Alles wat we van de gameplay reveal over Destiny 2 hebben geleerd 

Alles wat we van de gameplay reveal over Destiny 2 hebben geleerd 2017-05-18T22:56:59
De livestream zit erop en de wereld heeft eindelijk kunnen aanschouwen wat Destiny 2 precies gaat zijn. Bungie heeft duidelijk geleerd van het eerste deel en brengt grote veranderingen naar de franchise.

De gameplay van Destiny 2 is onthuld! Al sinds de eerste trailer afgelopen maand uitkwam, snakken Destiny-fans van over de hele wereld naar de eerste gameplaybeelden en Bungie heeft geleverd. Destiny 2 is in een groots evenement die live werd uitgezonden uitgebreid besproken en er is tonnen aan nieuwe informatie over het spel bekendgemaakt.

De livestream begon al om 18:00 uur met een tergend langzaam lopend aftelling. De seconden leken voorbij te kruipen terwijl epische muziek uit Destiny 2 op de achtergrond klonk. Om de zoveel minuten verscheen Bungie Community Manager Deej om een bekend communitylid of een ontwikkelaar te interviewen, afgewisseld met de eerste teaser en trailer van de game. Klokslag 19:00 uur was het dan eindelijk zo ver: Destiny 2 verschijnt op beeld.

De livestream begint

De livestream start met een cinematische trailer. We volgen Commander Zavala, een van de hoofdpersonages van het eerste spel, in de tijd voordat de laatste stad op aarde werd opgebouwd. Van brandende straten tot een vredige blauwe lucht; Destiny 2 lijkt een nieuw begin te willen zijn.

Destiny wordt een spel voor zowel oude als nieuwe spelers. De ontwikkelaars hebben zich gefocust op drie hoofdpunten: de werelden, de activiteiten om te doen en de mogelijkheid om altijd met iemand te kunnen spelen. 

Na een korte presentatie is er weer een cinematische trailer te zien. Het lijkt de eerste cutscene van de game, waarin de leiders uit het eerste spel ontdekken dat er iets mis is. Kort daarna valt een enorme Cabal-oorlogsvloot de stad binnen. Direct hierna volgen de eerste gameplaybeelden.

Eindelijk gameplay!

Bungie heeft de vorige generatie consoles achtergelaten en dat geeft de studio meer ruimte om te laten zien wat ze kunnen. Het is niet bekend welke versie van de game te zien is, maar het is duidelijk een grafische upgrade ten opzichte van de eerste game. De gameplay die we te zien krijgen is van de eerste missie in het spel.

We starten direct met de grote aanval op de Tower, de thuisbasis van de Guardians. Enorme aantallen Cabal; een bruut alienras dat een kleinere rol in het eerste spel speelde dan andere vijanden, droppen in ronde pods uit de lucht en vallen de speler aan. Vanuit het perspectief van de Guardian zien we direct een nieuw wapen dat niet in de eerste Destiny zat.

Er wordt namelijk geschoten met een SMG en later in de gameplaybeelden zijn ook een nieuwe rocket launcher en grenade launcher te zien. Ook zien we het personage een nieuwe 'Super Ability' gebruiken, waarbij er een groot vlammend zwaard verschijnt. Het meest opvallende aan de beelden is dat de personages die in Destiny 1 enkel in een kamer stil stonden, eindelijk meevechten en je helpen tijdens de missies van Destiny 2.

Het verhaal krijgt ook langzaam vorm. De Traveler, een mysterieus object dat boven de stad zweeft en verantwoordelijk is voor de krachten die we hebben, is gevangen genomen door de leider van de Cabal, Dominus Ghaul. De Speaker, het personage die het sterkst met de Traveler verbonden was, is verdwenen en niemand weet waar hij is. 

Er was veel kritiek op de eerste Destiny omdat het spel een cinematisch verhaal miste. Deze eerste missie van Destiny 2 is een goede start als het om verandering van deze aanpak gaat, maar het is natuurlijk nog te vroeg om over de rest van het spel te oordelen. We starten in ieder geval met een groot verlies en het moet nog maar blijken hoe we terugkrabbelen.

Een hoop veranderingen

Na de gameplay start een ViDoc, een korte video documentaire die Bungie ook voor veel vorige spellen maakte. Hierin wordt duidelijk wat de motivaties van Ghaul zijn en hoe het spel is veranderd ten opzichte van Destiny 1. Wapens, vaardigheden en personages werken niet zoals in het eerste spel. 

Destiny 2 maakt nog steeds gebruik van de drie classes die zijn voorganger ook had: Warlock, Titan en Hunter. Wat wel anders is, zijn de subclasses die voor iedere class vanaf het begin beschikbaar zijn. Gelukkig zijn de namen en vaardigheden van de nieuwe subclasses al tijdens de stream bekendgemaakt:

Warlock, Dawnblade subclass: De warlock krijgt een nieuwe solar subclass genaamd Dawnblade. In de gameplay is te zien dat het om een actieve subclass gaat waarbij een enorm vlammend zwaard verschijnt. De Warlock zweeft hoog en snel door de lucht en vuurt enorme vuurstralen af.

Titan, Sentinal subclass: De Titan krijgt een nieuwe void subclass genaamd Sentinal. In plaats van een stationair schild, kan de guardian nu gebruik maken van een kleiner rond schild op de arm. De subclass is mobieler dan voorheen en het schild kan zowel gebruikt worden om vijanden mee te beuken, als gegooid worden om vijanden van een afstand uit te schakelen.

Hunter, Arcstrider subclass: De Hunter krijgt een nieuwe arc subclass genaamd Arcstrider. Deze subclass lijkt het meest op de subclass die voor de Hunter beschikbaar was in Destiny 1. Dit keer krijgt de guardian echter beschikking over een speer waar bliksemsnel door groepen vijanden gemaaid kan worden.

Het wapensysteem wordt ook aangepast. Waar er voorheen de keuze tussen Primary, Secondary en Heavy wapens was, is er nu de mogelijkheid om Kinetic, Energy en Power wapens te gebruiken. Het grote verschil is dat Kinetic en Energy wapens verwisselbaar zijn en dat je meer keuzevrijheid krijgt in wat voor wapens je wil gebruiken.  

Nieuwe werelden om te verkennen en een vernieuwde Crucible om in te strijden

Destiny 2 focust zich op variatie. Er zijn meer missies en meer cinematische momenten. Het verhaal speelt zich ook af op compleet nieuwe locaties in ons zonnestelsel.

Een deel vindt nog steeds plaats op aarde, maar wel in nieuwe gebieden die we nog niet eerder hebben gezien. De European Dead Zone is volgens Bungie de grootste omgeving die ze tot nu toe gemaakt hebben.

Naast onze eigen planeet zijn er drie andere werelden die spelers kunnen verkennen. Zo kunnen we in Destiny 2 naar Io, Titan en Nessus; drie planeten met ieder hun eigen kenmerken. Er is een nieuwe strike genaamd Inverted Spire die plaatsvindt op Nessus en een eindbaas bevat die uit drie verschillende fases bestaat.

Ook nieuw voor PvE-spelers is de toevoeging van Lost Sectors. Dit zijn verborgen locaties die alleen in bepaalde gebieden en soms op bepaalde tijden te vinden zijn. De wereldmap is ook compleet opnieuw vormgegeven en zet nu vooral speciale evenementen in de spotlight.

Het beste nieuws dat de livestream voor de gemiddelde Destiny-fan te bieden had, is waarschijnlijk het feit dat het niet langer nodig is om naar Orbit te gaan om activiteiten te starten. Dit missie selectie scherm wordt nu vervangen door de mogelijkheid om direct van planeet naar planeet en activiteit naar activiteit te reizen zonder daar eerst verplicht twee laadschermen voor te moeten zien. 

Niet alleen de verhaalmodus en de PvE-content van Destiny 2 zijn anders dan die van het eerste spel; de competetieve multiplayermodus is ook vernieuwd. Alle verschillende modes zetten nu twee groepen van vier guardians tegenover elkaar, waar voorheen groepen van zes of drie normaal waren. De Crucible krijgt ook een nieuwe gamemode genaamd Countdown, waar het ene team een aanvallende rol speelt en het andere team een verdedigende. 

Een verbeterd clan-systeem

Uit de volgende presentatie wordt duidelijk dat Bungie hard zijn best doet om meer gamers de kans te geven om alle content in de game mee te maken. Een grote klacht uit de originele Destiny was het feit dat veel spelers achterbleven bij de grootste activiteiten als Nightfalls, Raids en Trials of Osiris omdat er hier geen matchmaking voor aanwezig was. Bungie lost dit probleem op met iets genaamd Guided Games.

Guided Games zijn bedoeld om spelers die geen clan hebben te helpen met de moeilijkste onderdelen van het spel door het mogelijk te maken om te zoeken op bepaalde groepen spelers. Zo kun je nu als clan aangeven dat je op zoek bent naar nieuwe spelers of hulp wil bieden aan onervaren Guardians en op die manier mensen kunt vinden om de clan verder uit te breiden. 

Het clan-systeem in Destiny 2 is ook volledig in de game geïmplementeerd. Het is nu mogelijk om in het spel verschillende clan-zaken te regelen, een unieke banner te creëeren en groepen verzamelen om samen uitdagingen aan te gaan. Er is zelfs een speciaal beloningssysteem dat voor de hele clan geldt, ongeacht de activiteiten die ieder individueel lid die week heeft gedaan.

PC-versie exclusief beschikbaar via Battlenet

Voor de laatste grote aankondiging werd Blizzard plotseling bij de livestream betrokken. De PC-versie van Destiny 2 wordt namelijk exclusief beschikbaar op Battlenet, en dus niet op Steam. De PC-versie krijgt wel unieke functies die de console-versies niet hebben.

Ook werd de beta van Destiny 2 aangekondigd. Deze gaat later deze zomer van start, maar een officiële startdatum is nog niet gegeven. Het is ook nog niet bekend op welke platforms de beta beschikbaar is.

Een stap in de juiste richting

Bijna alles wat Bungie in de livestream heeft laten zien is positief voor de Destiny-fan. Het lijkt alsof de studio geluisterd heeft naar de feedback op het eerste spel en dit zo goed mogelijk heeft geprobeerd te verwerken in Destiny 2. Dit betekent niet dat er een paar kleine dingetjes miste tijdens de livestream.

Er is namelijk geen woord gezegd over de framerate van Destiny 2, waar 60fps verwacht werd. Ook hebben we niets gehoord over dedicated servers voor PvP-activiteiten, iets waar al sinds de release van de eerste game om gevraagd wordt. Hopelijk leren we hier tijdens de E3 wel meer over.

Destiny 2 lanceert op 8 september op PC, Xbox One en PlayStation 4. Hier zijn voor het gemak alle belangrijke nieuwe dingen op een rijtje:

  • Een cinematischer verhaal met meer missies en NPC's die met je mee vechten
  • Nieuwe subclasses genaamd Dawnblade, Sentinal en Arcstrider
  • Een nieuw wapensysteem met Kinetic, Energy en Power wapens
  • Nieuwe gebieden om te verkennen op onze aarde en op Ios, Titan en Nessus
  • Lost Sectors om te ontdekken in bepaalde gebieden op bepaalde momenten
  • De Crucible bestaat nu uit gamemodes met teams van vier, in plaats van zes
  • Het clan-systeem zit volledig in de game verwerkt
  • Guided Games helpen spelers lastige content te voltooien en clans om leden te zoeken
  • De PC-versie van Destiny 2 is exclusief op Battlenet van Blizzard te spelen
  • Er verschijnt later deze zomer een beta

REACTIES (34) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord