10 games die de hype niet aan konden 

10 games die de hype niet aan konden 2014-10-21T20:13:32
Soms verwacht je wat van een game. Bijvoorbeeld als er een dikke ontwikkelaar mee bezig is of als er een nieuw deel van een gerespecteerde franchise verschijnt. Maarja, de hype train wil nog wel eens te hard gaan... en crashen.

Ik ben niet boos maar teleurgesteld. Nee, dat klopt niet. Ik bedoel, ik ben zo teleurgesteld dat ik er boos van word. Of andersom. Hoe dan ook, het is drama als een game waar je je al tijden op zit te verheugen tegenvalt. Niet dat vette product waar je al maanden op hoopt, of zelfs vanuit ging. Je complete toekomstige planning was al ingesteld op het spelen van alleen die game. Games die hun hype niet waarmaken, of in ieder geval, totaal niet in de buurt komen van die hype, verneuken dus eigenlijk de toekomst van ladingen gamers. Hier een tiental titels, in willekeurige volgorde, dat zich daar keihard schuldig aan heeft gemaakt.

 

1. Too Human (2008, Xbox 360)

Too Human is wel een aardig spelletje geworden. Eentje waarbij vooral de art design interessant is, als speler word je tenslotte in een soort wereld van 'Noorse mythologie meets sci-fi' gegooid. Maar dat is niet genoeg, de uiteindelijke Xbox 360 exclusieve had zoveel meer moeten zijn. Al is het maar omdat er tig jaar aan gewerkt is en het budget ergens tussen de 60 en 100 miljoen lag. Wat ook niet hielp, is dat Silicon Knights de game heeft gemaakt. Een ontwikkelaar die de eerste helft van 2000 nog indruk maakte met Eternal Darkness en MGS: The Twin Snakes. Beiden zeer noemenswaardige Gamecube titels. Too Human was eigenlijk gepland als trilogie. Na de flop van het origineel konden we dat wel vergeten, daarbij heeft de ontwikkelaar toen kennelijk ook maar de hoop opgegeven überhaupt nog iets tofs te maken. Enkel in 2011 is er nog het compleet nietszeggende X-Men: Destiny afgeleverd. Zonde.

Too

 

2. Destiny (2014)

Kijk, Destiny is een goede game. Maarja, net niet helemaal die übergame, die we vanuit de hype train op ons af zagen komen. Sowieso hadden we al driedubbel opgeblazen verwachtingen omdat Destiny het nieuw kindje van Bungie is, de makers van de legendarische Halo serie. En dan nog de velen presentaties en beelden die we voor onze mieters kregen. Menig redacteur kwam terug van de E3 met Destiny als zijn favo titel. Zinnen als 'dit zou zomaar eens de game van het jaar kunnen worden' vlogen massaal in de rondte. Een gold award leek bijna vanzelfsprekend. Zelf had ik ook verwacht dat deze game wereldwijd ladingen negens en hoger zou gaan scoren. Nope, niet dus.

Des 

De hoge verwachtingen hadden ons al een soort oneindige afwisselende wereld voorgeschoteld waar een episch verhaal zich constant uit de doeken doet. Nee, daarvoor is de huidige story mode te beperkt en is de content van de game tot dusver te repetitief bevonden. Nog steeds een dikke shooter met genoeg potentie, dat wel.

 

3. SimCity (2013, PC/MAC)

De nieuwste reïncarnatie van SimCity is een mooi spel geworden. Zoals Wouter al zegt, bevat de game een soepele, prachtige interface en veel mogelijkheden. Er kunnen fraaie steden gebouwd worden. Helaas zijn deze steden wel een stuk kleiner dan in vorige delen, zijn er minder modes en is de uitdaging niet altijd aanwezig. Als bij de release blijkt dat je altijd online moet zijn en de halve wereld de game niet fatsoenlijk kan spelen wegens server problemen, is de goede sfeer definitief verpest. Men kan wel spreken van een zeer grootse (en zeer terechte) teleurstelling. Na de serverproblemen zijn er de nodige reviewers geweest die hun cijfer flink omlaag hebben bijgesteld.

 

4. Devil May Cry 2 (2003, PS2)

Devil May Cry is een van de games die liet zien dat actiegames ook stijlvol kunnen zijn, en dat een vleug stijl een spel drie keer zo awesome kan maken. Want ja, wat is toffer, je vijanden omleggen of je vijanden als een supercoole badass mofo omleggen? Deze game heeft het complete hack and slash genre naar een hoger niveau getild. Zonder Devil May Cry waren Ninja Gaiden, Bayonetta en God of War nooit zo dik geworden als ze nu zijn.

Dat Devil May Cry 2 tegen alle verwachtingen in een fikse teleurstelling werd, komt omdat Capcom de game op een aantal essentiële fronten besloot aan te passen. Fronten die het origineel nu juist zo goed maakte. De grootste teleurstelling was nog wel dat de uitdaging weg was. DMC 2 is makkelijker, de combat voelt minder strak aan, eindbazen zijn minder uitdagend en Dante is minder arrogant. Erg jammer, gelukkig maakte Capcom deze flater dubbel en dwars goed met Devil May Cry 3.

 

5. The Getaway (2002, PS2)

Groots exclusief gangsteravontuur die zich afspeelt in een open wereld. Zo werd de Getaway gepresenteerd door Sony, en daar waren de verwachtingen naar. Commercieel heeft de game het dan ook prima gedaan. De game kwam zelf echter in de praktijk niet veel verder dan een halfgare GTA kloon. De gameplay deugde gewoon niet. Van het automatisch richten tot de achtervolgingen, niks werkt echt lekker in The Getaway. Ooit schiep deze titel verwachtingen, nu is de game vooral veilig en wel in de vergetelheid geraakt.

Gate

 

6. Duke Nukem Forever (2011, PC/PS3/Xbox 360)

Geweld, sex en oneliners. Duke Nukem 3D was (samen met Quake) met gemak de vetste first person shooter sinds Doom. Het vervolg, Duke Nukem Forever werd uiteindelijk de grootste grap in de biz. Omdat Duke 3D nogal lekker ging, waren de verwachtingen na de aankondiging van Forever in 1997 hooggespannen. De hoge verwachtingen hielden zelfs jaren aan. Totdat de tijd iedereen inhaalde. De game bleef maar aanpassingen ondergaan, en opnieuw in elkaar gesleuteld worden. Dat Forever uiteindelijk nog door Gearbox is afgemaakt, mag überhaupt een godswonder genoemd worden. 

DNF

 

7. Aliens: Colonial Marines (2013, PC/Xbox 360/PS3)

Weet je wat niet netjes is? Je publiek een hele dikke demo voorschotelen op een gamebeurs, een demo die op veel fronten veel toffer is dan de uiteindelijke game die je gaat aanleveren. Alsof de slager je zijn beste worst laat proeven om je vervolgens een beschimmelde snotworst die al drie dagen over datum is, mee te geven naar huis. Aliens: Colonial Marines kon alleen maar tegenvallen,  onze verwachtingen waren tenslotte gebaseerd op een leugen.

 

8. Turtles in Time Re-Shelled (2009, XBLA/PSN)

Pak één van de beste beat 'em up games ooit, gooi er een grafische upgrade overheen en we hebben te maken met een instant win! Zo werden fans (waaronder ik) lekker opgehyped. Dat het zo niet werkt, leerden we nogmaals met Turtles in Time Re-Shelled. Hoewel een fikse nostalgie richting het oude arcade tijdperk ook meespeelt. Want hoe tof zijn die aracde games  eigenlijk, als je ze naar de huiskamer brengt? Sowieso mist de re-shelled editie de charme van het origineel plus het feit dat je niet ad hoc kunt inspringen en meebeuken, is een detail, maar toch erg jammer. Het verschil in awesomeness wordt misschien nog wel het best weergeven door de bijbehoorde art. Kijk: hier de Re-Shelled schildpadden.  

Re

En hier de veel stoerdere originele art met oprecht booskijkende turtles.

TiT

 

9. Haze (2008, PS3)

TimeSplitters is een van de vermakelijkste shooterseries die er bestaat, tot op de dag van vandaag. De wacky personages, extreem uitgebreide gameplay opties, het snelle tempo en de afwisseling maken de series één groot feest. Als je als ontwikkelaar Free Radical Design een generatie later met een exclusieve PS3 titel komt aanzetten, tja, dan verwacht men wat. Aan boord van de hypetrein werd Haze zelfs door sommigen bestempeld als Halo killer.

Haze

Toen de game daar was, bleek eigenlijk zo'n beetje ALLES kut. Waardeloos verhaal, superkorte campaign, rammelende gameplay; dat soort kleine zaken. De designs in de game zijn verder ook het tegenovergestelde van tijdloos. Kijk naar het plaatje hieronder, hoe nietszeggend kunnen je personages eruit zien?

 

10. The Bouncer (2000, PS2)

De PlayStation 2 was nog nieuw en versch, dus iedereen was nog totaal weggeblazen gezien alles wat de console op grafisch vlak liet zien. En dan te bedenken dat The Bouncer een van de grafisch meest indrukwekkende games van die tijd was. De game ziet vandaag de dag nog best oké uit. Het is misschien zelfs wel de best ogende 3D beat 'em up game tot dusver. Wat verder meer over het genre zegt dan over The Bouncer. 

Bounce

Dankzij de mooie plaatjes en indrukwekkende E3 presentaties had iedereen flink veel zin in de game. Toen de game uiteindelijk daar was, bleek Squaresoft een titel te hebben gemaakt die er vooral aan de buitenkant aantrekkelijk uitziet. Omgevingen die op de E3 nog te slopen waren, hebben het spel nooit gehaald, de camera is regelmatig waardeloos en gameplay is bij de Bouncer nogal schaars. Ongeveer twee derde van het spel bestaat uit cutscenes. Iets wat natuurlijk vrij ridicuul is bij een beat 'em up. Jammer hoor.

 

Meer teleurstelling

Teleurgesteld dat ik niet een andere titel heb uitgekozen die de hype niet aankon? Deel het met de wereld hieronder!

 

 

 

 

REACTIES (145) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord