en gevloek.

We merkten dat de game die we maken zo over balans gaat en over skill, dat als mensen bepaalde gameplay zouden kopen dat ze zo’n oneerlijk voordeel zouden hebben dat het hele spel kapot gaat. Ik haat gewoon pay-to-win. Dus we beginnen met een vaste prijs, dan krijg je alles wat in het spel zit: alle maps, characters. En down the line willen we dingen verkopen die met cosmetics te maken hebben, maar nooit op het gebied van gameplay. Het is voor ons echt gameplay first. Het gaat om pure reactiesnelheid en de terugkeer naar die super snelle flow die je had in de oude shooters."

LawBreakers Cliff Bleszinski Arjan Brussee

   

Wil je me iets meer vertellen over die keuze voor pay-to-play, Cliff?

"We hebben een hele tijd nagedacht over hoe we met LawBreakers geld konden verdienen. Het was zo gemakkelijk geweest om het sleazy pad te bewandelen van energie of het huren van characters of wapens. En voor bepaalde markten werkt dat, maar wij wilden ons richten op het maken van een goed spel. Onze aanname is dat er gamers zijn die bereid zijn om een kleine vergoeding, zo tussen de $20 en $40, voor een game te betalen. Denk bijvoorbeeld aan Counter Strike GO, een van de meest airtight shooters allertijden, waarvoor dat werkt.

Call of Duty is een van die games die zich op een kruispunt bevindt. Naar wat ik hoor, neemt de verkoop een beetje af, terwijl de budgetten steeds groter en groter worden. CoD heeft nog steeds een diepe multiplayer, een explosieve Hollywood-campagne en zombies, waarvoor gamers $60 overhebben, maar blijkbaar is dat is nog niet genoeg om de budgetten te dekken, zodat er microtransacties nodig zijn. Ik geloof ook dat spellen als Titanfall en Evolve geen $60 hadden moeten kosten op disc, maar dat de prijs ook ergens tussen die $20 en $40 had moeten liggen. Als je voor dat bedrag een game koopt, hoef je je misschien niet zo slecht te voelen over microtransacties. Maar als een game $60 kost en er dan nog microtransacties inzitten, worden gamers defensief."

LawBreakers Cliff Bleszinski Arjan Brussee

   

Wat is de planning voor LawBreakers, Arjan?

“Op dit moment ligt onze focus echt op de core van LawBreakers. De minute to minute gameplay moet super leuk zijn. Kun je al je abilities gebruiken, en kun je er leuke effecten mee bereiken? Down the line willen we natuurlijk meer maps, modi en characters. Wat betreft onze uitgever Nexon hebben games een levensduur van zeven jaar. Onze game is een lange termijn plan, waarbij we blijvend investeren.

Uiteindelijk hopen we dat LawBreakers een eSport kan worden, maar het gaat meer om het maken van een spel waarvan de ingrediënten goed zijn, zodat mensen het zelf competitief willen gaan spelen en ons dan hopelijk vragen of we tournaments kunnen organiseren. Maar de snelheid, het gevoel van concurrentie, en het drama van de gamemodi die altijd in een soort crescendo eindigen… We hopen dat dat leuk wordt in competities.”

LawBreakers Cliff Bleszinski Arjan Brussee

   

Cliff, stel we spreken elkaar over een jaar weer. Waar hebben we het dan over?

"Iedereen praat altijd over eSports en natuurlijk, dat zou leuk zijn, maar of het zal gebeuren, valt nog te bezien. Eigenlijk wil ik gewoon terug naar het punt dat als ik naar een conferentie ga mensen naar me toe komen in cosplay van de karakters. Ik wil dat mensen me hun tatoeages van het spel laten zien; ik wil dat stelletjes me vertellen dat ze elkaar online ontmoet hebben. Als ik hoor dat Gears of War mensen heeft geholpen in hun strijd tegen depressie, dan is dat super krachtig. Dus alhoewel dit een bedrijf is, we iedereen goed willen betalen en hen sportwagens willen geven, mis ik het echt om een cultureel fenomeen te creëren.

In de toekomst zou ik ook graag eens prutsen met VR, maar ik denk niet dat shooters echt gaan werken. Dus we sluiten niet uit dat we misschien een virtueel theater maken om de personages en rangen te checken. Wat ik echter ook wil doen, is iets maken in VR, waarbij ik met andere mensen dingen kan doen. Om gewoon die representatie van iemand als avatar te zien."

LawBreakers Cliff Bleszinski Arjan Brussee

   

O, en wat verwacht je eigenlijk van de nieuwe Unreal Tournament, Cliff?

"Misschien is Unreal Tournament voor Epic Games een game waarin ze kunnen experimenteren en risico’s kunnen nemen. Er is een factie binnen de ontwikkelaar die altijd zal houden van de franchise en die waarschijnlijk hebben gezegd: screw jullie, we willen een nieuwe UT. En misschien achterhalen ze een manier om de game gratis te maken en vervolgens later geld te kunnen verdienen. Ik denk echter dat ze voor het klassieke dilemma staan: kunnen ze een UT voor een nieuwe generatie maken die de fans van de oude games ook bevalt? Ik ben benieuwd om de richting van het spel te zien."

LawBreakers Cliff Bleszinski Arjan Brussee

REACTIES (5) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord