Afgegleden Gameseries: Star Wars Battlefront 

Afgegleden Gameseries: Star Wars Battlefront 2018-11-09T11:58:04
Ooit waren deze series de creme de la creme en misschien wel heer en meester binnen de gamesindustrie, maar inmiddels is het kommer en kwel met deze games. In deze feature bespreekt Karim steeds een afgegleden gameserie, te beginnen met Star Wars Battlefront.

Laat ik beginnen met het feit dat ik niet de allergrootste Star Wars fan ben, maar de franchise zeker wel een warm hart toedraag. De films kijk ik graag en aan sommige Star Wars-games heb ik warme herinneringen, zo ook aan de originele Star Wars Battlefront-games.

A New Hope

In 2004 kwam ontwikkelaar Pandemic Studios met Star Wars Battlefront. Zelf was ik toen een 12-jarig jongetje met een PlayStation 2, waardoor deze game in mijn kast wist te belanden. Ik haalde ongelooflijk veel plezier uit de Battlefield achtige gameplay die de game in mijn ogen had en dit plezier breidde zich alleen maar uit toen een jaar later deel 2 verscheen. Het valt te betwisten of het gerechtvaardigd was dat er zo snel een opvolger uitkwam, maar tegelijkertijd leefden we toen in een tijd zonder patches en was het ontwikkelen van games nog iets simplistischer dan het nu in elkaar steekt. Gezien ik voor m’n gevoel één van de weinigen op aarde was die een netwerkadapter voor z’n dikke PlayStation 2 had gekocht, speelde ik Star Wars Battlefront 2 met erg veel plezier online. Later speelde ik de shooter van LucasArts ook bij m’n broer thuis op zijn PC, wat ik nog vetter vond om te doen.

Star Wars Battlefront 2 (Pandemic Studios, 2005)

Attack of the Clones

Na twee zeer succesvolle delen in respectievelijk 2004 en 2005 bleef het even stil rondom de franchise. Niet zo gek natuurlijk, want jaarlijks een Star Wars: Battlefront-game uitbrengen slaat natuurlijk helemaal nergens op en ook LucasArts zag dat wel in. De uitgever besloot dat een nieuwe Star Wars Battlefront game dan ook pas uit moest komen als er een nieuwe generatie consoles beschikbaar was en liet naar verluid ontwikkelaar Free Radical Design beginnen met de ontwikkeling van het derde deel. Star Wars Battlefront 3 had moeten uitkomen op in ieder geval de Xbox 360, PlayStation 3 en zelfs de Nintendo DS, gezien Activision Blizzard laatstgenoemde versie zo gaan uitgeven. De game had zelfs al een leeftijdsclassificatie gekregen van de ESRB in oktober 2008, maar in dezelfde maand dat dit lekte kwam ook naar buiten dat Free Radical Design de rechten was verloren om Star Wars Battlefront 3 te mogen ontwikkele, nadat deze game dus inderdaad twee jaar in ontwikkeling is geweest bij deze studio. Jaren later kwam Free Radical co-founder Steve Ellis nog naar buiten met het bericht dat de game al bijna af was in 2008, maar dat LucasArts geen geld had voor de marketing van de game. Het werd een getouwtrek, want ook LucasArts liet middels een onbekende medewerker z’n frustratie blijken door te zeggen dat Free Radical Design bijna nooit deadlines haalde en met zeer oude technieken werkte.

Gelekte footage van het geannuleerde Star Wars Battlefront 3 (Free Radical Design, 2008)

Return of the Jedi

Hoe het ook is gelopen, uiteindelijk heeft Star Wars Battlefront 3 nooit het daglicht gezien. Zeer jammer, gezien de tijd die erin is gestoken door de studio. Echter kregen fans weer wat hoop toen naar buiten kwam dat EA de rechten had gekregen van Disney, dat in de tussentijd LucasFilm en LucasArts had overgenomen, en deze hoop bleek uiteindelijk ingewisseld te worden voor iets tastbaars. Op de E3 2013 kondigde EA middels een teaser trailer aan dat Battlefield-ontwikkelaar DICE bezig is met een nieuwe game binnen de Star Wars Battlefront-franchise, simpelweg genaamd Star Wars Battlefront. Waar we met z’n allen tussen 2008 en 2012 dachten dat de franchise dood en begraven was na twee toffe delen, mochten we toch weer hopen op een toffe nieuwe Battlefront-game. Wat kon er nou mis gaan, de ontwikkelaar van Battlefield zit erachter?!

 

Star Wars Battlefront (DICE, E3 2013)

The Phantom Menace

Uiteindelijk kwam Star Wars Battlefront uit in 2015 voor PC, PlayStation 4 en Xbox One. Wat de droom had moeten worden, werd uiteindelijk een van de mindere games die DICE tot dusver had geproduceerd. De game zag er prachtig uit en ademde Star Wars, maar daar was dan ook alles mee gezegd. De game voelde als een hele kale Battlefield-kloon, met hele simplistische gameplay. Zelf vond ik het bijvoorbeeld tegenvallen dat je niet eens ADS kon gebruiken, maar dus eigenlijk alleen lomp voor je uit kon schieten. Ik heb me een aantal avonden vermaakt met Star Wars Battlefront, maar veel beter werd het ook door updates en DLC niet.

The Empire Strikes Back

In principe heeft deze serie nu al alles wat het maakt tot een afgegleden gameserie. Star Wars Battlefront werd ooit eens door vele mensen geliefd, kwam vervolgens in development hell terecht en toen een ander de IP oppakte, slaagden zij er niet in deze in ere te herstellen. Echter weten we allemaal dat het uiteindelijk nog veel erger uit de hand zou lopen met deze franchise. Bijna exact een jaar geleden verscheen Star Wars Battlefront 2. Deze game zou meer diepgang moeten hebben dan het eerste deel van DICE en de gedroomde dog fights moeten toevoegen. Ook zat er iets in wat op een story mode leek, zodat je ook offline wat te doen hebt in deze game. Eigenlijk heeft DICE al deze beloftes waargemaakt.

Star Wars Battlefront 2 (DICE, 2017)

Revenge of the Sith

Totdat EA als een ware Sith Lord opstond en zich begon af te vragen hoe ze nog meer geld konden verdienen aan deze game. Bij een review event voor de game kwam naar buiten dat Star Wars Battlefront 2 werkte met een currency-systeem, dat je ook met echt geld kon verkrijgen. Aan dit systeem zaten dan weer lootboxes vast, die eigenlijk alle progressie bevatten waardoor je de game aardig pay-to-win zou kunnen noemen. Uiteindelijk werd door reviews en early access gameplay duidelijk dat dit systeem zo diep in de game verwerkt zat, waarmee de angsten over het pay-to-win model bevestigd werden. Hierdoor was de game eigenlijk al ten dode opgeschreven voordat deze in de winkels verscheen, ook omdat EA duidelijk niet wist hoe zij met de communicatie om moesten gaan. Steeds werd het systeem verdedigd, tot het genante aan toe. Toch haalde EA vlak voor de officiële lancering van de game op 17 november 2017 de mogelijkheid om lootboxes met echt geld te kopen uit de game, iets wat je als mondige gamer toch wel als een overwinning mag bestempelen. Gezien de game toch zo verweven was met dit pay-to-win systeem, bleef er wel een game achter met een brak progressiesysteem en een eeuwige kras op de franchise. De diepste, en de zoveelste.

Angry Joe over het progressiesysteem in Star Wars Battlefront 2 (2007)

The Force Awakens

Zou EA een nieuwe start kunnen maken met deze franchise? Na het hele fiasco rondom de lootboxes zou Disney naar verluidt niet zo blij zijn geweest en dat is te begrijpen. De naam Star Wars is te grabbel gegooid en gekoppeld aan termen als ‘gokken’, zo erg dat het inmiddels zover is dat er inmiddels in Nederland en België, weliswaar verschillende, regels gelden voor games met kansspel-mogelijkheden. Over die discussie zijn we nog steeds niet uitgepraat met z’n allen, maar duidelijk is dat Star Wars Battlefront 2 dit heeft aangewakkerd.

The Last Jedi...?

Zou EA alles goed kunnen maken met een Battlefront 3? De toekomst moet dit gaan uitwijzen, maar nu geef ik deze franchise met volle overtuiging de stempel ‘afgegleden gameserie’. Helaas...

REACTIES (17) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord