5 keer dat Electronic Arts niet zoog – Waarom Lees Ik Dit 

5 keer dat Electronic Arts niet zoog – Waarom Lees Ik Dit 2018-10-08T12:13:30
Ugh, Electronic Arts! Why do you still exist? Stop existing!!! Maar wacht eens even, EA heeft toch heus wel in al die jaren een paar dingen goed gedaan? PeterKoelewijn kijkt in deze Feature naar 5 momenten dat Electronic Arts niet zoog!

Ik zou niet zeggen dat Electronic Arts het meest gehate gamebedrijf is. Dat is uiteraard Nintendo omdat die nog steeds geen gameplay van Metroid Prime 4 heeft getoond. Maar EA hoort zeker ook in het rijtje minst populaire gamestudio’s thuis en dat hebben ze vooral aan zichzelf te danken. Hun games zijn kwalitatief wisselvallig, de leiding is zeer winstgericht met haar beslissingen en focust zich daarom alleen op genres die scoren. En lootboxes… lootboxes everywhere!

Toch heeft het bedrijf zeker creatieve bloeiperiodes gekend en een paar keer zijn nek uitgestoken om nieuw talent een kans te geven. Vandaar dat ik een Feature wijdt aan 5 momenten dat EA niet zoog!

Dead Space

Dead Space verscheen in een interessante periode voor EA, toen ze nog niet bekend stonden om hun lootboxes maar om hun gigantische lijst sequels van wisselvallige kwaliteit. Om die reden besloten ze een aantal nieuwe IP groenlicht te geven en Dead Space is degene die het meeste succes vergaarde.

Dead Space

Oorspronkelijk begonnen als System Shock 3, transformeerde Dead Space na het succes van Resident Evil 4 in een meer actie georiënteerde horrorgame. Het afschieten van ledematen van de monsters maakte de gameplay fris en de rest van de uitwerking liet ook zien dat Electronic Arts meer dan voetbalgames en racespellen kon maken.

Het duurde even voor Dead Space een hit werd omdat de reputatie van EA toen ook in de goot lag. Door mond tot mond reclame verkocht het spel een paar jaar later toch genoeg om een sequel te krijgen. Dead Space 2 was een grote verbetering op vrijwel ieder vlak. Er was ook een Dead Space 3 maar… laten we ons focussen op het positieve, oké?

Peter Molyneux aannemen

Hear me out! Peter Molyneux staat nu misschien bekend als de Don Quichot van de gamesindustrie, maar onder Electronic Arts kreeg hij zijn grote kans en maakte ie een paar van zijn meest succesvolle games. In 1989 koos Molyneux EA als de uitgever voor Populous en later zouden Theme Park en Dungeon Keeper ook volgen.

Bullfrog Studios werd in 1995 door EA gekocht. Molyneux werd gepromoot tot vicepresident maar in 1996 gonsden er geruchten dat de godgamemaker niet blij was bij de uitgever. In een dronken bui schreef hij zijn ontslagbrief en zijn even dronken vriend Tim Rance stuurde hem naar de CEO van EA. De shit raakte de ventilator vanaf dat punt, en hoewel Molyneux mocht aanblijven om Dungeon Keeper af te maken, moest hij dat grotendeels vanuit huis doen. Ze waren bij EA te bang dat ie mensen uit z’n team zou ronselen voor een nieuwe onderneming. Die kwam er, genaamd Lionhead Studios.

Peter Molyneux

Hoewel de relatie met EA verzuurd was, kwam Molyneux toch weer bij de uitgever terecht toen hij Black & White onthulde. De game was zo succesvol dat meerdere uitbreidingspakketten en een vervolg door EA besteld werden. Microsoft kocht de studio in 2006, maar EA heeft zeker meegeholpen met Molyneux’ rise to fame.

Lord of the Rings: The Return of the King – The Video Game

Filmgames zijn tegenwoordig (gelukkig?) vooral op smartphones te vinden. In de tijd voor de iPhone werd er echter jaarlijks 10 vierkante meter aan shitty filmgames uitgebracht voor consoles en handheld. Vandaar dat het zo verfrissend van EA was dat ze echt moeite staken in de Lord of the Rings-games. Het begon bij de Two Towers, die een hack-and-slash actiegame kreeg volgestouwd met filmscènes die (voor de graphics van toen) moeiteloos voortvloeiden in gameplay.

De games zaten ook volgestouwd met exclusieve behind the scenes beelden van de film en interviews met de cast. Lord of the Rings: The Return of the King – The Video Game gooide hier nog een schepje bovenop met nóg meer extra’s. Wil je bijvoorbeeld weten welke hobbit het beste kan gamen? Er is daar een interview van!

Of wil je weten wat Christopher Lee ervan vindt dat hij de stem van Saruman moet inspreken voor een computergame? Er is daar een interview van!

En zo blijkt maar weer dat EA soms echt wel zijn best doet om een vette game af te leveren.

 

Meteen de uitgever worden van Respawn Entertainment

Het was de vechtscheiding van de eeuw! Infinity Ward-bazen Vince Zampella en Jason West, verantwoordelijk voor Call of Duty: Modern Warfare, werden in 2010 op staande voet ontslagen door Activision. Het duo zou contractbreuk hebben gepleegd, maar er was geen tijd om te bekvechten want nog geen anderhalve maand later richtten ze Respawn Entertainment op. Deze nieuwe studio zocht ook een uitgever en Electronic Arts sprong gelijk in de bres om ze een contract aan te bieden.

Titanfall

Zampella en West hebben sindsdien Titanfall en Titanfall 2 gemaakt: 2 uitstekende multiplayer shooters die helaas nog niet het commerciële succes van Call of Duty evenaarden. Toch blijft EA vertrouwen hebben in de studio want in 2017 kochten ze de hele toko op.

Nu werkt het team aan een VR FPS voor Oculus Rift en een Star Wars-game. Die laatste wordt een third-person actiegame met de titel Star Wars Jedi: Fallen Order.

 

FMV-cutscenes terugbrengen in Command & Conquer

Command & Conquer ligt nu op z’n gat en het is de vraag of het ooit terugkeert. Maar in 2007 maakte de serie al een glorieuze comeback met Command & Conquer 3: Tiberium Wars. Inclusief FMV cutscenes met echte acteurs, wat een slimme manier was om de serie te onderscheiden van concurrenten.

Het hoge B-film gehalte kwam tot z’n hoogtepunt met Command & Conquer: Red Alert 3. Check deze historische beelden waarin acteur Tim Curry halverwege in de lach schiet. En toch in de game laten!

EA, soms ben je awesome.

Zit Electronic Arts samen met de bazen van Activision en Konami in een uitgeholde vulkaan snode plannen te verzinnen om de gamesindustrie te vernietigen? Hoogstwaarschijnlijk niet. Ten eerste is het fucking duur om een vulkaan uit te hollen en er een James Bond-basis in te bouwen, en we weten allemaal inmiddels wel dat EA van de centjes is.

Maar de afgelopen jaren zijn er ook uitgebreide onderzoeksartikelen verschenen, bijvoorbeeld over het sluiten van Visceral Games en de problematische ontwikkeling van Mass Effect Andromeda. Die schetsen een veel genuanceerder beeld: van een uitgever die inderdaad multiplayer en loot boxes pusht, maar ook zoveel mogelijk ontwikkelaars aan boord probeert te houden en veel vertrouwen heeft in de kunnen van zijn game directors en ontwikkelteams.

De waarheid is dat games - zelfs met de beste bedoelingen en een overvloed aan talent – soms gewoon niet goed uit de verf komen. Dat EA daarin een betere rol kan spelen staat buiten kijf. Laten we hopen dat ze in de nabije toekomst weer wat minder zuigen!

 

WAAROM LEES IK DIT SERIAL

Nu lezen:

7 historische setting die niet een Assassin’s Creed-game moeten krijgen

5 redenen waarom Waluigi zijn eigen game verdient

De beste karton in games

Top 11 lelijkste Pokémon die dood moeten!

Nederlandse films en series die een game verdienen

Games die microtransactions kunnen gebruiken

10 personages die niet in Smash Bros. Ulimate moeten zitten

5 manieren hoe The Witcher IV een Gold Award kan scoren 

Coming Soon

De 5 beste Uwe Boll-films

De allerkutste kerstfilms

REACTIES (18) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord