Civilization VI: wat is nieuw, hetzelfde en verbeterd? 

Civilization VI: wat is nieuw, hetzelfde en verbeterd? 2016-10-21T11:54:16
Met een franchise als Civilization en een ontwikkelaar als Firaxis weet je hoe de ontwikkeling van een nieuwe game eraan toegaat. Namelijk volgens de 33/33/33-regel van Sid Meier, waarbij een derde van de game hetzelfde blijft, een derde verbeterd wordt en een derde compleet nieuw is. Marvin checkt hoe dit zit bij Civilization VI.

Weer een nieuwe Civilization? Ja, als je Steam in de gaten houdt weet je dat Civ V nog altijd dagelijks in de top 10 meest gespeelde games staat, en zes jaar na dato komt de volgende vrije tijd-doder. Wie mijn preview van Civilization VI op de website of in het magazine heeft gelezen weet dat ik met smart zit te wachten op de 4X-game. Er zijn tal van veranderingen ten opzichte van deel vijf die beloven weer een paar duizend uren van je bestaan af te snoepen, maar ik heb nog niet eens de tijd genomen om uit te leggen hoeveel de nieuwe game – die vanaf 21 oktober is te spelen – nou verschilt van zijn voorganger. 

Civilization 6

Als we Sid Meiers 33/33/33-regel moeten geloven, is dat zo’n 66% aan nieuwe en verbeterde spelmechanieken (natuurlijk is dit slechts een leidraad). Ontwikkelaar Firaxis heeft voor het ontwikkelen van de game in ieder geval beroep gedaan op een harde kern aan fans genaamd Frankenstein, wat leuk is omdat je na tien beurten in een potje Civ je bewustzijn verliest, binnen 10.000 beurten groen aanslaat en je tijdsbesef langzaam terugkeert, en na zo’n 30.000 de makers verdoemt voor het maken van een ervaring waar je niet meer zonder kan. Genoeg literaire kutgrappen, laten we beginnen met de eerste 33%.

                         

De eerste 33%: wat is er niet hetzelfde gebleven?

Civilization VI is in de basis natuurlijk nog dezelfde game: in onnoembaar veel scenario’s is het aan de speler om een beschaving op te zetten en die in een X aantal beurten naar een overwinning op de andere samenlevingen te leiden. De gameplay is gebaseerd op de 4X-elementen: eXplore, eXpand, eXploit en eXterminate. De speler moet steden bouwen, militaire eenheden inhuren voor het strijden tegen andere samenlevingen, grondstoffen verzamelen, diplomatische relaties onderhouden en de eigen samenleving ontwikkelen via een soort skill-trees van technologie, cultuur en zogenaamde civics (waarover later meer). Het speelveld, waar aan het begin van een game slechts een fractie van is te zien, is opgebouwd uit (regelmatige) zeshoeken – tiles waar dingen als steden, boerderijen (voor de grondstoffen) of wegen op gebouwd kunnen worden. Er zijn een aantal manieren om een overwinning te behalen: onder andere via de weg van de wetenschap (met als einddoelen ruimtevaart), cultuur (houd de toeristen happy) en oorlog (door de hoofdsteden van alle samenlevingen te veroveren). Maar de ‘victory conditions’ in Civ VI zijn op de schop gegaan…

Civilization VI

                       

De tweede 33%: wat is verbeterd?

In de vorige Civ-games was het verdomd moeilijk om een game te winnen via de ‘Cultural victory’-route, met name omdat een nadruk op technologie bijna altijd van deze xenofielen wint. In deel zes probeert Firaxis de verschillende manieren van overwinning te balanceren door een nieuwe ‘Civics tree’ te introduceren; de cultuur die steden vergaren kunnen in deze tree gespendeerd worden. Je kunt de tree zien als een extra technologie-tree, waarbij elke nieuwe Civic een of meerdere items unlockt, zoals een regeringsbeleid, nieuwe soorten gebouwen, wereldwonderen en regeringstypes (in de middeleeuwen krijg je bijvoorbeeld Fuedalism, oftewel het leenstelsel). Afhankelijk van het regeringstype dat je hanteert heb je een X aantal slots die je kunt vullen met policy’s (beleid) om je samenleving op bepaalde fronten te boosten; er zijn vier soorten slots – Military, Economic, Diplomatic en Wildcard. 

Civics in Civilization VI

Op deze manier zijn de technologieën uit Civ V die eigenlijk geen technologieën zijn – neem het humanitarisme of het kolonialisme – geplaatst in een nieuwe tree, die er dus voor kan zorgen dat jouw samenleving groeit naar nieuwe tijdperken zónder dat de wetenschap er direct aan te pas komt. Wat heeft dit voor invloed op een mogelijke culturele overwinning, vraag je? Met de beleidskaarten, die tegen een kleine vergoeding aangepast kunnen worden wanneer je maar wilt, kan iemand op het culturele pad sneller reageren op een veranderend spelbeeld (lees: een vijandige samenleving die veel te hard groeit) en z.s.m. in het voordeel komen (door bijvoorbeeld kosten van nieuwe units te laten kelderen). Waar in de vorige games een slechte beslissing en bijkomende onvrede van de inwoners nog invloed had op de hele samenleving, heeft dit nu alleen invloed op de stad in kwestie, waardoor het dus ook makkelijker is om je samenleving als geheel naar een culturele overwinning te leiden. 

Civilization VI

                        

De derde 33%: wat is nieuw?

Alle nieuwe elementen bij elkaar opgeteld vormen ongetwijfeld meer dan 33% aan innovatie, maar omdat we nog niet alles weten over de game tot hij daadwerkelijk uitkomt en ik niet per woord word betaald (grapje, toch) houden we de verdeling mooi aan en bespreken we er drie. Om in te haken op de verschillende overwinnings-condities; in Civ VI is het net als in deel vier mogelijk een religieuze overwinning te boeken. De speler begint de game met het vergaren van Faith (geloof) om zo snel mogelijk zendelingen (missionarissen) het ‘goede woord’ te laten verkondigen aan nabijgelegen samenlevingen. Een beetje diplomatie is dus ook gewenst hierbij, al is het alleen om anderen van jouw religie te overtuigen; daarnaast geldt hoe meer Religion in jouw stad (onder invloed van bijvoorbeeld religieuze monumenten), hoe meer religieuze druk je uitoefent op de buren. Het geloof ging vroeger gelukkig nog hand in hand met geweld, en om beter je mannetje te kunnen staan kun je Apostels inhuren; ze vallen te vergelijken met Missionary’s, maar kunnen beter knokken tegen religieuze troepen van de vijand (al zijn ze natuurlijk slapper dan de befaamde Inquisitie). Win je in deze ‘theologische combat’, dan nemen de druk en invloed van jouw religie op de anderen toe. 

Civilization VI Katholicisme

Er zijn nog twee grote veranderingen die we hier bespreken, te beginnen met het ‘unstacken’ van stadsdistricten. In mijn preview is dit het punt waar ik erg positief over was, omdat specialisatie van de steden nu een vereiste is. Je kunt niet meer zoals in de vorige delen een stad gebruiken als een speeltuintje waarop je lukraak kunt bouwen wat je wilt (waardoor elke stad 6000 Wonders in één fucking tile had), wat een extra puzzel aan de game toevoegt. Er moet beslist worden welke stad bijvoorbeeld een Campus tile krijgt (voor de wetenschap), welke een Harbor tile (voor al je vaarbehoeften) of welke gebruikt wordt als militair hub met de Military tile. Steden worden direct groter dan in voorgaande games, wat met de herboren opgefoktheid van de barbaren (ik word al weer boos bij de gedachte aan dat ongeciviliseerde plebs) ongetwijfeld leuke kwesties bij het verdedigen van een stad gaat opleveren, en vraagt om nieuwe tactieken. 

Civilization VI districts

Ten slotte bespreken we de AI van de samenlevingen. Politieke leiders zijn in Civ VI zwaar gepersonaliseerd, maar dat wil niet zeggen dat ze zo voorspelbaar zijn als Gandhi in de voorgaande delen (fock jou, jij atoombomgeile onafhankelijkheidsstrijder). Zo heeft elke leider één vast agendapunt, en komt daar een willekeurige bij. Zo kan Gandhi inderdaad het ene potje weer alles naar de tyfus willen helpen, maar het volgende potje alleen zijn muren willen uitkomen om je te overtuigen van zijn religie. De immense replaywaarde die Civilization al had wordt hierdoor alleen nog maar groter, en in combinatie met het nieuw en verbeterde spionage-systeem wordt het ook nog eens alleen maar leuker. Je wílt ook spioneren, want het lijkt de beste manier om erachter te komen wat de buren van plan zijn zonder met ze te praten (bah, contact) of ze binnen te vallen. 

Civilization VI leiders

Laten we afsluiten met een opsomming van alle politieke leiders, want verdomme dat zijn er duizelingwekkend veel. Elke samenleving heeft zijn eigen unieke units, gebouwen en speciale ability (bijv. voor Amerika respectievelijk de P-51 Mustang, de Film Studio en de Founding Fathers-ability). Voor je met elk één overwinning hebt behaald ben je al een paar honderd uur verder, dus dat belooft veel goeds. Dit zijn ze - met in hun namen de links naar de bijbehorende trailer: Roosevelt (Amerika), Cleopatra (Egypte), Qin Shi Huang (China), Hojo Tokimune (Japan), Queen Victoria (Engeland), Catherine De’ Medici (Frankrijk), Montezuma (Azteken), Pedro II (Brazilië), Pericles & Gorgo (Griekenland), Peter I (Rusland), Saladin (Arabië), Gilgamesh (Sumeria), Trajan (Rome), Harald Hardrada (Noorwegen), Mvemba a Nzinga (Kongo), Gandhi (India), Philip II (Spanje), Frederik Barbarossa (Duitsland) en Tomyris (Scythië). Laat de 21ste maar komen.

REACTIES (7) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord