10 dingen die je nog niet wist over The Legend of Zelda - Triforcology 

10 dingen die je nog niet wist over The Legend of Zelda - Triforcology 2018-02-07T11:49:53
The Legend of Zelda is een van de bekendste gamefranchises ooit. Je zult best heel veel weten over de serie met Link en Zelda in de hoofdrol, maar Alie durft te wedden dat er toch 10 dingen zijn die je echt nog niet wist over The Legend of Zelda.

Er zullen weinig gamers zijn die nog nooit een The Legend of Zelda-game gespeeld hebben. Het begon voor mij op de NES en ik mag stellen dat ik nooit Zelda-game overgeslagen heb. Ik noem mezelf daarom graag een ware kenner. Toch durf ik echt niet te beweren dat ik alles over de franchise weet. Ik hoop dat dit ook voor jou geldt en ik je met onderstaande fun facts een nieuw stukje The Legend of Zelda-trivia kan bijbrengen.

10 dingen die je nog niet wist over The Legend of Zelda - Triforcology     

Navi <3 Link

Geestelijk vader Shigeru Miyamoto heeft zich ooit laten ontvallen dat Navi stiekem verliefd is op Link. Het bewuste interview vond echter plaats terwijl Ocarina of Time nog in ontwikkeling was. Een aantal van de andere dingen die Miyamoto benoemt, hebben het uiteindelijk niet gered in de game. Of Navi haar gevoelens weg geprogrammeerd zijn, durf ik zodoende niet te zeggen... Maar ze houdt ze in ieder geval goed verborgen. Ik heb geen jaloerse Navi gezien, die Zelda aan haar haren trok en Malon opsloot in een stal. Misschien vond men dat Link met het redden van de wereld wel 99 andere problemen aan zijn hoofd had. Of zou de manga-adaptatie, waarin Navi Link de liefde verklaard, het toch bij het juiste eind hebben?
     

ChuChu’s praten over kale mannen

Het geluid van een ChuChu klinkt ongeveer als een piepend, sissend "garblegarblegarble”. Althans, zo klinkt het voor mijn ongetrainde oor. Mocht je vloeiend in achterstevoren Japans zijn, dan hoor je echter een fragment uit een verhitte discussie tussen twee mannen. Om precies te zijn, zegt een van hen: “Ik word in ieder geval niet kaal. Als je er zo uitziet als jij, zien mensen je voor een monster aan”. Dus, bedenk je die twee zinnen in het Japans, en dan versneld en achterstevoren afgespeeld. Uiteindelijk kom je dan uit bij iets dat voor ons klinkt als “garblegarblegarble”.

10 dingen die je nog niet wist over The Legend of Zelda - Triforcology
    

Breath of the Wild getest als 8-bit-game

Breath of the Wild betekent in sommige opzichten een stijlbreuk met de voorgaande delen. Toch had het net zo goed een directe opvolger van de allereerste Zelda-game kunnen zijn. Er is namelijk een speelbare 8-bit-versie van de game gemaakt,  een top down pixel-prototype. Het doel? Het team wilde met deze build testen of nieuwe features in de game zouden werken. De enige vraag die nu nog rest, is waarom Breath of the Wild de 8-bit-versie nooit uit is gebracht? Ik kan geen enkele goede reden bedenken.
     

Link's Awakening geïnspireerd door Twin Peaks

Link’s Awakening is tof, Twin Peaks is tof... Meer vergelijkingen had ik niet durven maken. Toch is deze Game Boy-game wel degelijk geïnspireerd door Twin Peaks. Game creator Takashi Tezuka heeft in een interview gezegd dat de tv-show van David Lynch aan het begin van de jaren ’90 erg populair was en dat hij net zoiets wilde maken: een klein dorpje, met eigenaardige, of in ieder geval memorabele, inwoners. Verhip, nu je het zegt: personages als Ulrira zijn inderdaad toch best... errrm... eigenzinnig.

10 dingen die je nog niet wist over The Legend of Zelda - Triforcology
    

Het geluid van neuspeuteren

Het geluid in Breath of the Wild is zo gedetailleerd dat je Bokoblins in hun neus kunt horen peuteren... Hiervoor maakte Nintendo uitgebreid gebruik van zogenaamde Foley-opnames. Oftewel, reproducties van (omgevings)geluiden die tijdens post-productie nog toe worden gevoegd aan media. Denk aan een voetstap, een piepende deur, het breken van glas... Of dus neuspeuterende Bokoblins. Sound Director Hajime Wakai heeft laten weten dat ze hiervoor met hun vinger in een natte doek prikten.
     

Zelda spelen met microfoon

In de Japanse versie van The Legend of Zelda kon je vechten met gebruik van je stembanden. De konijnachtige Pols Voice (what’s in a name...) hebben namelijk een zwakte voor geluid. Hetgeen mogelijk werd gemaakt door de ingebouwde microfoons in de controllers van de Famicom. Door geluid te maken in de microfoon kon je zodoende de Pols Voice verslaan. Onze versie van de NES-controllers kent die feature echter niet. Iets dat men de vertaler van de handleiding alleen niet verteld had. Het is niet bekend hoeveel mensen echt tegen hun tv hebben geschreeuwd.

10 dingen die je nog niet wist over The Legend of Zelda - Triforcology
    

Link kreeg bijna een Mario-neus

Met de overstap naar de 3D graphics van Ocarina of Time moest er natuurlijk nogal wat aangepast worden. De Link in deze N64-game is qua look dan ook een hele andere dan zijn 2D-voorgangers. Bij zijn vormgeving wilde men de held eerst een neus à la Mario meegeven. Wij zouden deze vorm ook wel een knoopneus noemen, maar misschien zegt het Engelse “button nose” je meer. De beslissing om Link een meer realistische variant mee te geven, is eigenlijk afkomstig van de echtgenote van designer Yoshiaki Koizumi. Zij liet zich ontvallen dat Nintendo-personages allemaal gekke neuzen hebben en vroeg zich af waarom er geen knappe exemplaren tussenzaten. 
     

Het ontstaan van de Old Man

In de allereerste Zelda-game krijgt Link een zwaard van een oude man in een grot. Een iconisch moment. In eerste instantie had Nintendo echter een heel ander idee: je zou The Legend of Zelda namelijk starten met je zwaard al op zak. Tijdens het testen bleek echter dat mensen niet snapten wat ze moesten doen. Miyamoto besloot hun zwaard zodoende weg te nemen. Hiermee leerden spelers al snel de opzet van de game kennen: het was geen lineaire game, maar een game vol met geheimen. Het schijnt overigens dat Miyamoto aansluitend dreigde om de testers hun broek af te nemen als ze nog verder zouden klagen, maar dat weet bovengetekende niet zeker.

10 dingen die je nog niet wist over The Legend of Zelda - Triforcology
     

De Triforce kwam bijna uit de toekomst

In mijn Serial over The Legend of Zelda neem ik jullie volgende maand mee door de tijdlijn van de games. Die is namelijk nogal onduidelijk... Of althans, dat lijkt zo op het eerste gezicht. Het had echter veel erger gekund. Tijdreizen werd geïntroduceerd in Ocarina of Time, maar volgens Miyamoto zat het altijd al verborgen in de serie. Neem de naam Link, waarmee de ontwikkelaar wilde benadrukken dat de held een verbintenis tussen toekomst en heden vormt. Hoe groot de rol van tijdreizen in eerste instantie was, blijkt wel uit de originele concepten, waarin de Triforce bestond uit microchips.
     

Van uitstel komt vissen

Normaal gesproken heb ik een gruwelijke hekel aan vissen als (mini)game. In Ocarina of Time was het echter een heerlijk tijdverdrijf. Grappig genoeg is het ontstaan doordat designer Kazuaki Morita een beetje aan het lummelen was. Het was zijn taak om de bosses te ontwerpen. Nadat hij klaar was met Morpha uit de Water Temple besloot hij wat visjes toe te voegen aan het water. Daarna maakte hij een hengel en programmeerde hij de animaties waarbij Link zijn lijn uitgooit. Toen de hoge heren bij Nintendo hierachter kwamen, kreeg Morita echter niet op zijn flikker; hij mocht gewoon doorgaan. En voilà, zo is het vissen in Ocarine of Time ontstaan.

10 dingen die je nog niet wist over The Legend of Zelda - Triforcology

Kennen jullie nog meer fun facts over Zelda? Weetje en feitjes die niemand anders kent? Laat het weten in de comments!
    

De Triforcology Serial:

Woensdag 7 maart:

De Zelda-timeline/chronologie uitgelegd

Woensdag 4 april:

De coolste Zelda-merchandise

REACTIES (8) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord