10 dingen die je nog niet wist over Overwatch 

10 dingen die je nog niet wist over Overwatch 2019-01-15T10:53:55
In deze Serial vind je 10 dingen die je waarschijnlijk nog niet wist over een game, gameserie of gamepersonage. Dit deel staat in het teken van partyfeitjes over Overwatch. Wist je bijvoorbeeld dat Hanzo en Genji ooit een en hetzelfde personage waren? Of dat de zwevende auto's een inside-joke zijn van Blizzard's Titan MMO?

Na bijna tien toffe delen mag ik het stokje overnemen van Alie. Voor de komende drie edities gaan we kijken naar Overwatch, Uncharted en Mega Man!

Soldier: 76 komt uit de 90's

Soldier: 76 is in de game zelf al oud en grijs, maar blijkbaar gaat het personage buiten de game ook al aardig wat jaartjes mee. Blijkbaar is 76 een creatie van Chris Metzen, die in de 90's een stripverhaal maakte met de soldaat in de hoofdrol. Toen bleek dat Blizzard een soort "gevallen held" in de game wilden stoppen gaf hij ze toestemming om zijn eigen personage te gebruiken.
soldier-76  

Lucio heeft een officieel album uitgebracht

"Synaesthesia Auditiva" is de naam. De twee tracks die Lucio in de game afspeelt tijdens zijn speed boost (We Move Together As One) en health boost (Rejuvenescência). Klinkt nog best lekker ook!


  

Hanzo en Genji waren één personage

Genji was een toffe cyborg ninja met een zwaard en een boog, maar ergens tijdens de ontwikkeling van het spel werd er besloten de boog van hem af te pakken en daar vervolgens een nieuw personage omheen te bouwen. Zoals je in het plaatje hieronder kunt zien heeft Genji nog het grootste deel van de design elementen van het eerdere personage meegekregen - alleen een iets lichtere kleur armor.

hanzo-genji  

Er is een pose uit de game gehaald vanwege een boze fan

Dit is misschien wel het meest bekende feitje in deze lijst, omdat er toendertijd nog een vrij grote discussie gaande was over wat Blizzard nou precies moest doen. Ik heb het natuurlijk over de pose van Tracer die volgens een beta tester "onnodig sexueel getint" was. Blizzard reageerde op het commentaar door de pose uit de game te halen en later te vervangen met een versie geinspireerd door een vintage pin-up poster. Ook beweerde ze dat het sowieso niet de bedoeling was dat die pose in de uiteindelijke release zou zitten.

tracer-pose  

D.Va is een pro Starcraft speler

Jazeker, dat lees je goed! D.Va is dus volgens de officiële lore van de game een professionele Starcraft 2 speler. Leuk om te weten dat e-sports nog steeds een ding is in de verre toekomst van Overwatch.

dva  

Het geluid als je iemand raakt komt van een bierblikje

Raak schieten in Overwatch voelt goed. Niet alleen om dat dat het hele doel van het spel is, maar ook vanwege de vette sound effects. Nu blijkt alleen wel dat dat geluidje een vrij vreemde oosprong heeft:

"'It should be satisfying to hit an enemy.' Just think about what's satisfying: beer. So I literally opened a beer can. Pssht. The sound is reversed and tweaked a little, but that sound is our hit-pip."
 - Paul Lackey

beer  

Pharah ging door het leven als Rocket Dude

Voordat Pharah Pharah heette stond ze in het Overwatch development team bekend als "Rocket dude" - een man, dus! Toen Overwatch nog in de concept fase zat werden er constant ideeën gepitcht voor nieuwe characters. Een van deze ideeën was een schets van Justin Thavirat, maar buiten de coole visuals kwam het concept niet echt over. Een volgende versie maakte duidelijk wat de bedoeling was: “Oh yeah! It’s a dude in jetpack and a rocket launcher”.

rocket-dude  

Het eerste speelbare personage was Tracer

Als er één character is die aangewezen zou kunnen worden als mascotte voor de game is het Tracer wel. Ze staat op de box-art, was een groot gedeelte van de marketing, ga zo maar verder. Het is dan ook niet bijzonder verrassend dat Tracer het eerste character in de game was. De allereerste Overwatch playtest vond plaats in november 2013, met Tracer als enige personage die te spelen was.

tracer  

Reinhardt kon z'n hamer gooien

Over oude versies van de game gesproken, Reinhardt werkte een tijdje voor de release ook net even een stukje anders. Hij kon namelijk zijn hamer weglazeren! Er is niet veel van bekend - zoals wat het precies deed als het een vijand raakte, of dat je hem weer terug kon roepen zoals in God of War - maar het is jammer dat we deze aanval nooit in volle glorie zullen zien.

reinhardt  

De zwevende auto's zijn een reference naar Blizzard's gecancelde MMO

Is het je ooit opgevallen dat alle auto's in de game zweven? Blijkbaar is dit een inside joke van Overwatch Director Jeff Kaplan. Toen het Overwatch-team nog aan Titan werkte werden de teugels vrij strak gehouden en kregen ze allerlei restricties van de higher-ups. Zo kregen ze bijvoorbeeld te horen dat er "geen vliegende auto's" in de game mochten komen. Toen development aan Overwatch begon werd er vervolgens besloten dat alle auto's in de game moesten en zouden gaan vliegen.

flying-cars
Dat waren ze dan voor deze editie! Hebben jullie nog meer geinige Overwatch feitjes? Deel ze dan in de comments!

Eerder in deze serial

10 dingen die je nog niet wist over Pokémon
10 dingen die je nog niet wist over GTA
10 dingen die je nog niet wist over Assassin’s Creed
10 dingen die je nog niet wist over Zelda
10 dingen die je nog niet wist over Mario
10 dingen die je nog niet wist over Metroid
10 dingen die je nog niet wist over Tomb Raider
10 dingen die je nog niet wist over World of Warcraft

REACTIES (4) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord