Boze gamers: de grootste ophef-momenten in de gamesindustrie 

Boze gamers: de grootste ophef-momenten in de gamesindustrie 2016-09-06T12:48:11
Wij gamers bezitten over een vurige passie die zelfs het ijskoude hart van mijn ex doet smelten. Die passie is prachtig, maar soms slaat dat om in boosheid en agressie. Dit zijn die momenten in de game-geschiedenis die ons vuurtje te hoog stookten.

De emoties lopen vaak hoog op in deze business. Dat komt voornamelijk vanwege het feit dat gamers hun favoriete hobby en games zo ontzettend hoog hebben zitten. Het is niet zomaar een hobby, het is een liefde, misschien zelfs wel je eerste grote liefde die je hart na twintig jaar nog steeds vult met een vurige, ontembare passie. Nogal logisch dat je door het lint gaat wanneer iets of iemand kwaadspreekt over die liefde. Hier word je toch gewoon weer boos om?

 rage

Microsoft en Xbox One DRM

Ik herinner het me nog als de dag van gisteren, de aankondiging van de Xbox One. Tijdens Microsoft’s persconferentie in 2013 vielen alle puzzelstukjes die we in de maanden daarvoor kregen op hun plaats. Het was alleen erg jammer dat het plaatje wat we toen te zien kregen zo’n gruwelijk gedrocht was. Wat nou altijd online? Wat zou DRM en een altijd meekijkende Kinect? Ik wil gewoon thuiskomen, mijn Xbox One aanzetten en gamen. Ik wil mezelf niet extra vervelen als KPN weer eens een storing heeft. Yep, de volgende generatie consoles kwam eraan, en de halve wereld stond te jubelen op hun stoel en de andere helft gooide hun stoel door de ramen van Microsoft.

Xbox One DRM

Natuurlijk deden ontwikkelaars ook uitspraken over deze strategische zet van Microsoft, maar ook in het land der scheppers van videogames waren de meningen verdeeld. De ene vond het een goede zet en de ander kon wel janken. Zoals we allemaal wel weten, heeft Microsoft het hele plan afgeblazen. Dit kwam grotendeels door de enorme hoeveelheid negativiteit en ondertussen heeft niemand meer slapeloze nachten over DRM. Sterker nog, bijna niemand weet überhaupt nog waar DRM voor staat.

 

Jimmy Kimmel en YouTube Gaming

We zijn weleens onredelijk, dat is honderd procent waar. Waarschijnlijk was het in dit geval ook weer wat overdreven, maar Jimmy Kimmel begrijpt het gewoon niet. Toen YouTube vorige jaar hun nieuwe platform YouTube Gaming aankondigde, maakte Kimmel daar in zijn show wat grappen over en een semi lollige persiflage:

Het is logisch dat de vorige generatie dit soort dingen niet zo goed snapt, maar verdomme Jimmy, zeg niks slechts over onze passie! Dan is de hele community namelijk genoodzaakt om intens agressief te reageren op je grapjes. Misschien moet je zelfs wel dood… Je snapt dat dit achteraf natuurlijk enorm stom en onnodig is geweest van een hoop YouTube commenters en Twitteraars. Ten eerste is die gast gewoon een comedian, en dan moet je alles met een korreltje zout nemen. Ten tweede: doe rustig joh! Het zijn maar spelletjes. Ingrijpende, diepgaande spelletjes vol liefde.

 

Rise of the Tomb Raider exclusiviteit

De reboot van de Tomb Raider serie was goed. Het was precies wat de franchise nodig had en het eerste deel verkocht erg lekker. Wanneer dat gebeurt, kan je er zeker van zijn dat er een vervolg komt, en zo geschiede. Rise of the Tomb Raider werd aangekondigd en alles was wel in de wereld. Totdat Microsoft tijdens hun persconferentie op Gamescom in 2014 doodleuk vertelde dat dit vervolg exclusief voor de Xbox One zou verschijnen. Chaos. Want hoe vervelend is het als je het eerste deel kapot speelde op je PlayStation en het vervolg niet kan spelen omdat je niet de juiste console hebt? Super mega vervelend, dat is het.

Rise of the Tomb Raider

De reacties liegen er niet om. Op PU.nl alleen al waren de reacties niet mals, sterker nog, de reacties waren nogal aan de taaie kant. Ik heb zelfs gelezen dat de Xdoos gehaktballetjes maakt van Sony. Discussies barstten overal los, wat natuurlijk goed is, maar discussies die voornamelijk gevoed worden door passie zijn vaker pijnlijk dan dat ze gezond zijn… Gelukkig werd later gecommuniceerd door Microsoft dat het om een timed exclusive ging en dat Rise of the Tomb Raider een jaar later alsnog naar andere platformen zou komen. Al is dat nog steeds een flinke poos wachten om een vervolg te spelen.

 

King vs The Banner Saga

Ik ga niet eens beginnen aan het hele ‘echte gamers vs casual gamers’ debat, want daar worden we ook vaak erg door geprikkeld. Het gaat hier om de rechtszaak die King, ontwikkelaar en uitgever van de populaire Saga-games, heeft aangespannen tegen Stoic, de ontwikkelaar van indie-hit The Banner Saga. Niet omdat ze hun ideeën hebben gestolen, nee, vanwege het woordje ‘Saga’ in de naam van hun game. Dat is namelijk hun woord! Net als ‘Candy’. Afblijven dus.

The Banner Saga

Waarom zouden wij hier boos om worden? Dit is typisch een geval van David en Goliath, en we houden nu eenmaal van een underdog. Het is namelijk te triest voor woorden dat zo’n immens bedrijf een klein, onafhankelijke ontwikkelaar dreigt aan te klagen omdat ze ‘hun’ woord gebruiken. Gelukkig is King toch al niet zo populair in het passievolle, hardcore gamers-wereldje, maar na deze zet, zijn we er helemaal klaar mee.

 

Overhype

Deze lijkt me duidelijk. Dit is een beetje onze eigen schuld, maar ook die van uitgevers, marketingafdelingen, gamewebsites en -magazines en ontwikkelaars met hun mooie praatjes en super-de-luxe trailers en screenshots. Zo’n beetje elke triple A-titel maakt zich hier schuldig aan en elke keer trappen we er weer in. The Division, verschillende Assassin’s Creed delen en Watch Dogs zijn slechts een kleine greep uit Ubisoft’s assortiment van enigszins tegenvallende games. Maar ook titels als Sim City, No Man’s Sky en Aliens: Colonial Marines horen op dit lijstje thuis. Peter Molyneux is waarschijnlijk wel de grootste dader op het gebied van overhypen, maar dat is na jaren eigenlijk meer zijn ding geworden en werd eerder lachwekkend dan serieus.

Het probleem ligt een beetje bij ons. Vooral aankondigingen van sequels waarvan het eerste deel geweldig was, doen ons trillen van spanning. Vol nostalgie en goede moed volgen we al het nieuws op de voet en wordt de hype almaar groter. Totdat de game uiteindelijk verschijnt en er zoveel haken en ogen aan vast hangen dat je denkt ‘wat doen al die haken en ogen hier? Dat is gevaarlijk en slechts een kwestie van tijd voordat er een haak in iemands oog komt.’ Voor zover ik weet, valt de hype voor Final Fantasy XV nog mee, en ik vraag jullie, als gunst, kunnen we dat zo houden?

No Man's Sky

Als ik een euro kreeg voor elke keer dat passie me genekt heeft in mijn leven, had ik nu zeker twaalf euro. Twaalf euro en nog steeds een onbedwingbare passie voor onder andere games. Passie doet dingen met je die je normaliter niet zou doen; je schreeuwt tegen geliefden, je slaat een gast op zijn bek of je post doodsbedreigingen op Twitter omdat een talkshow host niet zo goed snapt waarom je kijkt naar anderen die gamen. Die momenten zijn in het heetst van de strijd en in die hitte, in die luttele seconden, zijn al je acties gerechtvaardigd, heel even. Maar daarna moet je die giftige comments snel weer verwijderen, want als de rust is wedergekeerd zie je er maar dom uit.

REACTIES (35) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord