2D vechten is moeilijker dan in 3D 

2D vechten is moeilijker dan in 3D 2012-09-17T13:13:56
Deze week heb ik heiligschennis gepleegd in de gameshop. Ik beweerde dat 3D fighters moeilijker zijn dan 2D fighters. Toevallig was de fighterexpert aanwezig en kreeg ik een volle laag commentaar inclusief speeksel over me heen. Maar als 2D games zoveel moeilijker of vetter zijn, waarom speel ik dan Dead or Alive, Virtua Fighter en Soul Calibur in 3D? Is dit de reden dat Street Fighter 4 het 2D tijdperk trouw blijft en ik zoveel plezier beleefd heb aan Super Smash Bros?

Omdat ik de heiligschennis van de fighters binnen deze week wil houden, ben ik daarom maar op zoek gegaan naar de verschillen. Wie weet kan het genre me net als Street Fighter II in zijn hoogtijdagen deed vanaf vandaag wel weer grijpen. Ik heb in ieder geval veel meer respect voor het genre gekregen.

Joysticks
Het eerste wat me opviel aan Street Fighter 4 waren de aparte joysticks met zes knoppen. SF4 kent namelijk zes verschillende knoppen in tegenstelling tot de drie bij bekende 3D fighters die bij mij in de kast staan: DoA4, VF5 en SC4. In plaats van een soort van rock-paper-scissors idee heb je de beschikking over kicks en punches met drie niveaus aan intensiteit. Dat werkt niet zo lekker op een controller waar je alleen maar je duim hebt om mee te drukken, laat staan combinaties van twee knoppen. Een joystick of een aparte controller met zes knoppen lijkt daarmee essentieel voor de echte SF4 speler. Tweemaal zoveel knoppen staat voor tweemaal zoveel combinaties in mijn ogen, waardoor de 2D fighter SF4 mij nu al dieper lijkt dan de andere drie 3D fighters.

Everybody Jump
Hoe spring ik eigenlijk? Dit vragen mijn vrienden altijd wanneer ze voor het eerst een DoA, VF of SC spelen. In de gouwe ouwe 2D fighters zoals Mortal Kombat en de Street Fighter games was het namelijk de normaalste zaak van de wereld, dat springen. Maar in de 3D varianten is het zo goed als verdwenen. In plaats van op twee verschillende assen te vechten, zoals bij de 2D fighters, vecht je in de 3D fighters voornamelijk op de horizontale as. Dit zorgt ervoor dat je ergens midden in het beeld lekker tegen elkaar aan loopt te sparren, terwijl je in 2D nog wel eens lekker over iemand heen kon springen. 2D heeft twee keer zoveel assen ten opzichte van 3D; dat moet wel moeilijker zijn.

Get Over Here!
Wat je bij 2D fighters als Super Smash Bros. en Street Fighter wel terug ziet komen en in 3D fighters niet, zijn projectielen. Vuurballen en allerlei andere zaken om je tegenstander vanaf een afstandje mee te bestoken zijn met de komst van de 3D fighter bijna verdwenen. Wat heb je namelijk aan een vuurbal als je die makkelijk kan ontwijken met de door 3D geïntroduceerde side step? Helemaal niets, check maar met Algols plasmaballen in Soul Calibur IV. Dit maakt het mogelijk om de 2D fighter een veel heftigere en explosievere uitstraling te geven, wat het misschien wel leuker maakt om naar te kijken. 3D fighting games zijn na de introductie van de eerste, toen nog in 2D, Virtua Fighter daarom wellicht gedoemd om meer realistische één tegen één gevechten op je beeldscherm te toveren. Minder realisme zorgt voor ziekere actie in 2D, waardoor 3D eigenlijk maar saai is vergeleken met deze vuurwerkshows.

Area control
Door de aanwezigheid van projectielen heb je bovendien de mogelijkheid een veel groter gebied te controleren en je tegenstander in posities te dwingen waar je hem zou willen zien. Bij een 3D fighter wordt dat moeilijker, omdat je bijna naast elkaar moet staan en voornamelijk het bereik van je armen, benen of handwapen telt. Je bereik in een 2D fighter is over het algemeen dus veel groter. Een combo kun je al inzetten zonder dat je lichamelijk bij je tegenstander kunt. De echte experts zullen je daardoor in een 2D fighter geen seconde rust gunnen, waar je in de 3D varianten nog lekker veel achteruit en opzij kunt stappen. In 2D moet je altijd op je hoede blijven, waar je in 3D vaak een momentje rust kunt vinden.

2D ownt 3D
Natuurlijk pleeg ik in deze feature wederom heiligschennis en is het heel afhankelijk van je persoonlijke voorkeur of je van 2D of 3D fighters houdt. Je zult echter wel door gekregen hebben dat 2D absoluut geen achteruitgang betekent en 3D in fighters niet per se een vooruitgang. Het zijn twee heel verschillen type games binnen hetzelfde genre. Street Fighter 4 zal daarom ook een heel andere ervaring opleveren dan de fighters die nu uit zijn op de huidige generatie consoles. Zeker voor de fans van 2D fighters. Zelf ben ik blij dat Street Fighter 4 2D gebleven is en er nog een vette fighter over is die niet een bepaalde vorm van realistisch vechten oplevert. Ik kan niet wachten tot ze SF4 gaan spelen op de WCG, want dat lijkt me dit jaar toch wel een overduidelijke keuze. Toch?

REACTIES (0) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord