Alles wat je ooit wilde weten over Tomb Raider 

Alles wat je ooit wilde weten over Tomb Raider 2015-11-11T13:51:26
Daar waar iedereen massaal uitkeek naar Fallout 4 en Star Wars Battlefront, hoorden we Alie voornamelijk over Rise of the Tomb Raider. Ter ere van deze nieuwste game met icoon Lara Croft in de hoofdrol dook onze redactrice eens in de geschiedenis van de franchise. Lees alles over 20 jaar Tomb Raider.

Van alle gamepersonages is Lara Croft toch wel een van de meest succesvolle iconen. Sinds de release van de eerste Tomb Raider-game in 1996 heeft de archeologe de hoofdrol gespeeld in meer dan een dozijn games, een paar grote Hollywood blockbusters, een langlopende comicserie, en heeft ze zelfs een aantal pretparkattracties gekregen.

Rise of the Tomb Raider

   

De vormgeving van Lara Croft

De Tomb Raider-serie gaat inmiddels al bijna 20 jaar mee. Het had echter niet veel gescheeld of we hadden al die jaren naar een soort namaak Indiana Jones moeten kijken… Ontwikkelaar van de eerste vijf Tomb Raider-games, Core Design, wilde namelijk graag een 3D-game maken waarin je ook daadwerkelijk je personage zou kunnen zien. Dat klinkt inmiddels niet erg revolutionair, maar tot een het midden van de jaren ’90 hadden bijna alle 3D-games een first person view. Om de gewenste third person view technisch gezien behapbaar te houden, koos men ervoor een game te maken die zich afspeelde in de kleine ruimtes en gangen van piramides. En wie past er nu beter in deze setting dan Indiana Jones? Toen Core Design zich echter realiseerde dat je als speler van een third-person game wel erg veel naar het zitvlak van de protagonist moet kijken, verkoos ontwerper Toby Gard echter toch een vrouw. En daarnaast was men waarschijnlijk eveneens gewoon een beetje bang om Lucasfilm boos te maken...  

Ook na deze sekseverandering zag Lara er nog niet meteen zo iconisch uit. Core Design wilde namelijk een stevigere dame gebruiken met kort haar en een militaire outfit. Deze look werd echter snel weer afgeschreven aangezien deze protagoniste er iets te veel uitzag als een nazi. Na nog wat omzwervingen kwam Gard uiteindelijk uit bij een een strak topje en korte broek. Het enige verschil met de huidige Lara is dat men toen nog sprak over Laura Cruz, een Zuid-Amerikaanse schone. De laatste stap in de vormgeving volgde toen Eidos Interactive het moederbedrijf van Core Design opkocht. Eidos, gevestigd in Derby, Engeland, wilde een protagoniste die het goed zou doen bij het Britse publiek en pakte het lokale telefoonboek om een passende naam te zoeken. Hun oog viel op een mevrouw Lara Croft… En zo geschiedde.

Laura Cruz

   

De eerste Tomb Raider (1996)

Alhoewel Tomb Raider voor heel veel mensen synoniem is met PlayStation verscheen Tomb Raider (1996) als eerste op de Sega Saturn. Het was zelfs zo dat Sony de game in eerste instantie helemaal niet wilde toestaan op hun console. Sony was erg kieskeurig wat betreft de games die ze op hun console toestonden en de oorspronkelijk versie van Core Design voldeed simpelweg niet aan de standaarden van het bedrijf. Na flink wat werk van de ontwikkelaar zwichtte Sony uiteindelijk alsnog, om snel daarna meteen over te gaan tot een deal waarmee ze de exclusiviteit van de twee daaropvolgende games verzekerden. Zodoende is een groot gedeelte van het succes van de PlayStation te danken aan Lara, zeker aangezien  de eerste game wereldwijd meer dan 7 miljoen keer over de toonbank ging.

Tomb Raider (1996)

   

Wat is Tomb Raider?

Eigenlijk loopt er door Tomb Raider-games een enkele rode verhaaldraad: Lara moet gevaarlijke wezens of mensen doden, terwijl ze voorwerpen verzamelt en puzzels oplost om toegang te krijgen tot een ultieme prijs, meestal in de vorm van een krachtig artefact. Lara neemt het in deze zoektocht op tegen een sinistere organisatie die hetzelfde relikwie voor hun eigen doeleinden willen verkrijgen. Deze artefacten meestal bezitten mystieke krachten en kunnen van bovennatuurlijke, of zelfs buitenaardse, oorsprong zijn. Vaak gebruikt de antagonist het artefact om afschrikwekkende mystieke monsters en mutanten te creëren die Lara moet verslaan.

In de loop van de tijd heeft het verhaal in de Tomb Raider-serie verschillende wijzigingen ondergaan. Zo werd Lara volgens de eerste game verstoten door haar ouders, verloor ze in de comics in plaats daarvan haar beide ouders in een vliegtuigramp, en overleefde haar moeder de crash in de games van Crystal Dynamics… Oftewel, het verhaal van Lara Croft is niet geheel waterdicht, maar desondanks is de archeologe na al die jaren nog steeds een van de meest bekende en herkenbare video game karakters in de geschiedenis van het medium.

Lara Croft - Tomb Raider

    

Het icoon Lara Croft

Om te zeggen dat Tomb Raider een succes was voor Core Design en uitgever Eidos Interactive is eigenlijk een understatement. Lara groeide namelijk uit tot een waar popicoon. De Britse verscheen op de covers van Time en Newsweek en werd door meer mensen herkend dan de paus. Hetgeen Gard echter helemaal niet had gewild… Hij stelde zich Lara voor als een keiharde, aristocratische dame die zich nooit zou uitlenen voor promotionele doeleinden en zodoende op te stappen bij Core Design.

Lara maakte in die tijd zelfs cd's...

   

De games van Core Design

Na het succes van Tomb Raider (1996) bracht ontwikkelaar Core Design jaarlijks een nieuw deel in de franchise uit. De teams die aan de games werkten werden steeds groter, de gameplay beter, de puzzels minder frustrerend en Lara mooier. Deze stijgende lijn werd echter niet vastgehouden. Ontwikkelaar Core Design stond onder reusachtige druk… en bezweek hier uiteindelijk onder. Zodoende besloten ze daarom het ondenkbare te doen: Lara te vermoorden aan het einde van hun vierde game, The Last Revelation. 

In 2001 maakte Lara in de vorm van Angelina Jolie de overstap naar het witte doek. Ondanks overwegend negatieve reviews werd de film een groot succes. De tweede film uit 2003 deed het beduidend minder… De filmstudio legt de schuld hiervan bij de trubbels die speelden rondom de game Tomb Raider: The Angel of Darkness. In eerste instantie was deze game door Core Design bedoeld als start van een nieuwe trilogie. Helaas was The Angel of Darkness een dusdanig grote flop dat deze een einde maakte aan het Core Design-tijdperk. Het falen van de game was gedeeltelijk te wijten aan de overstap naar de PlayStation 2, waardoor de game behoorlijk buggy was, maar ook het verhaal was bijvoorbeeld bij lange na niet top...

Tomb Raider: The Angel of Darkness

   

Het tijdperk van Crystal Dynamics

Core Design (inmiddels onderdeel van Rebellion Studios) werkte tot aan 2006 nog aan een nieuwe Tomb Raider-game met de naam Tomb Raider: Anniversary. Deze game zou er echter nooit komen, althans niet van de hand van Core Design… Die eer ging namelijk naar ontwikkelaar Crystal Dynamics, dat daarvoor al verantwoordelijk was voor Tomb Raider: Legend. Deze laatste game plaatste Lara weer terug in tombes en verdiepte (mede dankzij de terugkeer van Gard als consultant) tegelijkertijd het verhaal van de archeologe. Zo leerde we meer over het verlies van Lara moeder en hoe ze in de voetsporen van haar vader trad om haar moeder te vinden en haar archeologische carrière te starten. De derde game, en tevens het slot van de trilogie van Crystal Dynamics, kreeg de naam Tomb Raider: Underworld mee. 

Tomb Raider: Legend

   

De reboot van de serie

In 2009 ging Tomb Raider-uitgever Eidos Interactive op in Square Enix. Het duurde daarom een paar jaar voordat een nieuwe volledige game met Lara in de hoofdrol aangekondigd werd. Wel kwam in deze tussenperiode de download-only-titel Lara Croft and the Guardian of Light uit, evenals bijvoorbeeld een endless runner op de mobiele platformen. De nieuwste echte game zou simpelweg de titel Tomb Raider (2013) meekrijgen en het oorsprongsverhaal van Lara vertellen. In dit eerste deel in de reboot van de serie bestuurt de speler een veel jongere Lara, die schipbreuk leidt en zichzelf gestrand vindt op een mysterieus eiland vol van gevaar, zowel natuurlijk als menselijk van aard. In tegenstelling tot de vorige Tomb Raider games wordt Lara afgeschilderd als kwetsbaar, en handelt ze uit noodzaak, wanhoop en overlevingsdrang, in plaats van voor een groter doel of persoonlijk gewin. 

Phil Rogers, CEO van Square Enix Europe, bevestigde op 1 augustus 2013 in een blogpost op de officiële website van het bedrijf dat men hard werkte aan een next-generation Tomb Raider-vervolg. Op 9 juni 2014 werd Rise of the Tomb Raider officieel aangekondigd met een persbericht, nadat een eerste trailer eerder diezelfde dag in première ging op de E3-persconferentie van Microsoft. 

Tomb Raider

   

Partyfeitjes

  • Tomb Raider is een van de best verkopende gamefranchises aller tijden. Nog zonder de verkoopaantallen van bijvoorbeeld de releases op mobiele apparaten heeft de serie in totaal meer dan 50 miljoen exemplaren verkocht. 
  • De Lara uit 1996 is opgebouwd uit 540 polygonen, terwijl de huidige versie van de archeologe opgebouwd is uit 40.000 polygonen.
  • Uiteraard zijn er door spelers patches voor de PC-versie van de games gemaakt waardoor Lara haar kleren spontaan verdwijnen, maar een ingebouwde nude code bestaat in tegenstelling tot de mythes niet. Volgens de overlevering wilde uitgever Eidos dit overigens wel graag, maar weigerde ontwikkelaar Core Design. 
  • Gedeelten van de Tomb Raider-games zijn gebaseerd op echte gebieden en echte mensen. Zo zeer zelfs dat een Franse archeoloog, genaamd Jean-Yves Empereur, die de overblijfselen van de Pharos vuurtoren nabij Alexandria ontdekte, bezwaar maakte tegen het gebruik van zijn naam in de games. Volgens Eidos uiteraard puur toeval, maar de uitgever beloofde wel dat ze het personage niet meer zouden gebruiken.
  • Tomb Raider (1996) werd gemaakt door maar zes mensen en dat terwijl de game best wel cutting edge was destijds. Ontwikkelaar Core Design werkte 3 jaar aan de game.
  • Inmiddels is Lara haar boezem teruggebracht naar een iets bescheidener formaat en dat is eigenlijk wat bedenker Gard blijkbaar altijd al had gewild. Het schijnt namelijk dat hij de slider verantwoordelijk voor haar buste per ongeluk op 150% had gezet in plaats van de gewenste 50%. Toen een paar collega’s van Gard langsliepen lieten ze hem weten dat ze deze vollere look echter eigenlijk veel geschikter vonden…  

Tomb Raider - Lara Croft

Wat is jullie favoriete Tomb Raider-game? Zijn jullie op dit moment lekker aan het uitkijken naar Rise of the Tomb Raider? Wat zouden jullie Lara in de toekomst graag nog zien beleven? Laat dit en meer weten in de comments!

REACTIES (26) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord