10x10 Top 10 - Crazy Taxi, Metal Slug en Serious Sam 

10x10 Top 10 - Crazy Taxi, Metal Slug en Serious Sam 2019-01-09T10:01:18
Johan heeft een probleem. Sinds de introductie van de Humble Bundle en alle na-apers die geld roken, heeft hij in totaal al bijna anderhalf duizend spellen op Steam verzameld. Het ergste is alleen dat daar bijna 80% daarvan nooit is aangeraakt!

Zo veel games, zo weinig tijd... Met dik 1100 ongespeelde games is er natuurlijk geen beginnen aan om alles écht goed de kans gegeven, dus verzon ik deze constructie. Ik pik per deel van deze serial 10 random games uit, die ik 10 minuten ga spelen. Vervolgens bepaal ik of ik wel niet door zou willen gaan met deze game en deel ik ze in van de slechtste naar de beste.

10. Chains

Als er me één ding is opgevallen tijdens dit experiment is het dat ik ontiegelijk veel verstopte puzzelspelletjes in mijn Steam library heb staan. Zo ook "Chains". Het is een soort drie-op-een-rij, super simpel. Er vallen gekleurde cirkeltjes naar beneden, waarvan je er vervolgens drie of meer moet linken. Natuurlijk kan je meer punten bij elkaar schrapen als je er meer tegelijkertijd linkt.

Het begint allemaal vrij simpel, maar al snel zit ik in level twee - en krijg ik een tikkende tijdbom in de vorm van een platform wat inzakt als ik niet snel genoeg alle cirkeltjes wegwerk. Het was wel leuk voor die tien minuten, maar ik zal hem niet snel nog een keer aanslingeren.

chains  

09. Zuma's Revenge

Ik dacht echt dat ik Zuma's Revenge nog nooit gespeeld had, maar hij komt me nu wel héél bekend voor. Als stenen kikker schiet je gekleurde ballen op andere gekleurde ballen die op een soort loopband door het hele level worden gerold. Net als Chains moet je er weer 3 of meer naast elkaar van zien te krijgen om ze weg te werken. Volgens mij heb ik al eerder zoiets gespeeld als Flash spelletje, online. Desalniettemin een geinig concept dat me de volledige tien minuten heeft weten te vermaken. Net als veel van de andere puzzle spelletjes die ik in deze serie tegen ben gekomen heeft het een hoog 'zen' gehalte. I like it.

zumas-revenge  

08. Auditorium

Ik start de game op en word begroet met een episch muziekje. "Auditorium - Press anywhere to continue". De muziek mag dan dik in orde zijn, maar de resolutie doet pijn aan m'n ogen. Ik probeer snel uit te vinden hoe ik hem op kan krikken, maar de tijd tikt door en er is niks te vinden, dus ik geef het op.

Het concept van de game is vrij simpel: Er is een dikke straal particle effects die een bepaalde kant op blaast en een gestreept vierkantje waar hij moet belanden. De game geeft je blokjes die je kan verschuiven om zo de straal particles te manipuleren. Zodra de particles het doel behalen begint er een melodietje te spelen.

Het wordt gauw een stuk complexer en ik krijg steeds meer doelen en blokjes per level. Het leuke is dat al die doelen een ander melodietje hebben en ze samen een compleet muziekstuk vormen. Tof gedaan! Het spel is ondanks de lage resolutie ook een feest voor de ogen - op een gegeven moment komen er zelfs gekleurde particles die alleen met doelen van dezelfde kleur werken en dan ziet het er helemaal uit als een abstract schilderij.

auditorium  

07. Sanctum

Een game van Coffee Stain Studios, voordat ze wereldberoemd werden door Goat Simulator. Ik kies voor "New Game" en mag kiezen uit verschillende wapens en torens. ...Torens? Jazeker! Sanctum is een Tower Defense game met een twist: Je bouwt eerst je torens op en vervolgens ga je zelf staan schieten op de waves die zich een weg door je doolhof banen. Het is een uniek idee, maar een first-person perspectief werkt eigenlijk niet bepaald lekker als je overzicht moet houden - wat in een Tower Defense game wel zo handig is. Ook voelen de wapens een beetje zwakjes aan - ze doen eigenlijk helemaal niks vergeleken met de towers.

En toch blijft het tof. De uitvoering is niet perfect, maar het blijft leuk om te spelen. Blijkbaar is er een tweede deel uitgekomen dat op alle vlakken beter was - misschien leuk om die ook een keertje uit te proberen, want die heb ik blijkbaar ook in m'n library staan...

sanctum  

06. Hack, Slash, Loot

Geen intro, niks. De game start op en brengt me gelijk naar het menu, waar ik een character en een quest kan kiezen. Archer it is, let's go! Het spel is een soort roguelike - ik kan alleen naar links, rechts, voor of achter lopen. Gelukkig ook aanvallen, want daar komt de eerste goblin al aan. Een échte roguelike dus, niet alleen permadeath en wat randomization, maar een game die volledig geïnspireerd is door de klassieker.

Het enige verschil met rogue is wel dat ik daar meestal binnen een paar minuten de pijp uit ben en ik het in deze game nog aardig vol weet te houden - tot ik de verkeerde kamer binnenstrompel en onmiddelijk oog in oog sta met een stuk of vijf goblins. Ik probeer er in een wanhopige poging nog een paar neer te schieten, maar binnen no-time staat mijn HP op 2. Shit. Een dramatisch muziekje begint te spelen als ik me omdraai en snel de kamer weer uit ren. Ze komen me achterna! Ik shiet... Mis! Ze hebben me te pakken. Game over. Als m'n tijd niet al lang om was zou ik zeker nog een potje proberen.

hack-slash-loot  

05. Divekick

Divekick. Een fighting game waar je maar twee knoppen voor nodig hebt - één om te springen en één om te schoppen. Ik ben benieuwd! Het lijkt er alleen op dat online een beetje dood is, want na drie minuten wachten heb ik nog steeds geen match. Dan maar een potje tegen de AI proberen.

Hoewel je alleen maar kan springen en kan schoppen kan je dus wel heen en weer bewegen. De schop zorgt er namelijk voor dat je vooruit gaat en je kan achteruit springen door de schopknop te gebruiken als je op de grond staat. Ik spring wat heen en weer en trap mijn tegenstander een paar keer vol in zijn bakkes. Het is een geinig spel, maar ik denk dat het een stukje leuker is als je met wat vrienden speelt. Deze houd ik dan maar even in mijn achterzak voor de volgende LAN Party.

divekick  

04. Devil Daggers

Een zwart scherm met een simpel logootje en een onheilspellend, ambient achtergrondmuziekje. De sfeer zit er al gelijk goed in. Ik klik verder en krijg een super low res achtergrondje te zien met steeds meer low poly schedels. Het doet me denken aan die oude Doom en Quake games.

Ik start de game. Ik sta in een donkere kamer met een gloeiende hand en recht voor me een zwevende dolk. Ik loop er naartoe en pak hem automatisch op. It's go time! Gelijk spawnen er een buttload aan vliegende doodshoofden en andere gare beestjes. Ik klik op de linkermuisknop en schiet als een soort shotgun een paar dolken die kant op. Al snel kom ik er achter dat ik hem ook ingedrukt kan houden om een constante stroom te krijgen, als een soort machinegeweer. Voordat ik het door heb heb ik een skelet in mijn nek. Game over.

Ik zie dat ik het slechts 15 seconden vol heb gehouden en in die tijd nog geen twintig kills heb gemaakt, met minder dan 20% accuracy. Dat kan beter! Nog een keer. Ik ren, spring en strafe heen en weer en weet op die manier meer dan 90 kills te pakken voordat ik zelf naar de onderwereld gesleept word. En... Niet eens de top 100,000 gehaald. Pittig spelletje. Nog een keer!

devil-daggers  

03. Crazy Taxi

Volgens mij is dit een best bekend spelletje, maar ik heb hem zelf nooit gespeeld. Het is wel te zien dat de game al bijna 20 jaar oud is, ik kan mijn ogen uitsteken met die puntige polygonen. In het menu kan ik kiezen voor Arcade of klassiek - en of ik met de normale regels wil spelen of 3 of 5 minuten wil "werken". Eh... Normale regels dan maar? Ik krijg een "character select" scherm voor mijn neus en kies snel voor een groenharige knul.

De game verspilt geen moment en gooit me gelijk in het diepe. Ik begrijp nu waarom de game "Crazy" Taxi heet, want het is pure chaos. Het is me nog steeds niet helemaal duidelijk wat nou precies de regels zijn, maar het lijkt erop dat ik punten krijg voor het dicht langs andere autos scheuren als er een passagier in m'n gele deathtrap zit. Wat overigens ook vrij "Crazy" is zijn de physics, die voelen extreem wonky. Het doet met denken aan het eerste level van Sonic Adventure - niet alleen de physics, maar ook de steile straten in de wereld. Dat de physics hetzelfde aanvoelen is niet heel gek trouwens, want beide games zijn rond dezelfde tijd gemaakt door Sega. Al met al is de game zeer outdated, maar zeker nog het spelen waard. Hier ga ik in mijn vrije tijd nog wel even mee verder!

crazy-taxi  

02. Serious Sam: The Random Encounter

Een Serious Sam game gemaakt door Nederland's eigen Vlambeer? Sign me up! De titel liegt niet: Binnen enkele seconden krijg ik de eerste random encounter voorgeschoteld. Het is een vreemd gevoel om niet gewoon first-person hordes vijanden overhoop te knallen, maar gelukkig ziet het er in een top-down view ook best leuk uit. Je geeft de characters die je bestuurt om de vijf seconden nieuwe instructies, om bijvoorbeeld van wapen te switchen of een andere kant op te aimen en de rest wordt voor je gedaan. Het enige wat je zelf in de tussentijd nog kan doen is kogels ontwijken met de up en down toetsen.

Ik loop verder het leveltje door en krijg nieuwe items, armor en een zooi nieuwe wapens. Een shotgun, minigun, rocket launcher... Yes please! Binnen een paar minuten sta ik al oog in oog met de eerste boss - een gigantisch duivels beest die met een horde enemies op je af stormt. Het is even spannend, maar ik weet hem toch te slopen. Een toffe game, ik ben benieuwd wat hij allemaal nog meer te bieden heeft - binnenkort maar even verder spelen dan!

serious-sam  

01. Metal Slug 3

Metal Slug 3! Ik heb Deel 1 en 2 wel gespeeld, dus speel ik nu vals? Who cares! Wat een toffe game is dit. De bloedmooie pixel art spat van m'n beeldscherm. Fantastisch. Er is een achterlijke hoeveelheid liefde gegoten in elk personage, item en achtergrond. Eigenlijk vreemd om te bedenken dat Metal Slug al zó oud is maar nog steeds hét voorbeeld is voor next-level pixel art. En naast de geweldige artstyle speelt ie nog verdomd lekker ook.

metal-slug
Hebben jullie allemaal ook een overvolle backlog? Doe dan wat ik heb gedaan! Pak een game die je al een tijdje hebt staan, speel hem voor 10 minuten en je weet waarschijnlijk snel genoeg of dit iets is waar je meer tijd in wilt steken.

REACTIES (18) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord