7 bizarre weetjes over Final Fantasy  

7 bizarre weetjes over Final Fantasy 2020-04-07T13:27:03
Final Fantasy VII Remake komt vrijdag officieel uit! Het op drie na beste deel uit de Final Fantasy-reeks wordt wereldwijd vast een succes, maar daarvoor zijn jullie natuurlijk niet naar deze feature gekomen. PeterKoelewijn verzamelde de meest bizarre weetjes over de RPG-serie!

1. Final Fantasy zou eerst Fighting Fantasy heten

Hey, wist je dat Final Fantasy zo heet omdat Squaresoft dacht dat het hun laatste game zou worden voordat ze failliet gingen? Natuurlijk wist je dat! Zelfs Dries Roelvink weet dat! Maar wist je ook dat dit Plan B was?

De oorspronkelijke titel van de eerste game was echter Fighting Fantasy. Seriebedenker Hironobu Sakaguchi wilde een naam die makkelijk af te korten was in het Japans en Engels, dus ‘FF’. Helaas voor hem werd die naam al gebruikt door een populaire RPG-boekenserie. Dus Sakaguchi gooide z’n handen waarschijnlijk in de lucht en maakte er maar Final Fantasy van. Het zou toch nooit een succes worden!

Final Fantasy 

2. In Final Fantasy II kun je het graf van Link bezoeken

Link uit The Legend of Zelda is dood, al heel lang. Je kunt zijn graf bezoeken in Final Fantasy II.

Final Fantasy 

3. Clouds Buster Sword zit in de code van Final Fantasy X

Er zit een beetje Final Fantasy VII in Final Fantasy X, namelijk de Buster Sword van Cloud! Squaresoft stopte het in de code als een bonuswapen voor Tidus, maar dat idee is tijdens de ontwikkeling geschrapt. Niettemin hebben slimmere gamers het zwaard alsnog vrij kunnen krijgen door in de code te rommelen. Grappig detail is dat Tidus het zwaard met de botte kant gebruikt, net als Zack Fair in deel VII.

Final Fantasy 

4. Tidus’ achtergrondverhaal werd aangepast omdat het te veel op The Sixth Sense leek

Een grote twist in Final Fantasy X zou zijn geweest dat Tidus al die tijd dood was! Scenarioschrijver Kazushige Nojima smeet dat idee echter in de prullenbak toen hij The Sixth Sense zag van M. Night Shyamalan, waarin praktisch dezelfde plotwending zit.

Final Fantasy 

In plaats daarvan kreeg het personage Auron een vergelijkbare verhaallijn. Hij is een zijpersonage, dus mensen zouden de connectie met The Sixth Sense waarschijnlijk pas veel later maken. Bijvoorbeeld in 2020, wanneer ze verveeld op hun smartphone een Final Fantasy-feature lezen.

 

5. Call of Duty was een grote inspiratiebron voor Final Fantasy XIII

Final Fantasy XIII wordt door velen beschouwd als een van de slechtste games in de franchise. Dat is eigenlijk gek, want het is zwaar geïnspireerd op een van de beste games van de vorige consolegeneratie. Jawel, Call of Duty was een eye opener voor Square-Enix!

Regisseur Motomu Toriyama legde in een interview uit hoe de scripted campaigns en filmische beelden van de Call of Duty-games zijn team inspireerde hetzelfde te doen met de nieuwe Final Fantasy. Daardoor werden grote steden en winkeltjes geschrapt uit FFXIII en werd het verhaal zo geschreven dat de personages constant middenin de actie zaten.

 Final Fantasy

Verder haalde Square Enix voor Final Fantasy XIII inspiratie uit kaartspellen en de Toyota Prius. Misschien hadden ze inspiratie moeten halen UIT EEN GOEDE RPG!

 

6. Lightnings borsten moesten groter in Final Fantasy XIII: Lightning Returns

Final Fantasy XIII kreeg twee vervolgen, waarin de kritiekpunten van spelers ter harte werden genomen door het ontwikkelteam. Er werd weer meer vrijheid gegeven en er waren meer traditionele Final Fantasy-elementen zoals stadjes, winkeltjes en een vrouw verkleed als een Chocobo aanwezig.

O ja, en Lightnings borsten werden groter gemaakt in Final Fantasy XIII: Lightning Returns. Dit was blijkbaar een speciaal verzoek van regisseur Toriyama. Niet alleen moest de heldin in cupmaat groeien, het team stopte ook jiggle mechanics erin!

Final Fantasy

Het spreekt voor zich dat Lightning Returns in het algemeen als het beste deel in de trilogie wordt gezien.

 

7. Final Fantasy X is eigenlijk een prequel op Final Fantasy VII

Herinner je je nog dat ik zei dat er een beetje Final Fantasy VII in Final Fantasy X zit? IK LOOG! Er zit héél veel Final Fantasy VII in die game; zoveel zelfs dat Square Enix er een officiële prequel van maakte! Alleen dat deden ze met weinig bombarie, zodat haast niemand weet hoe dom dat idee is.

Oké, het werkt als volgt: in Final Fantasy X-2 zit een zijpersonage genaamd Shinra. Deze briljante wetenschapper ontdekt op het eind van de game dat er een levensstroom is die alles op zijn wereld verbindt. Theoretisch zou hij die levensstroom kunnen omzetten in energie en hij noemt het ‘mako energie’.

Final Fantasy

De Final Fantasy X-guidebooks in Japan borduren hier verder op voort met commentaar van de ontwikkelaars zelf. Zij leggen uit dat Shinra’s wereld technologisch nog niet ver genoeg is om mako energie te gebruiken. Duizenden jaren later zouden zijn nazaten echter naar andere planeten reizen en op Gaia stuiten, de planeet uit Final Fantasy VII met z’n eigen levensstroom. Uit eerbetoon voor de ontdekker van mako energie, wordt het bedrijf van de mako reactors Shinra genoemd. Had je niet gedacht hè? Nee, natuurlijk niet, jij denk alleen maar aan jezelf!

Dit waren zeven bizarre feiten over Final Fantasy, ter viering van de release van Final Fantasy VII Remake. Mooi aantal hè? Vooral omdat ik moe werd toen ik een achtste feit moest opzoeken. Laten we dan ook hopen dat er nooit een Final Fantasy VIII Remake komt. Veel plezier met deel VII!

REACTIES (3) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord