Afgegleden gameseries: Mass Effect 

Afgegleden gameseries: Mass Effect 2018-05-10T00:22:18
Mass Effect. Sonic. Halo. Videogameseries die vroeger aan de top stonden, maar waar tegenwoordig de honden geen brood van lusten... Aan de hand van een persoonlijke reconstructie onderzoekt Graddus hoe het zover heeft kunnen komen.

20 november 2007. Eindelijk krijg ik het verlossende telefoontje: na maanden, nee jáááren van hype ligt mijn Mass Effect pre-order klaar bij de plaatselijke gamewinkel. Yes!!! Ik race erheen, gooi 60 euro op de toonbank en verlies me bij thuiskomst VOLLEDIG in Commander Shepard's intergalactische epos. Wat een game!

21 maart 2017. Tussen het stofzuigen en de afwas door kijk ik even op op PU.nl. Verdomd: vandaag is Mass Effect: Andromeda uit. Het doet me weinig. Eigenlijk niets. Ik zit vol in Zelda: Breath of the Wild en heb bovendien Sniper Elite 4 en Horizon Zero Dawn nog liggen. Mass Effect pik ik later wel een keer uit de budgetbak...

Oh BioWare, waar ging het fout?

Mass Effect  

Star Wars-fan

Het is medio 2005 als ik in de PU een verslag lees van Microsoft's X05-evenement, bomvol info over de Xbox 360, Gears of War en The Elder Scrolls IV: Oblivion. Mijn oog valt echter vooral op een kadertje rechtsbovenaan de pagina. Het gaat over een nieuwe science-fiction game van BioWare, waarin je - letterlijk - het heelal verkent. Als Star Wars-fan ben ik direct getriggered!

Wanneer Mass Effect eind 2007 verschijnt stelt hij niet teleur. Bijna alles wat BioWare beloofd had zit erin, inclusief een ingenieus keuze/dialoogsysteem en een fenomenale soundtrack. Het semi-kneedbare verhaal over de Reapers begint rustig, maar als je eenmaal Sovereign tegen het lijf loopt op Virmire en moet kiezen tussen twee van je trouwste kompanen realiseer je je pas echt wat voor shitstorm er op uitbreken staat. Ik kan niet wachten hoe deze trilogie verdergaat!

Ondanks hevige competitie van o.a. Super Mario Galaxy en Assassin's Creed blijkt Mass Effect voor veel mensen hun GotY. Oké, technisch kan het beter en sommige gameplay-elementen zijn niet helemaal je-van-het (rondrijden met de Mako, yawn) maar de Xbox 360-versie scoort gemiddeld 91% op Metacritic, terwijl de PC-versie een strakke 89% staat. In totaal gaat de game bijna 3 miljoen keer over de toonbank dus legt het Microsoft, BioWare en de kersverse Mass Effect-uitgever EA ook financieel geen windeieren.

Mass Effect   

Beste deel

Begin 2010 houdt de gamesbizz zijn adem in: kan Mass Effect 2 het kunstje van deel één evenaren, en misschien *slik* overtreffen?

Het antwoord is een volmondig 'JA!'. Mass Effect 2 is wat The Empire Strikes Back is voor Star Wars, Judgment Day voor The Terminator: een sequel die op alle vlakken over het origineel heengaat en door kenners zelfs als het beste deel in de serie wordt gezien. Ook Wouter is retepositief en beloont het spel met een dikke, vette 96: 'Door nog meer nagelbijtende beslissingen, betere shooter-actie en meer vrijheid om space te verkennen, is dit een fucking bruut vervolg dat dankzij betere techniek nog beter is dan z’n voorganger'. Met name de zogenaamde 'suicide missie' staat nog altijd te boek als één van gamings magnum opi.

Toch klinkt er uit kleine hoek kritiek. Mass Effect 2 zou een knieval hebben gemaakt voor 'casuals' door toegankelijkere gameplay en minder focus op de RPG-kant van het verhaal. Iets wat puristen voornamelijk aan uitgever EA toeschrijven.

Al met al is Mass Effect 2 echter een triomf. De wereldwijde reviewscores zijn nog een paar procentpunten hoger dan het origineel en ook qua verkopen gaat deel twee over Mass Effect 1 heen. Het sluitstuk van de trilogie heeft de bijna onmenselijke opgave om én een bevredigend einde aan Commader Shepards struggles te breien én, als het aan EA ligt, nog meer spelers aan te spreken...

Mass Effect   

Deus Ex Machina

Weet je, ik vind Mass Effect 3 geen slechte game. Integendeel: van de originele trilogie knalt deze het lekkerst, en ook de relaties die je met teammates hebt opgebouwd worden op een bevredigende manier afgehandeld ('I’m Garrus Vakarian, and this is my favorite spot on the Citadel!'). Alleen dat einde, hé. Dat einde.

Er is denk ik genoeg gezegd en geschreven over waaróm het zo kut is. Dat BioWare zich bedient van een Deus Ex Machina. Dat het oneerlijk is dat keuzes waar je honderden uren in had gestoken er ineens niet meer toe doen. Maar wat je er ook van vindt, feit is dat de haters zó duidelijk lieten merken dat ze het niet fijn vonden om te kiezen tussen rood, groen of blauw dat de hele discussie een eigen leven ging leiden en veel van de dingen die Mass Effect 3 (en misschien zelfs de serie als geheel) wél goedmaken compleet overschaduwde. EA kreeg natuurlijk de schuld, en de hele Ending-gate trok een grauwe sluier over het einde van de trilogie; helemaal toen BioWare door het stof ging en alsnog met een nieuw einde kwam. Wat mij betreft een zwaktebod.

Buiten de controverse was Mass Effect 3 gewoon een succes. Reviewscores schommelden tussen de 8 en de 10, en ook qua sales scoorde de game naar behoren. De schade was echter gedaan. Zou de relatie tussen Mass Effect en de fans ooit weer herstellen? Of was de liefde definitief bekoeld...?

Mass Effect   

Technische mess

Op 10 juni 2014 wordt Mass Effect: Andromeda tijdens de E3-persconferentie van EA geteast. We zien BioWare-medewerkers over hun passie voor Mass Effect praten, terwijl er ruwe flarden concept art worden getoond. Ik moet zeggen: ik was direct enthousiast. En met mij vele anderen. Dat nu niet Commander Shepard de hoofdrol speelt is misschien wat onwennig, maar voelt ook als een frisse start. Daarnaast wil BioWare meer nadruk op exploration leggen en de game afleveren die Mass Effect 1 eigenlijk had moeten zijn, met honderden procedureel gegenereerde planeten à la No Man's Sky. Langzaam komt de hypetrein op gang. Met elke trailer, preview en nieuwssnippet gaat dat ding alleen maar harder.

Toch blijkt al snel dat de ontwikkeling van Andromeda niet van een leien dakje gaat. Binnen BioWare rijst de vraag hoe die procedureel gegenreerde wereld precies samengaat met een typisch Mass Effect-epos. Ook zijn er technische issues met de Frostbite Engine. Deze heeft bijvoorbeeld geen pre-set animatietool.

Het eerste moment waarop ik zelf begin te twijfelen of Andromeda wel aan de hoge verwachtingen kan voldoen, is als ik hoor dat het Paragon/Renegade-systeem uit de originele trilogie verdwijnt. In plaats daarvan krijgen we een 'genuanceerdere' hoofdpersoon. De wat nou??? Eén van de leukste dingen in Mass Effect is juist dat je extreme keuzes kan maken! En nu gaan we spelen met een politiek correcte dwaas? Bah. Daarnaast brengt BioWare in de tussentijd Dragon Age: Inquisition uit, een game die wat mij betreft in geen velden of wegen tipt aan de originele Dragon Age (over deel twee wil ik het niet hebben). Weg is de focus op het verhaal en de personages, ten faveure van een open wereld waar goedbeschouwd niks boeiends te doen is. Verdomme, Andromeda gaat toch niet dezelfde kant op?

Mass Effect   

Slechte voorgevoel

Eind 2014 belooft ook de switch naar een nieuwe creative director weinig goeds. Het ergste is echter dat het hele plan van een procedureel gegenereerd sterrenstelsel niet werkt. Eén en ander blijkt - net als No Man's Sky eigenlijk - niet erg boeiend en stiekem gewoon saai. Het zorgt voor een complete rescope van het project. De combat, de multiplayer, het rijden: dat werkt allemaal prima. Maar met elementaire zaken als het verhaal en de levels loopt BioWare gigantisch achter de feiten aan. Iedereen die Andromea gespeeld heeft herkent ongetwijfeld ook hoe afgeraffeld deze dingen aanvoelen.

Bij de release wordt mijn slechte voorgevoel bewaarheid. Mass Effect: Andromeda is saaier, tammer en laffer dan alle voorgaande delen. Bovendien is het bij launch een technische mess. Professionele reviewers geven de game nog 7'ens en zelfs af en toe een 8, maar de fans zijn minder positief: op Metacritic scoren alle versies van Andromeda onder een 5 bij de User reviews. Het grootste kritiekpunt is dat BioWare/EA hun oren hebben laten hangen naar de open-wereld hype en daardoor uit het oog zijn verloren wat Mass Effect in z'n hart is: een RPG met keuze-elementen. Oh, en vergeet de hilarische gezichtsanimaties niet!

Mass Effect   

Bizar

Het blijft bizar hoe BioWare binnen anderhalf deel vrijwel alle goodwill die het met de eerste 2,5 Mass Effects opbouwde heeft verspeeld. De serie staat voorlopig dan ook even on-hold. Ik heb geen idee hoe het verder moet, maar weet wel dat het volgende deel echt moet knallen. Anders kan deze ooit zo grote franchise wel eens vroegtijdig in een zwart gart belanden...

- Woensdag 6 juni - Afgegleden gameseries - Sonic

- Woensdag 4 juli - Afgegleden gameseries - Halo

REACTIES (20) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord