10 dingen die je nog niet wist over Tomb Raider 

10 dingen die je nog niet wist over Tomb Raider 2018-08-28T12:44:28
In deze Serial vind je 10 dingen die je nog niet wist over een game, gameserie of gamepersonage. Dit deel staat in het teken van partyfeitjes over Tomb Raider. Wist je bijvoorbeeld dat Lara haar grote features "per ongeluk" zijn ontstaan? Of dat Sony Tomb Raider in eerste instantie afwees?

Eerder schreef bovengetekende Serials over Mario en Zelda. Deze drieluiken begonnen met een overzicht van een aantal (onbekende) feiten over de twee Nintendo-iconen. Super leuk om te schrijven en aan jullie reacties te merken ook leuk om te lezen! Ik zet de ingezette trend daarom graag verder in deze Serial. Ditmaal krijgen jullie namelijk maar liefst drie features met partyfeitjes. De eerste in de reeks stond in het teken van Metroid. In dit tweede deel vinden jullie 10 dingen die je nog niet wist over Tomb Raider.

Tomb Raider
     

Tomb Raider is gemaakt door zes mensen

De eerste Tomb Raider is gemaakt door een team van zes man, waaronder Toby Gard, die onder meer verantwoordelijk was voor het uiterlijk van Lara Croft. De totale ontwikkeling van de game duurde drie jaar. Die tijd ging echter niet in Croft Manor zitten, aangezien deze iconische (trainings)locatie in een weekendje gemaakt werd. Gard baseerde het ontwerp op het hoofdkantoor van Core Design in Derby. 
     

De inspiratiebronnen voor Tomb Raider

Het zal je niet verbazen dat Indiana Jones een grote inspiratiebron is voor Tomb Raider. Het spel bracht onder meer een ode aan de giftige darts, geboobytrapte rotsen en kuilen met dodelijke spijkers. Er zijn in de Anniversary en Last Revelation-edities zelfs een verloren zweep en hoed (verpletterd onder een stenen bal) en een zwiepend skelet te vinden. Voor de reboot van Lara als jonge pasafgestuurde archeologe keek ontwikkelaar Crystal Dynamics naar het werk aan Casino Royale en Batman Begins, waarin respectievelijk James Bond en Bruce Wayne succesvol opnieuw uitgevonden werden. 

Tomb Raider
     

Lara was bijna een man en/of een latina

Gard had in eerste instantie een mannelijk hoofdpersonage ontworpen voor Tomb Raider. Uiteindelijk werd echter gekozen voor een vrouw. Volgens de overleveringen heeft dit verschillende redenen. Zo schijnt men Tomb Raider hebben willen onderscheiden van Indiana Jones (om niet aangeklaagd te worden door Lucasfilm). Daarnaast viel het Gard op dat de moves van de vrouwelijke personages in games als Virtua Fighter minstens net zo cool waren als van hun mannelijke roster-genoten. En ten slotte heeft Gard opgebiecht simpelweg liever naar een paar vrouwenbillen te staren tijdens het spelen. 

Het team creëerde vervolgens een Latina; een ijskoude anti-held met een gespierd lijf, kort haar en een voorkeur voor militaire kleding. Voor hun tweede poging tot een vrouwmens liet Core Design design zich inspireren door Neneh Cherry. Moederbedrijf Eidos Interactive zag echter geen brood in een Laura Cruz. Zij wilden namelijk vooral de Engelse en Amerikaanse markt aanboren. 
     

Lara Croft in het telefoonboek

Laura Cruz moest zodoende een naamswijziging ondergaan. Om een geschikte naam te vinden, pakte het team van Core Design een telefoonboek. Ze zochten naar namen die op Laura Cruz leken en vonden Lara Croft. Met andere woorden: er leeft dus echt een mw. Lara Croft in het Britse Derby.

Tomb Raider
    

504 polygonen

Oorspronkelijk was Lara Croft gemaakt van 504 polygonen. Voor die tijd een groot aantal. Gard wilde Lara namelijk graag zo realistisch mogelijk animeren. Ondanks dat het haar langzaam maakte, liet het mensen wel empathie voelen voor het personage. Vanwege de strikte beperking op het aantal polygonen moesten er echter ook offers gebracht worden. Ze verloor Lara haar vlecht, die eerder nog wel te zien was geweest in promotiemateriaal en concept art. 
     

Lara kreeg per ongeluk grote features

Ik slik het volgende partyfeitje zelf graag met een korreltje zout... Het schijnt zo te zijn dat Gard Lara haar begeerlijke figuur per ongeluk meegegeven heeft. Hij was namelijk aan het rommelen met haar maten tijdens een testronde. In plaats van haar borstformaat met 50 procent te vergroten, zette hij het formaat op 150 procent. Gelukkig geeft de ontwikkelaar in ieder geval wel eerlijk toe dat ze het “foutje” graag wilden behouden. 

Tomb Raider
     

Tomb Raider was echt overal 

Eind jaren ’90 was Tomb Raider overal. Lara stond op de cover van tijdschriften als TIME en Newsweek. Het gamepersonage werd in Frankrijk zelfs gebruikt op postzegels. Ook waren er natuurlijk poppen, en reclames voor credit cards, frisdranken en auto’s. Recentelijk verscheen er trouwens ook nog een comic. Het meest bizarre uitstapje bestaat echter uit twee cd’s (Lara Croft: Come Alive en Lara Croft: Female Icon), met daarop onder meer onderstaande hits. 
     

Sony wees Tomb Raider af

Sony wilde in eerste instantie niet dat Tomb Raider op hun PlayStation zou verschijnen. De game voldeed namelijk niet aan hun normen toen Core het voor het eerst aan de consoleboer voorlegde. Tomb Raider werd daarom grotendeels ontwikkeld voor de Sega Saturn. Core Design bleef Tomb Raider echter oppoetsen totdat Sony alsnog toegaf. Vanwege het grotse succes van de game sloot het bedrijf zelfs een exclusieve deal met Core Design, zodat de twee opvolgers alleen op de PlayStation verschenen. 


     

Archeoloog in de rechtbank

Lara Croft bezoekt in haar games ook real-life locaties. Neem bijvoorbeeld Peru waar ze een bezoek brengt aan Vilcabamba, het laatste bolwerk van het Inca-rijk na de Spaanse invasie. Leuk en zelfs een beetje leerzaam. Alhoewel sommigen daar anders over denken... De Franse archeoloog Jean-Yves Empereur - die de overblijfselen van de vuurtoren van Pharos bij Alexandrië (een van de zeven wereldwonderen) ontdekte - maakte namelijk bezwaar tegen het gebruik van een personage met zijn naam en beroep. Hij ontving een verontschuldiging. 
     

Teveel reboot! 

Zoals gezegd, heeft Lara Croft in 2013 een indrukwekkende reboot ondergaan. Dat geldt niet alleen voor haar 50.000 polygonen, ook de wereld was plots enorm gedetailleerd. In de vroege ontwikkeling waren de achtergronden en het landschap zelfs nog een stuk dynamischer. Struiken en bomen bewogen bijvoorbeeld door de wind, hetgeen de wereld meeslepend maakte. Een van de eerste ervaringen voor gametesters betrof een ontmoetingen met wolven die uit struiken sprongen. Testers werden hierdoor zo paranoïde dat ze zich super voorzichtig bewogen. Ze dachten dat achter elke bewegende boom of struik gevaar dreigde. De gameplay duurde hierdoor 3 keer langer dan verwacht. Naar aanleiding hiervan zijn een aantal van deze visuele cues aangepast. Met andere woorden: struiken bewogen niet meer de gehele tijd. 

Tomb Raider
En daarmee sluit ik het tweede deel in mijn Serial met partyfeitjes af. Kennen jullie nog meer wetenswaardigheden over Tomb Raider of Lara Croft? Deel ze dan vooral in de comments! 

     

De 10 dingen die je nog niet wist over-Serial

Maandag 30 juli - 10 dingen die je nog niet wist over Metroid 

Maandag 24 september - 10 dingen die je nog niet wist over World of Warcraft
     

REACTIES (13) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord