Alle ontwikkelaars die Microsoft onlangs gekocht heeft 

Alle ontwikkelaars die Microsoft onlangs gekocht heeft 2019-07-17T12:05:38
Je merkt het aan alles: de industrie is zich aan het voorbereiden op de komende consolegeneratie. Microsoft doet dat onder andere door allerlei sterke ontwikkelaars aan zich te binden. Hier een overzicht van de namen die onlangs zijn toegevoegd aan de Xbox Game Studios en wat dat betekent voor bijbehorende games!

Het was al vrij snel duidelijk dat Microsoft het in de huidige consolegeneratie niet ging winnen van Sony. De belabberde onthulling en lancering gaf de Xbox One een valse start die ze niet meer hebben kunnen goedmaken en een belangrijke reden is een tekort aan sterke exclusives. De echte systemsellers bleven uit en de games die dat hadden moeten zijn kwamen te laat en/of stelden teleur. Zeker als je ze vergelijkt met de ijzersterke line-up van de PlayStation 4.

Maar dat betekent niet dat Microsoft bij de spreekwoordelijke pakken is gaan neerzitten. In tegendeel! De krachtige Xbox One X maakt indruk, de Xbox Game Pass is een verdomd goeie deal en Google Stadia gaat het nog moeilijk krijgen tegenover Microsofts xCloud streamingdienst (inclusief alle games van onderstaande ontwikkelaars, die vast niet naar Stadia komen…). Lekker bezig dus, die dames en heren in Redmond. Iets anders waar ze daar heel trots op zijn: de grote ontwikkelaars zie ze hebben weten te bemachtigen! Dat betekent dus geen gare dingen meer als tijdelijke ‘exclusives’, maar gewoon de volledige controle.

Microsoft moneys

Al twee E3’s op rij zijn de overnames een belangrijk thema in de Microsoft persshow en de Xbox Game Studios, zoals de gameafdeling sinds dit jaar heet, groeit gestaag. Het is duidelijk dat ze er verschrikkelijk veel geld voor over hebben om de komende consolegeneratie(s) wél met die kwalitatief hoogstaande exclusives te komen. Want dat is wat er gaat gebeuren: de studio’s die worden overgenomen maken in de toekomst enkel nog games voor Xbox en Windows. Hoe zit dat dan precies met games die al in ontwikkeling waren? Daarvoor kijken we welke ontwikkelaars Microsoft ookalweer gekocht heeft in de afgelopen twee jaar, en wat, voor zover bekend, de plannen zijn.
  

Compulsion Games

Deze ontwikkelaar uit Montreal werd opgericht in 2009 en heeft intussen twee uiterst sfeervolle games afgeleverd. Contrast, een puzzel adventure game waarin je wisselt tussen 2D schaduwen en normale 3D third-person gameplay, en natuurlijk We Happy Few, een roguelike RPG in een Brits dorpje uit een alternatieve jaren ‘60, waar iedereen behalve jij aan de happy pills zit.

Mega denderend werden Contrast en We Happy Few uiteindelijk niet ontvangen, maar vanwege de tot de verbeelding sprekende visuele stijl en interessante ideeën, heeft Microsoft er blijkbaar toch vertrouwen in. Wie weet wat ze kunnen doen met een stevige financiële basis? Nou, voor nu weten we nog helemaal niks, want sinds de bekendmaking van de overname tijdens E3 2018 hebben we nog niets nieuws vernomen uit de keuken van Compulsion Games.

  

Ninja Theory

Tijdens diezelfde E3 van 2018 verkondigde Microsoft vol trots Ninja Theory bemachtigd te hebben. Deze Britse studio heette ooit Just Add Monsters, maar werd pas echt bekend onder de huidige naam, dankzij games als Heavenly Sword (PlayStation 3 exclusive), Enslaved: Osyssey to the West en DmC: Devil May Cry. Om kosten te drukken zijn ze zich vanaf de huidige generatie gaan richten op meer kleinschalige projecten van hoge kwaliteit, of, zoals zij het zelf noemen, ‘independent AAA’. Uit die filosofie kwam Hellblade: Senua’s Sacrifice tevoorschijn, een action adventure vol psychologische horror. Terecht trots zijn ze op de technologie voor gezichtsanimatie, die ze realtime in de game engine konden opnemen met de acteurs.

Op de E3 van dit jaar werd Ninja Theory’s aankomende game Bleeding Edge onthuld. Dit iets compleet anders dan ze voorheen gedaan hebben: een competitieve 4v4 multiplayer game met melee combat! Visueel doet het denken aan een soort Overwatch on crack. Prima. Bleeding Edge wordt de eerste game van Ninja Theory die exlusief voor Xbox One en Windows zal verschijnen, al is nog niet bekend wanneer. Er is enkele weken geleden wel alvast een alpha test gehouden. Zat jij er toevallig ook in? Laat dan vooral even in de comments weten hoe dat was!

  

InXile Entertainment

RPG-veteraan Brian Fargo was er met zijn eigen studio Interplay vroeg bij en maakte in 1985 al The Bard’s Tale, voor de Apple II. Drie jaar later volgde het post-apocalyptische Wasteland, een spirituele voorloper van Fallout, dat indruk maakte in 1997. Financiële problemen en creatieve onenigheid dreven Fargo echter weg bij Interplay, om uiteindelijk in 2002 een nieuwe studio studio te starten, samen met andere ex-Interplay-collega’s: inXile!

Daar gingen ze vrolijk verder met wat ze het liefste doen: hardcore RPG’s maken! Maar als onafhankelijke ontwikkelaar ligt het geld niet voor het oprapen en daarom werd er voor onder andere Wasteland 2 een crowdfundcampagne gestart op Kickstarter. Ook voor deel 3 werd gekozen voor crowdfunding, maar dan via Fig, het platform dat toevallig ook Psychonauts 2 financieel mogelijk maakte. Alles veranderde toen Microsoft Fargo’s studio kocht, in november 2018. Zijn Fargo en zijn vrienden nu niet langer ‘in exile’ en is er een nieuw thuis gevonden bij Microsoft?

Wat de games betreft geldt ook hier: alles wat al officieel was aangekondigd voor PlayStation 4, komt nog steeds naar PlayStation 4. In een interview bevestigd Fargo dat reeds gemaakte beloftes blijven staan, zelfs al kon hij die zelf niet allemaal herinneren. Kortom, Wasteland 3 komt in 2020 gewoon naar Xbox One, PlayStation 4, Windows, Mac en Linux (en de ontwikkeling is nu alvast iets uitgebreid met geld van Microsoft…). En in augustus komt de consoleversie van The Bard’s Tale IV: Barrows Deep ook gewoon naar PlayStation 4. Dat worden straks misschien nog een hoop Xbox Game Studio logo’s op je Sony console!

  

Obsidian Entertainment

Niet bepaald toevallig dat Microsoft tegelijk met InXile ook Obsidian op de kop tikte: zo hebben ze in één klap twee van de grootse RPG makers in huis! Die reputatie hebben beide studio’s ook te danken aan Chris Avellone, designer en schrijver voor onder andere Neverwinter Nights 2 en Fallout: New Vegas bij Obsidian, en voor Wasteland 2 en Tides of Numenera bij inXile!

Xbox en Windows exclusives staan ook voor Obsidian nog niet op de (publieke) radar. Eerst komt in oktober nog het veelbelovende The Outer Worlds, een first-person RPG die sterk doet denken aan de 3D Fallout games, maar dan in de ruimte. The Outer Worlds werd aangekondigd na de bekendmaking van de overname door Microsoft, maar is nog geen exclusive. Waarschijnlijk waren de ontwikkeling van de game en afspraken met uitgever Private Division al te ver gevorderd om de PlayStation 4-versie nog te schrappen.

   

Playground Games

De overname van de makers van Forza Horizon werd op de E3 van 2018 bekendgemaakt. Ik was het allang weer vergeten en het is, in ieder geval aan de buitenkant, ook niet zo’n big deal. Ze maakten namelijk altijd al enkel Xbox exclusives, te beginnen met open wereld arcade racer Forza Horizon in 2012. Iedere twee jaar floepten ze er netjes een nieuwe Forza Horizon uit, dus je zou verwachten dat er in 2020 weer een nieuw deel komt. Of toch niet? Probleem is dat we dit jaar nog geen nieuwe Forza Motorsport hebben gehad, die er traditiegetrouw tussendoor komt in het oneven jaar. Gaan ze op de next-gen Xbox dit doorbroken ritme misschien pas weer opnieuw opstarten? Vroem vroem!

   

Undead Labs

Ook voor Undead Labs is een overname door Microsoft eigenlijk alleen maar een heel logische stap, omdat ze al sinds 2011 nauw verbonden zijn aan wat toen nog Microsoft Game Studios heette. In die tijd hebben ze samen twee succesvolle titels de markt opgeslingerd: tactische zombie survival games State of Decay en State of Decay 2! Die laatste verscheen vorig jaar pas, dus voorlopig hoeven we nog even niks nieuws van Undead Labs te verwachten.

Tussendoor probeerden ze nog een uitstapje naar mobiel met de free2play MMORPG Moonrise. Deze kwam helaas nooit van de grond en als Undead Labs slim is geweest, dan hebben ze dat feitje voor het gemak even achterwege gelaten bij de onderhandelingen met Microsoft.

   

Double Fine Productions

De Xbox perconferentie van de afgelopen E3 had eigenlijk maar twee verrassingen: Keanu’s grote rol in Cyberpunk 2077 en Tim Schafers studio die nu van Microsoft is. De man achter legendarische adventuregames als Day of the Tentacle, Full Throttle en natuurlijk Grim Fandango richtte in 2000 Double Fine op, midden in San Francisco. Double Fine’s eerste game was Psychonauts, waarvan het vervolg in 2020 verschijnt. Dat is ironisch genoeg nu dus hun eerste game als onderdeel van Xbox Game Studios. 

De overname is vooral opvallend omdat Double Fine bijna 20 jaar dé onafhankelijke ontwikkelaar is geweest, die het merendeel van haar games zelf uitbracht. Daarnaast hebben ze titels van kleinere indie studio’s uitgegeven, onder de noemer Double Fine Presents. Het is onwaarschijnlijk dat ze dat onder Microsoft kunnen blijven doen. Wat hun eigen games betreft benadrukken ze dat Psychonauts 2 natuurlijk wel nog gewoon op PlayStation 4 uitkomt, net als roguelike RAD, die volgende maand al verschijnt.  Daarna gaan ze zich richten op games voor “Xbox, Xbox Game Pass en PC”. Waarom ze Xbox Game Pass hier nadrukkelijk apart noemen weet ik niet precies, zal wel een contractueel branding dingetje zijn.

In de toekomst dus geen nieuwe Double Fine titels meer op PlayStation of Nintendo Switch! En dat is toch eigenlijk best zonde. Schafer zegt dat Microsoft ze wil zoals ze zijn en ik hoop vooral dat ze dan ook hun ongekende openheid mogen houden. Er is geen enkele andere ontwikkelaar van dit formaat die ons zo regelmatig en zo uitgebreid een eerlijke blik achter de schermen gunt als Double Fine en dat is fantastisch. Deze video over hun kant van de E3 is daar een goed voorbeeld van en gaat voor een groot deel ook over de overname zelf.

  

Alle huidige ontwikkelaars van Xbox Game Studios

Hier nog even een overzicht van alle studio’s waar Xbox Game Studios op dit moment uit bestaat, en wat ze doen. Op alfabetische volgorde!

343 Industries

Halo! In 2020 verwachten we Halo Infinite, dat moet verschijnen op de Xbox One, de next-gen Xbox en PC.

Microsoft Casual Games

In zekere zin misschien wel het meest succesvolle onderdeel van Xbox Game Studios, want wie is er niet groot geworden met Patience en Mijnenveger? Microsoft Casual Games maakt/onderhoudt kleine games en puzzel spelletjes, voornamelijk voor desktop en een beetje voor mobiel.

The Coalition

Gears, Gears, Gears en nog eens Gears! Microsoft kocht in 2014 de rechten op Gears of War van Epic, strikte Rod Fergossen en zette hem in een Canadees kantoortje, dat toen nog Black Tusk Studios heette. Inmiddels omgedoopt tot The Coalition, levert het Gears of War remasters en nieuwe Gears games af. We wachten nu op Gears 5 (laat die ‘War’ maar lekker zitten) en turn-based tactics game getiteld Gears Tactics.

Compulsion Games

Zie hierboven. Contrast en We Happy Few. Verder niets bekend.

Double Fine Productions

Heb je hierboven ook al over kunnen lezen. Bekend van Psychonauts en Brütal Legend. Minder bekend van een hele zooi toffe kleine games, zoals Costume Quest, Stacking, The Cave en Headlander en volgende maand RAD.

The Initiative

Een gloednieuwe studio, dit jaar opgericht door Microsoft. Heeft nog helemaal niks laten zien. Darrell Gallagher staat aan het hoofd en die kennen we dan weer van Crystal Dynamics.

inXile Entertainment

The Bard’s Tale, Torment: Tides of Numenera, Wasteland 2. Volgend jaar Wasteland 3!

Mojang

Tja, Minecraft hè… in 2014 door Microsoft gekocht voor het sappige bedrag van 2,5 miljard dollar.

Ninja Theory

Zie hierboven voor meer details. Maakte onder andere Heavenly Sword, Enslaved: Odyssey to the West en DmC: Devil May Cry. Next stop: Bleeding Edge.

Obsidian Entertainment

RPG-grootheid met titels als Neverwinter Nights 2, Fallout: New Vegas en Pillars of Eternity.

Playground Games

Op naar Forza Horizon 5 in 2020? Of is Turn 10 toch gewoon eerst aan de beurt met Forza Motorsport 8?

Rare

Met zo’n 34 jaar aan activiteit de oudste naam op deze lijst. Natuurlijk bekend van Nintendo klassiekers als Donkey Kong Country, GoldenEye 007, Banjo-Kazooie. In 2002 overgenomen door Microsoft, waarna het helaas toch veel van haar oude glans verloor. Doet inmiddels wel weer goede zaken met multiplayer piraten-zandbak Sea of Thieves.

Turn 10 Studios

Al sinds 2005 verantwoordelijk voor de Forza Motorsport serie en helpt Playground Games met Forza Horizon. Gaan ze vast nog wel even mee door, al is het na deel 7 dus niet meer strikt iedere twee jaar een nieuwe game. Of slaan ze 2019 puur en alleen over om de launch line-up van de NeXtbox te versterken? We gaan het zien!

Undead Labs

Maakt State of Decay! En dat is hopelijk niet letterlijk waar deze ontwikkelaar zichzelf in bevindt, nu het onderdeel is van Xbox Game Studios… Nah, valt vast wel mee.

Phil Spencer zegt gedag 

Tot zover toch wel echt alles wat je moet weten over Xbox Game Studios! Heb jij hiermee een beetje vertrouwen in de toekomst van Xbox én deze ontwikkelaars? Vertel het ons in de comments!

REACTIES (11) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord