Cineville bioscoopabonnement review - een Cineville Pas?

Cineville bioscoopabonnement review - Iets voor jou, een Cineville Pas? 2018-07-25T12:12:21
We zitten nog steeds middenin de filmzomer en dat er tijdens de San Diego Comic-Con zoveel vette filmtrailers zijn onthuld, maakt de honger naar bioscoopbezoeken alleen nog maar groter. Vandaag bespreken we echter een bioscoopabonnement dat zich beter laat vergelijken met wat je bijvoorbeeld op een filmfestivals als Cannes tegenkomt: arthouse. Is de Cineville Pas wat voor jou?

southpark

We eindigen deze serial over bioscoopabonnementen met Cineville en dat is een beetje een vreemde eend in de bijt. Niet in de laatste plaats omdat het hier gaat om filmhuizen met wat meer cultureel geëngageerde programmering, dus niet grote filmfabrieken vol blockbusters. Daarnaast is Cineville wat plaatselijker. Er wordt weliswaar geadverteerd met 42 filmtheaters in 20 steden, maar je bent vooral goed geholpen als je in Amsterdam woont: maar liefst 17 van die filmtheaters zijn namelijk gevestigd in de hoofdstad.

Cineville

Cineville Pas is erg Amsterdams

Een beetje een grachtengordelding dus, dat Cineville, al is het verder wel een vrij goed over Nederland verspreid abonnement: Arnhem, Groningen, Den Haag, Maastricht en Schiedam behoren bijvoorbeeld ook tot de mogelijkheden. Net als bij Pathé Unlimited en Vue is het weer erg afhankelijk van je locatie voor welk abonnement je kiest. Maar hier is dus ook de vraag of je voor schreeuwerige, grote filmzalen wil gaan of juist de wat rustigere, kleinere zalen.

Hoewel rustig niet altijd opgaat. Toen ik laatst naar Princess Mononoke was in Lab111 zat de zaal zo vol dat mensen op de trap gingen zitten. Het is dus niet per se rustiger in cultuurhuizen, maar de zalen zijn vaak veel kleiner opgezet. Iets als iMAX of Dolby kennen ze ook niet. Het is echt voor mensen die gaan voor de huiskamersfeer, voor de Woody Allen-achtige titels en de buitenlandse films. Zeker in Oscar-tijd kun je je hart ophalen bij Cineville.

ghost

Twintig per maand

Cineville is heel anders ingestoken dan de overige bioscoopabonnementen, maar kost ongeveer hetzelfde: voor 19,95 euro heb je een maandabonnement en bij twee films per maand heb je het er al uit. Ook voor dit abonnement geldt dat je het minimaal 4 maanden moet afnemen voor je mag opzeggen (maandelijks opzegbaar). Je krijgt geen korting op je drankjes (wel 10% korting bij Plato en Concerto) maar je mag wel gewoon onbeperkt naar de film.

Het hangt van het filmhuis af hoe het proces van reserveren voor je film werkt, en er is geen hippe app waarin je kunt reserveren of je gereserveerde films kunt raadplegen en je moet altijd even langs de kassa om je ticket voor de film op te halen. Het gaat allemaal dus iets minder gestroomlijnd dan bij de concurrentie, maar dat past ergens ook wel weer bij Cineville.

Er zijn geen ladies night-achtige toestanden, maar je kunt wel rekenen op vette filmfestivals zoals Imagine en het InScience Filmfestival. Soms kun je films op die festivals gratis bezoeken, soms krijg je alleen korting en het kan ook voorkomen dat de film of workshop te populair is en je gewoon moet betalen. Datzelfde geldt bij de concurrentie, dus dat is niets geks. Het is jammer dat Cineville geen gelikte app heeft die je kunt gebruiken om te reserveren of je kaartje weer te geven. Maar er is wat dat betreft wel iets anders tof aan Cineville en dat is hun website. Je kunt er nu reviews, festivalverslagen en interviews lezen en er staat meteen al bij in hoeveel filmhuizen de betreffende flick te zien is.

blue yasmine

Goede doel

Een voordeel aan Cineville is dat je er ook de onafhankelijke theaters en filmmakers mee steunt. Waar de andere abonnementen dus vooral voor jezelf zijn, is het bij Cineville ook nog een klein beetje voor het goede doel. Niet een eurootje ofzo, maar 90% van je bijdrage gaat naar de filmhuizen en filmregisseurs. Het is allemaal wat meer cultureel verantwoord bij Cineville, maar dat wil niet zeggen dat er geen overlap is qua films: op dit moment draait Sicario bijvoorbeeld bij alledrie en datzelfde geldt voor Buurman en Buurman.

Is arthouse helemaal je ding, tof, dan is Cineville dat waarschijnlijk ook. Het is een bioscoopabonnement met een heel andere insteek dan de anderen, maar gelukkig zit het qua abonnementsgeld op hetzelfde prijspunt. Een dikke aanrader als je in Amsterdam woont, omdat er zoveel locaties in de hoofdstad zijn, maar wat ons betreft mag Cineville uitbreiden naar meer culturele filmhuizen in Nederland.

De bioscoopabonnementenserial zit er weer op. Je kunt hier lezen over Pathe Unlimited en hier over Vue Moviepass.

oldschool cinema