Afscheid van EA's open wereld Star Wars-game 

Afscheid van EA's open wereld Star Wars-game 2019-06-06T11:59:11
Wist je dat er meer dan honderd Star Wars-games zijn gemaakt? Dat zijn er een heleboel, terwijl er vrij weinig spellen zijn gesneuveld. Die kop staat er echter niet zomaar: recentelijk nog cancelde EA een Star Wars-game. LauraJenny komt vers van een Tatooine-filmlocatie in Tunesiƫ en duikt hier eens even Wampa-grotdiep in.

beep
   

Hoewel er een heleboel kleinere games van Star Wars bestaan, of juist grote online games met flinke werelden vol andere gamers, zijn er de laatste tijd maar weinig epische singleplayergames geweest die zich afspelen in het universum van Han Solo en co. Battlefront 2 had een singleplayer waar gamers niet echt over te spreken waren, de The Knights of the Old Republic-RPG is geweldig, maar een avonturengame met schietactie, dat was er weinig. Iedereen had de hoop gevestigd op Star Wars 1313, maar die werd uiteindelijk geannuleerd. Eenzelfde lot is nu ten deel gevallen aan de open wereld Star Wars-game van EA Vancouver, codenaam Ragtag. Zicht op een mooi singleplayeravontuur van Star Wars lijkt weer melkwegstelsels ver weg.

Januari dit jaar ging de kogel door de kerk, maar de vroege dood van EA’s Star Wars-game kwam niet als een verrassing. EA had al een berg kritiek ter grootte van de DeathStar over zich heen gekregen door Battlefront (en in het speciaal de lootboxes) en het spel zat in een redelijke ontwikkelhel. Toch waren er meer redenen om het project te stoppen. Daar komen we zo op, laten we eerst eens nader inzoomen op die kritiek en ontwikkelhel.

dont believe
   

Battlefront 2-kritiek

Eind 2017, ongeveer een jaar voor naar buiten kwam dat de nieuwe Star Wars-game van EA Vancouver was geannuleerd, verscheen Battlefront 2. Hoewel het spel als extra een singleplayercampagne had én een heleboel dlc-plannen, was de reactie van zowel critici als publiek niet zo positief als bij de eerste Battlefront-game. De grote misdadiger? Lootboxes. Deze microtransacties zorgden ervoor dat spelers konden betalen om te winnen en gamers voelden zich oneerlijk behandeld. De verkopen bleven achter en uiteindelijk heeft EA zelf ook aangegeven dat het fout zat.

Zou die kritiek op Battlefront hebben meegespeeld in het stoppen van project Ragtag? Daarover is het moeilijk uitspraken doen, omdat er nog nooit beelden of verdere informatie is gedeeld over het project. Misschien leunde het ook wel op een systeem dat aan lootboxes deed denken. We zullen waarschijnlijk nooit weten of de negatieve nasmaak van Battlefront 2 invloed heeft gehad op Ragtag, maar de controverse rondom Battlefront 2 was zo groot, dat het EA in ieder geval niet in de koude kleren moet zijn gaan zitten.

battlefront
   

Ontwikkelhel

Stel je voor dat iemand iets complex maakt als een game, maar daarmee na een tijd stopt en de boel aan jou overdraagt. Hoe goed die overdracht ook is, het is nogal wat om een gameproject van iemand over te nemen. Je moet niet alleen weten hoe alles technisch werkt, maar ook hoe het bedoeld is, hoe het moet worden en welke keuzes er allemaal zijn gemaakt in de ontwikkeling. Enerzijds krijg je een wiel aangereikt, maar anderzijds zal je op veel vlakken alsnog het wiel moeten uitvinden. Zo ook EA Vancouver, dat de game van Visceral Games moest overnemen.

Amy Hennig, afkomstig van Naughty Dog, zou het project bij EA Vancouver gaan leiden. Ze werkte eerder aan Uncharted en er was dan ook veel hoop dat dit een fantastische game zou worden. Echter was Hennig uiteindelijk niet bij het einde aanwezig, want ze verliet de studio vroegtijdig om haar eigen bedrijf te starten. Weer een tegenvaller voor het ambitieuze Star Wars-project, dat niet lang daarna is geannuleerd.

star wars
   

Een ander project

Het spel van EA Vancouver werd volgens de geruchten stopgezet, zodat de studio kon werken aan een kleinschaliger project. Of die game dan ook met Wookies, Ewoks en een verdwaalde Jar-Jar te maken heeft, dat is onbekend. Waarom een kleinschaliger project? Volgens de geruchtenmolen was Ragtag nog vroeg in ontwikkeling en zou de release date te lang op zich laten wachten, waarop de topmannen ongeduldig werden. Hierop hebben ze besloten dat de ontwikkelaar eerst moest werken aan een geheimzinnige, kleinschaligere game die eerder kon verschijnen. Die staat gepland voor eind 2020.

kleinschalig
   

De boodschap van EA

Dus, wat nu? De boodschap van EA op het annuleren van het open wereld-spel is natuurlijk dat het bedrijf niet klaar is met Star Wars. Logisch, het heeft de licentie om games van de populaire Lucasfilm-prenten te maken. Respawn bijvoorbeeld, is bezig met Star Wars Jedi: Fallen Order. Bovendien geeft EA aan dat het werk van het ontwikkelteam van EA Vancouver (en eerder Visceral) wel zal worden gebruikt -zij het in iets andere vorm- in toekomstige Star Wars-content. Zal dat ook zijn in dat ‘kleinschaligere’ project dat net al ter sprake kwam? We parkeren onze Millennium Falcon bij E3 volgende week. Fingers crossed!

Sja, hoewel het werk vast niet allemaal voor niets is geweest, hebben we toch afscheid moeten nemen van die open wereld Star Wars-game van EA Vancouver. Eerder namen we ook afscheid, van: TelltaleMass EffectDead RisingReggie en Boss Key.

doei
   

REACTIES (4) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord