
80's Cartoons die een game verdienen
De jaren tachtig is een soort oneindige inspiratiebron van coolness. Kun je nagaan hoeveel dikke cartoons er in dit tijdperk zijn geboren. Dikke cartoons die een dikke game verdienen. Welke precies? Jaren 80 wonderkind Jokko doet verslag.
Eindelijk is er de juiste fan service geleverd wat betreft The Transformers. Transformers: Devastation heet deze servive. Die game ziet er net zo uit als de oude tekenfilms en zit bomvol actie. Wat je verder ook vindt van de game, ontkennen dat het bronmateriaal goed is gebruikt, is lastig. Fijn dat de Transformers wat dat betreft is afgevinkt, er zijn echter nog veel meer toffe tekenfilms uit de jaren tachtig die allemaal een minstens zo toffe game verdienen. Kijken jullie even mee naar al deze nostalgische pracht!? Alleen nog even voor de duidelijkheid, al deze series hebben al wel games, maar dus nog geen fatsoenlijke volwaardige games!
G.I. Joe
'A Real American Hero!' De opener van G.I. Joe de tekenfilm is zo fout als het maar zijn kan. Pure Amerikaanse propaganda. Maar boeiend, dat had je als koter toch niet door. Wat G.I. Joe zo cool maakte, is het feit dat iedereen die meevecht een bijzonder personage is. Iedereen! En reken er maar op een paar deelnemers, in G.I. Joe gaat het tenslotte om twee legers die tegen elkaar vechten. Van rambo's tot ninja, tot gast met gevaarlijke honden of enorme raketwerper. Variatie zat. Uiteraard zaten de echte coole dudes bij de slechteriken. Commander Cobra was al behoorlijk dik, mijn favoriet was Destro. Waarom? Simpel, die gast heeft een metalen harses. Genoeg gelul, tijd voor een paar plaatjes van interessante characters.
En hier een filmpje van de ooit uitgekomen arcade game.
Indien G.I. Joe een game krijgt, moet deze natuurlijk anders worden dan de pixelbrij hierboven, leuke inspiratie is het wel. Ik stem dat Epic games de nieuwe G.I. Joe knaller in elkaar beukt, die gasten weten tenslotte wel hoe je een schietspel maakt. De game wordt een third person shooter waarbij je kunt spelen met heel veel verschillende personages, zowel aan de GI Joe als aan de Cobra kant.
Thundercats
De naam is dik en het Logo is strak, kortom, het begint al helemaal goed met de Thundercats. De hoofdpersonages zijn een soort kruising tussen ninja, ridders en allerhande katachtige. Best een succesvolle combi want alle personages zien er flitsend uit en kennen erg veel bewegingsvrijheid. Ideaal eigenlijk voor een dikke actiegame. De flexibiliteit en snelheid in combinatie met wapens als stokken, zwaarden en nunchakus schreeuwen om een dikke beat 'em up. Dit mag zowel op de old skool manier zoals bijvoorbeeld Turtles in Time. De ideale setting om alle personages er exact als in de tekenfilm uit te laten zien. Als we voor deze benadering gaan dan mag Nintendo de game maken. Ja Nintendo ja, want waarom in godsnaam ook niet?! Indien er wordt gekozen voor een third person actie vehikel, schakel dan gewoon maar Platinum Games in, niet de meest originele keuze maar wel een hele solide. Zeker ook gezien het feit dat de Thundercats de meest snel bewegende helden uit deze feature zijn.
He-Man
Wie niet beter weet, zou zeggen dat het He-man universum een homo-erotisch theaterstuk is geschreven door een stel trippende hippies. Zo vol dwaze, overdreven gespierde figuren in onderbroekjes zitten in deze serie. En ook nog eens in alle kleuren van de regenboog. Aan de andere kant, het is een product uit de jaren tachtig. He-Man is verder vooral goed lomp. Een saaie prins Adam en bangehuiskater veranderen beide in een bonk spier nadat Adam zoiets schreeuwt als: 'By the power of Greyskull, I have the power!'
Het geniale van He-Man is het kenmerkende design van de omgevingen en dan vooral ook weer in combinatie met de fantasievolle characters. De afbeelding hieronder geeft een aardige indruk.
Dan videogames; He-Man heeft al best wel een aardige videogame. Ik bedoel He-Man: The Most Powerful Game in the Universe. Deze game is best prima fanservice. Coole 2D graphics die feest vieren dat de He-Man wereld bestaat. En qua gameplay is het gewoon solide sidescrollende actie. Echter, dit is niet meer dan een iOS en Android game, dat mag grootser. Kortom, we willen een remake met een originele twist om de gameplay verder op te krikken. Iets wat volgens mij de perfecte klus is voor de creatievelingen bij Double Fine Productions.
M.A.S.K.
Met Transformers had je auto's die in robots veranderen. Met M.A.S.K. had je auto's die in, eh... andere auto's veranderen. Of beter gezegd, in M.A.S.K. veranderen op het eerste gezicht ogenschijnlijk normale voortuigen in superdeluxe oorlogsmachines. Ohja, om dit fatsoenlijk aan te sturen moeten de hoofdpersonages dan wel een masker dragen, en zo is de titel prachtig onderbouwd. Uiteraard zijn er goede en slechteriken, elk met hun eigen kenmerkende maskers en voertuigen. Het mooiste aan de serie is misschien nog wel de naam. Zoals de puntjes al verraden, is M.A.S.K. een afkorting en het staat voor Mobile Armored Strike Kommand. Dat zijn dus de goedzakken. Echt lachen wordt het met de baddies die schuilgaan achter een organisatie met de afkorting V.E.N.O.M. wat staat voor Vicious Evil Network of Mayhem. Een hele subtiele naam.
Het vette aan M.A.S.K. zijn naast de idiote namen natuurlijk vooral de voertuigen. Het is duidelijk wat voor een soort spel M.A.S.K. moet zijn. De nieuwe Twisted Metal. Beter nog, haal David Jaffe en zijn oude team erbij en zet ze aan het werk om een Twisted Metal: M.A.S.K. editie te maken.
COPS
Als uitsmijter heb ik nog COPS voor jullie. COPS (Central Organization of Police Specialists) is lekker duidelijk. Je hebt een zooi politieagenten en een zooi criminelen, zoals dat gaat in tekenfilms, allemaal aparte characters met hun eigen powers. Net als in alle andere cartoons bestrijden deze partijen elkaar tot in de oneindigheid. Het aardige van COPS is dat er verder geen idiote setting of verhaal omheen zit, COPS speelt zich gewoon ergens in de toekomst af: klaar. Ook zijn er geen idiote voortuigen en zijn het puur de characters die de shine pakken. Het tekenstijltje heeft daarbij net iets meer karakter en de agenten plus slechteriken hebben hierdoor net iets meer een unieke uitstraling.
Third person actiegames hebben we wel zat, daarom zou ik zeggen, maak van COPS een strategisch turn-based feest. Kies een team criminelen en plan een overval, of houdt deze juist tegen met je handig samengestelde team coppas. Zet het XCOM: Enemy Within team hierop en het komt helemaal voor de bakker.
Nostalgie!
Ja, er zijn nog meer tekenfilms uit de jaren tachtig, maar die zijn allemaal minder dik dan alles wat hierboven al genoemd is, ok?! Laat je nostalgische gevoelens echter niet tegenhouden en laat gerust weten wat jouw favo 80's cartoon is!