Afgegleden Gameseries: Star Fox 

Afgegleden Gameseries: Star Fox 2018-12-14T09:10:22
Games die vroeger de dienst uitmaakte en nu ergens onderaan mee bungelen op de successen uit het verleden. Helaas zijn er heel veel games die tot deze categorie behoren en ook het geliefde Star Fox begint minstens die kant op te gaan. Karim zoekt uit hoe dit heeft kunnen gebeuren....

Wanneer je in de jaren ‘90 bent opgegroeid, kan Star Fox je eigenlijk bijna niet ontgaan zijn. De franchise werd in 1993 hier in Europa middels de game Starwing gelanceerd op de Super Nintendo en kon rekenen op erg hoge cijfers van de pers. Niet heel gek te noemen, want de game wist destijds revolutionair gebruik te maken van de grafische Super FX chip en was daarmee één van de weinige goede 3D-games uit zijn tijd. Shigeru Miyamoto had opnieuw een franchise gecreëerd die alles wat het aanraakte in goud liet veranderen.

Nintendo kreeg dit unanieme succes nog één keer voor elkaar met Star Fox 64, in Europa beter bekend onder de naam Star Fox: Lylat Wars. De game wist meer dan 4 miljoen keer te verkopen en werd daarmee één van de bestverkochte games op de Nintendo 64. Dit is niet geheel gek te noemen, gezien de game z’n tijd ver vooruit was door het hebben van voice-acting, super precieze controls, vette multiplayer modes en meerdere manieren om de game uit te spelen. Star Fox 64 wordt door veel media en gamers zelfs geschaard in het rijtje van Super Mario 64 en The Legend of Zelda: Ocarina of Time, die andere twee legendarische games uit de Nintendo-fabriek.

Echter lijkt het te zijn misgegaan toen Nintendo ervoor koos om second en third-party ontwikkelaars aan de slag te gaan met de serie. Alhoewel ondergetekende persoonlijk groot fan is van de game, kon het in 2002 verschenen Star Fox Adventures op flinke kritiek rekenen en werd de game gemixt ontvangen. Rare stond aan het roer van deze game en had van Star Fox grotendeels een action/adventure game gemaakt, in plaats van een space shooter. Een gewaagde stap voor een franchise die het zo goed deed op de SNES en de N64, welke uiteindelijk een vrij fatale blijkt te zijn.

Het probleem van specifiek deze game lijkt ‘m dan ook te zitten in het feit dat niet het gehele ontwikkelteam achter deze game stond. Origineel was Star Fox Adventures namelijk helemaal geen Star Fox-game, maar ging het door het leven als Dinosaur Planet. Deze game, die geïnspireerd was door The Legend of Zelda: Ocarina of Time, had de laatste game van Rare moeten worden voor de Nintendo 64 voordat de ontwikkelaar zijn focus zou verleggen naar de GameCube. Echter vond Miyamoto dat er zoveel gelijkenissen waren tussen Dinosaur Planet en Star Fox, dat Dinosaur Planet de nieuwe Fox-game moest gaan worden. Hier waren veel mensen binnen het ontwikkelteam van Rare helemaal niet blij mee, gezien nu een groot deel van de game herschreven moest worden. Dit is uiteindelijk allemaal netjes gebeurd, maar de laatste game van Rare voor Nintendo wist in 2002 niet zulke hoge ogen te gooien als zijn voorgangers.

Hierna kwam de franchise in verval terecht. Nintendo wilde weer een overwegend klassieke Star Fox-game hebben en liet dit over aan Namco, het bedrijf dat op dat moment Ace Combat-games eruit kakte alsof het niets was. Star Fox Assault wist bij de media uiteindelijk meer heimwee op te roepen naar oude tijden dan dat het de franchise terug op de rails wist te brengen. De game had absoluut niet de kwaliteit van een first-party Nintendo titel en was op dat moment het doodvonnis van de franchise, welke 11 jaar lang niets meer van zich liet horen op een home console van Nintendo. In 2006 kwam namelijk Star Fox Command nog uit, een minimaal degelijke game die alles in ieder geval beter op orde had dan de voorganger van Namco voor de GameCube.

De grote terugkeer vond uiteindelijk op de Wii U plaats en werd ontwikkeld door zowel Nintendoa als Platinum Games. Star Fox Zero was geboren en werd op de E3 van 2014 aangekondigd, om vervolgens in april 2016 uit te komen voor de minst succesvolle console die Nintendo ooit heeft uitgebracht. Star Fox Zero kon geen verandering brengen voor de Wii U, sterker nog: ook deze game viel flink tegen. Dit was met name te wijten aan de besturing, welke vrij bizar te noemen was. De bedoeling was dat je de game bestuurde met de gyrocontrols van de Wii U GamePad, terwijl je diezelfde controller gericht houdt op je televisiescherm. Deze game bewees alleen maar dat de Wii U een gefaald concept was en was opnieuw geen opsteker voor de Star Fox-franchise. Ook de bijbehorende tower-defense game Star Fox Guard kon de boel niet redden.

Het laatste wat we eigenlijk van Star Fox hebben gezien, kwam dit jaar uit in de vorm van Starlink: Battle for Atlas. Ook deze franchise heeft het geluk niet bepaald aan z’n kont hangen, gezien we deze nog geen maand na de release al voor de helft van de prijs wisten te vinden op verschillende webshops. Als er overigens iets wél succesvol was aan deze game, was het juist het feit dat Fox en z’n gang in de game zat op de Nintendo Switch en dat er zelfs moeite was genomen voor een aparte verhaallijn. Echter weet ook Starlink: Battle for Atlas geen hoge ogen te gooien en lijkt deze game het doodvonnis te zijn van de toys-to-life markt. Niet erg lekker dat ook daar de handtekening van Fox McCloud weer onder te vinden is.

Overigens is dit verloop vrij uniek voor Nintendo. Franchises als Super Mario, The Legend of Zelda en Donkey Kong hebben allemaal ook echt weleens een minder deel gehad, maar zijn nooit zo ver door het ijs gezakt als Fox McCloud. Inmiddels gaan er geruchten dat Retro Studios bezig is met een Star Fox-game met een flink Diddy Kong Racing sausje eroverheen. Klinkt tof, maar die game zouden we dan niet mee kunnen nemen als een nieuwe game binnen de main-series van Star Fox. Het is te hopen dat Nintendo de reputatie rondom toch één van z’n meest aansprekende characters weer op weet te krikken, maar dat gaat met games van het niveau Star Fox Zero niet gebeuren.

Als ondergetekende dan nog een tip mag achterlaten voor Nintendo. Ga terug naar de tijd van de Super Nintendo, toen jullie de game nog helemaal zelf maakte. Geef de franchise een frisse nieuwe start, ga om de tafel zitten met de originele ontwikkelaars en maak er samen met een fris en jong intern team een toffe reboot van!

REACTIES (16) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord