Ongeveer 800 redenen waarom The Legend of Zelda: Breath of the Wild vet wordt 

Alle redenen waarom The Legend of Zelda: Breath of the Wild vet wordt 2016-07-08T14:01:40
Nintendo heeft zo veel vertrouwen in The Legend of Zelda: Breath of the Wild, dat bijna hun hele E3 gewijd was aan deze game. Roy snapt het allemaal wel, en kan zo 800 redenen noemen waarom de nieuwe Zelda zo vet wordt. Nou ja, Bijna 800 dan.

Toen ik mijn maandelijkse feature-ideeën brainstormsessie hield, was dit het eerste wat in me op kwam. Na de Zelda-show van Nintendo op de E3 was ik zo hyped dat ik in de daaropvolgende weken alle beelden dagelijks terugkeek. Om er vervolgens depressief van te worden, want het duurt nog een half jaar voor ik het kan spelen. Alles wat ik zag was vet, dus 800 redenen bedenken waarom dit helemaal top wordt, leek een peulenschil. Sorry alvast voor de paar honderd redenen die ik te kort kom…

 

Vrijheid

Je kan in principe doen en laten wat je wil. De game stuurt je subtiel de goede kant uit, maar als jij liever de andere kant op gaat, perfect, lekker doen. Fuck de gebaande paden en ga je eigen gang. Het verhaal komt vanzelf wel, als je overpowered bent ofzo.

                    

Hyrule is enorm

Zodra Link wakker wordt en zijn grot uit stapt, zie je direct hoe fucking groot Hyrule is; twaalf keer groter dan Twilight Princess. Dat is veel te groot voor een waypoint, dus laat Nintendo je er vijf gebruiken zodat je nooit vergeet wat je ook al weer wilde doen terwijl je per ongeluk zeven sidequests deed.

The Legend of Zelda: Breath of the Wild

         

Je kan dood

Het klinkt misschien stom, maar het lijkt erop dat sterven in Breath of the Wild niet meer zo zeldzaam is als in vorige Zelda-games. Als je even niet oplet, zit je zo in een verkeerde buurt vol Guardians of stenen monsters die je in een klap afmaken. Dat maakt alles veel spannender, en een beetje spanning kon Zelda wel gebruiken.

      

Springen

Het heeft bijna dertig jaar geduurd, maar Link kan eindelijk springen. Hij kon het al wel, maar nooit op commando, nooit ‘met een druk op de knop’. Nu bepaal jij wanneer deze kokiri zijn voetjes van de vloer krijgt.

The Legend of Zelda: Breath of the Wild

          

Klimmen

Over voetjes van de vloer gesproken. KLIM. OP. ALLES. Geen ellenlange tochten meer naar je volgende bestemming. Nee, gewoon rechtdoor! Staat er een berg in de weg? Bedwing hem. Staan er bomen met appels voor je neus? Klim erin en pluk ze, of hak de boom om, wat jij wil. Muurtjes, torens en ruïnes zijn helemaal niks meer voor Link, want zolang hij stamina heeft, klimt hij overal overheen.

            

Earth, wind and fire

De natuurlijke elementen spelen zo’n beetje de hoofdrol. Check dit dan:

The Legend of Zelda: Breath of the Wild

En dit:

The Legend of Zelda: Breath of the Wild

Laten we vooral de sneeuw niet vergeten en Links plotselinge snowboardskills, of moet ik zeggen ‘snowboardschild’?! (Nino: nee Roy, dat moet je niet. Tjeerd: JAAAAA!) 

The Legend of Zelda: Breath of the Wild

                         

Nog een keer vrijheid

De vrijheid om te gaan en staan waar je wil, is het recht van elke Hylian, maar nu zijn er ook veel meer mogelijkheden wat combat betreft. Wanneer je ergens een Bokoblin-kamp vindt, en je hebt ondertussen al een klein arsenaal aan wapengerei gevonden, dan zijn er legio opties om die gasten uit te roeien. Sneak je het kamp in en pak je ze een voor een? Of pleur je er een paar bommen in terwijl je ze van een afstand headshots geeft met je boog? Deze enorme keur aan cliché rpg-aanpakken zijn eindelijk mogelijk in Zelda.

                    

Het verhaal

Bij zo’n beetje alle voorgaande Zelda’s wist je direct wat je te wachten stond. Ook al duurde het tientallen uren voordat je Princess Zelda ook maar zag, je wist diep vanbinnen al lang dat je haar en Hyrule moet redden. Helemaal niet erg natuurlijk, want de reis is vaak belangrijker dan de bestemming, maar de reis is duizendmaal interessanter als je niet precies weet waar je naartoe gaat. Vraag dat maar aan elke random backpacker. Ganon is sowieso van de partij, maar wat er is gebeurd met Hyrule in die honderd jaar dat Link lag te pitten, is onbekend. Daar kom je pas achter als je goed oplet en overal vraagtekens bij zet; Dark Souls-style.

The Legend of Zelda: Breath of the Wild

              

Uitrusting

Dit keer heb je meer outfits tot je beschikking dan dat eeuwige groene pakje. En dat blauwe pakje. En dat rode pakje. Begrijp me niet verkeerd, het is Link zijn ding en het staat hem beeldig, maar een mens wil ook weleens wat anders, vooral als dat ‘anders’ hem betere bescherming biedt tegen schade én tegen de elementen.

          

Dit is ook cool

 The Legend of Zelda: Breath of the Wild

            

Puzzels zijn gevarieerder

Er zijn meerdere manieren om puzzels op te lossen. Dat moet ook wel omdat je niet meer aan de hand wordt genomen en niet altijd dezelfde items hebt die je normaliter hoort te hebben. De gebruikelijke formule was dat je een item vindt in een dungeon en die dien je dan vaak te gebruiken voor de puzzels en de baas. Nu de game niet meer lineair is, moet je dus alles gebruiken wat je hebt gevonden, en dat kan ook. Als je bijvoorbeeld nog geen hookshot hebt, is er vast een andere manier om een afgrond te overbruggen en dat is verfrissend. Puzzels zijn namelijk minder leuk als je de hoekjes al hebt liggen.

      

Dorpjes, steden en random encounters

In de getoonde beelden op de E3 waren alle dorpjes en steden en dergelijken verwijderd. Dat klinkt schraal, maar zelfs toen zat de wereld al vol met avontuur en grootse momenten in de vorm van prachtige vista’s. Kan je nagaan hoe dat er straks uit komt te zien met kerktorens , tempels, rokende schoorstenen en blokhutjes in de verte. Dat zijn nóg meer zaken om al je waypoints in te prikken.

The Legend of Zelda: Breath of the Wild

       

Alles wat we nog niet weten

Tijdens de E3 hebben we maar één procent gezien van wat deze game te bieden heeft en als dat de hele game zou zijn, zou ik hem alsnog kopen. Niet full-priced natuurlijk, maar toch. We hebben nog geen echte bazen gezien, op de guardians en stenen giganten na dan, maar dat zijn geen echte bazen. We hebben ook nog geen dungeons gezien, alleen shrines, maar die zetten de toon wel voor een toekomst van puzzels en manieren van vechten. Het onbekende is normaal beangstigend, maar ik ben absoluut niet bang dat Breath of the Wild tegen gaat vallen.

Een kleine twee jaar geleden, na de aankondiging van deze nieuwe Zelda, heb ik gezegd dat het cool zou zijn als het een beetje de Skyrim-kant op zou gaan en ik werd vorige maand op mijn wenken bediend. 800 redenen haal ik misschien niet in deze feature, maar als we de komende maanden meer informatie krijgen en zien, dan vul ik dit nog wel aan! Ik heb het nu nog niet eens gehad over koken, jagen, paarden vangen, zeldzame paddenstoelen verzamelen, nieuwe wapens vinden en gebruiken, en dat Link alles kan skippen en in een keer door naar de eindbaas kan. Wat wordt deze game toch hard!

REACTIES (68) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord