10 controversiële veranderingen in de geschiedenis van World of Warcraft 

10 controversiële veranderingen in de geschiedenis van World of Warcraft 2019-07-22T12:22:27
Over een maand komt World of Warcraft Classic uit, maar Marvin steekt nog altijd veel tijd in de nieuwste uitbreiding Battle for Azeroth. Om na te gaan of de overstap naar Classic het waard is zoekt hij de meest controversiële veranderingen in de geschiedenis van de MMORPG uit. Want vroeger was alles beter, toch?

Nee, vroeger was zeker niet alles beter. Er zijn een hoop veranderingen aan World of Warcraft waar iedereen het haast wel over eens is en de technologie anno 2019 is natuurlijk tot veel meer in staat dan vroeger, maar vandaag hebben we geen tijd de bijna twintig jaar aan uitbreidingen en patches even in een overzichtje te zetten. Dan maar de meest controversiële veranderingen op een rijtje, want als het aankomt op de miljoenen fans en spelers van World of Warcraft kunnen we wel stellen dat ze het nooit volledig eens zullen zijn. En dat is ook helemaal niet gek in een game die tientallen speelstijlen ondersteunt en duizenden bezigheden te bieden heeft.
                

Het verdwijnen van de Talent Tree

In World of Warcraft loopt jouw personage rond met een aantal talents. Deze extra skills, variaties op skills en andere stat- en personagetoevoegingen zorgen ervoor dat niet iedereen met dezelfde klasse op exact dezelfde manier speelt. De talents waren voorheen opgedeeld in zogeheten talent trees, waarbij elk personage punten kan stoppen in de takken van al zijn class-specialisaties. Een Retribution Paladin propt de meeste punten in de Retribution-tak, maar kan bijvoorbeeld ook iets hebben aan de skills in de Protection- en Holy-takken. De beste skills van elke tak hebben hier als voorwaarde dat er heel wat punten in die tak gestopt moeten zijn.

De uitbreiding Cataclysm gooide roet in het eten voor boomfanaten, want Blizzard besloot een nieuw talent-systeem te introduceren waarbij het boommodel plaats maakt voor heel wat minder talents.  Elke 15 levels krijgt de speler de keuze tussen drie talents, en dat is beduidend minder dan de vele talentpunten die je in de boom kwijt kon. Voor Cataclysm had elke class toegang tot minstens 80 talents, nu is iedereen beperkt tot 18 mogelijke talents, en dat alleen bij de talents van zijn Specilization.

Talent Tree World of Warcraft
                   

Moeilijkheidsgraden in raids

Wrath of the Lich King is volgens veel spelers een van de beste uitbreidingen van World of Warcraft, maar door de uitbreiding kwam ook de term ‘Wrath-baby’s’ tot stand. Dit zijn volgens elitaire WoW-spelers de noobs die begonnen ten tijde van Wrath of the Lich King en verwend zijn door onder andere Looking for Group en voornamelijk moeilijkheidsgraden in raids. Ice Crown Citadel (de raid waarbij bad guy Arthas in elkaar wordt gemept) kende zo een 10 Man Normal, 10 Man Heroic, 25 Man Normal en 25 Man Heroic, tot ongenoegen van veel WoW-veteranen. Dit zorgt er volgens hen namelijk voor dat er een makkelijke optie van de raid is waar deze baby’s naartoe sprinten zodat ze er snel mee klaar zijn, in plaats van dat ze hard werken om beter te worden in de game en zo toe te werken naar een glorieus en langdurig gevecht in de raid. Waarom zou je bij een guild gaan en tien keer wipen bij één boss, als je met een druk op de knop een groep kunt vinden in de Raid Finder en binnen twee pogingen klaar bent met diezelfde boss in een Normal Mode?
             

De vernietiging van Teldrassil

Wie denkt dat er een ‘goede’ en een ‘slechte’ factie is in World of Warcraft heeft het fout. Ja, de Horde bestaat voornamelijk uit hele lelijke gasten (en zweterige mannen met een vrouwelijk Blood Elf-personage) en de Alliance heeft nou eenmaal wat zoetsappige bomenknuffelaars rondhuppelen, maar van een overduidelijke goed-slecht-verdeling is geen sprake. De Horde wordt door devs en veel spelers omschreven als ‘morally grey’, wat wil zeggen dat ze niet een overduidelijke voorkeur hebben en eigenlijk vooral doen wat goed voor hen is. Patch 8.1 van uitbreiding Battle for Azeroth zorgde voor opschudding, want ineens was het heel moeilijk om de acties van de Horde te verdedigen.

In de War of the Thorns (aka de Burning of Teldrassil) ging de Horde met de Alliance op de vuist met als trofee het noorden van Kalimdor. Moord en brand hoort daar natuurlijk bij, maar de Warchief van de Horde ging volgens veel spelers toch wel een tikkeltje ver in haar razernij. Het komt erop neer dat de leider van de Horde, Sylvanas, verantwoordelijk is voor het afbranden van Teldrassil, een van dé steden en boegbeelden van de Alliance. De gigantische, historische boom en tevens thuisstad van vele Night Elves ging in vlammen op, en dat terwijl Sylvans wist dat er louter onschuldige mensen binnen de stadsmuren zaten. Trut.

World of Warcraft Burning of Teldrassil
                 

Wapenskills en –restricties

Vroegâh kon je in World of Warcraft een hele hoop wapens bemachtigen: Swords, staves, axes, maces, daggers, fist weapons, guns, etc. etc. Er waren destijds ook een hoop minder restricties, zo kon zelfs een Warrior met een boog rondlopen en wat schade aanrichten van een afstand. Maar anno 2019 zijn bogen en guns uit hun handen gerukt en hier zijn veel spelers het mee oneens. Net als een andere cruciale aanpassingen: het weghalen van weapon skills. Zo was het vóór World of Warcraft: Cataclysm nog een hele klus om ervoor te zorgen dat je een nieuw soort wapen goed kon gebruiken. Wie maanden lang met een bijl rondloopt maar ineens een zwaard vindt die veel beter is, moet in de goede oude tijd zijn weapon skill van 1 naar het maximum (5x het level van de speler) levelen, en daarvoor moet je heel wat saaie uren op monsters inhakken zonder ook maar een beetje damage te doen. Ná Cataclysm is iedereen ineens pro met elke wapentype, oprotten met je progressie!
                 

Looking for Group / Raid

Vraag in de General Chat in elke grote stad in World of Warcraft naar de meest gehate verandering in de geschiedenis van de game, en er schreeuwen direct tien mensen ‘RAID FINDER!’ Dit is een tool waarin je erg makkelijk op zoek kunt naar een groep voor een dungeon of raid, en in de tussentijd rustig verder kunt gaan met andere bezigheden als questen. Het zorgt ervoor dat iedereen altijd wel een groep voor een (recente) dungeon of raid kan vinden, en volgens veel spelers is dat nogal asociaal. Geen guild meer nodig, geen hechte vriendengroep die elke middag afspreekt, maar één druk op de ‘Find Group’-knop! Bijwerking: in LFR en LFG vind je al snel spelers die niet zo goed weten wat ze doen of spelers die er toch van uitgaan dat ze jou nooit meer ingame zullen tegenkomen en daarom de kantjes eraf lopen.

Raid Finder World of Warcraft
                       

Het ‘verpesten’ van Azeroth in Cataclysm en flying

The World of World of Warcraft veranderde pas echt met uitbreiding Cataclysm. De evil motherfucker Deathwing werd wakker en begon de planeet Azeroth te bewerken als nooit tevoren. Blizzard gebruikte deze gebeurtenis gretig om de wereld eens even goed op te schudden. Enkele max-level gebieden werden toegevoegd aan de Classic-continenten Eastern Kingdoms en Kalimdor, en ook de gebieden voor lagere levels gingen op de schop. Veel locaties, personages en quests werden vervangen om de tijd die verstreken is sinds World of Warcraft uitkwam te laten zien in de wereld, en je kon om het ‘nog erger’ te maken ook overal vliegen op een mount. Doei lange reistijden door historische (quest-)gebieden, hallo binnen luttele minuten een continent oversjezen op een griffioen.
                      

In-Game Store en WoW Tokens

Blizzard krijgt de laatste maanden – uhh, jaren heel wat kritiek over zich heen. Veel van die kritiek is ook gericht op de samenwerking met Activision, wat volgens sommige voormalig Blizzard-fans ervoor heeft gezorgd dat alles tegenwoordig om het geld draait. Het toppunt van hun hebberigheid zou de In-Game Store zijn, toegevoegd in Patch 5.4.2 van uitbreiding Mists of Pandaria. In de Store kun je allerlei items en in-game diensten kopen met jouw zuurverdiende geld.

In-Game Shop World of Warcraft

Tegenwoordig kun je in de Store terecht voor het kopen van een Character Boost (voor 60 euro ben je level 110), Realm Transfers en naamveranderingen, maar ook voor bijvoorbeeld Mounts en Pets. Dat schoot bij heel veel mensen in het verkeerde keelgat: je betaalt maandelijks geld om een game te kunnen spelen en moet vervolgens nog meer geld investeren om ook nog eens alle mounts en pets te kunnen bemachtigen.

In het verlengde van de In-Game Store ligt de WoW Token. Voor 20 euro kunnen spelers deze Token kopen, die ze daarna kunnen inwisselen voor dertig dagen gametijd (niemand die er geld voor neerlegt doet dat) of op de in-game Auction House kunnen aanbieden voor een vooraf vastgesteld goudbedrag, afhankelijk van de populariteit van de Token en andere details (aantal spelers, etc.). In essentie kunnen spelers met een dikke bankrekening hierdoor in-game slapend rijk worden en vanzelfsprekend barstte er daardoor een bom los toen de Token werd onthuld.

Wow Token
                 

Het verdwijnen van de portals

Anno 2019 kan Blizzard onmogelijk iedereen tevreden houden. Elitaire veteranen schreeuwen dat de game veel te makkelijk is, nieuwkomers willen graag extra hulp bij het ontdekken van de bakken aan content die World of Warcraft te bieden heeft. Omdat veel updates tegenwoordig gericht zijn op die tweede groep, zorgde het verdwijnen van enkele portals voor opschudding. Alle portals zijn nu te vinden in Stormwind (Alliance) of Orgrimmar (Horde), en wie naar afgelegen gebieden als de Caverns of Time wil moet ineens minuten lang vliegen. Voor Battle For Azeroth kon je namelijk via de stad Dalaran in no time in alle uithoeken van de wereld zijn, tegenwoordig zijn veel van de portals naar van die obscure locaties compleet verdwenen en moeten spelers hun benen strekken.
           

Personal loot

‘Ninja looter’ is een begrip dat bij veel WoW-veteranen het zweet doet uitbreken. Dit zijn de mensen die bij raids hun hele guild of raid-groep naait door de loot van de (laatste) boss snel te looten en er mee vandoor te gaan. Heel wat guilds zijn uit elkaar gegaan als gevolg van één speler die geen fucks gaf en de meest exclusieve items voor de ogen van iedereen jatte, maar die tijden zijn rap veranderd. Tegenwoordig is iedereen in de raid niet afhankelijk van een raidleider die de loot verdeelt tussen alle spelers, maar krijgt iedereen gewoon zijn eigen gepersonaliseerde loot en kan je die van anderen niet zien. Zodra een boss sterft klik je erop en weet je direct of je met goedgevulde zakken naar huis kunt, maar de tijden voor Personal Loot hadden toch ook hun charme. Je ballen eraf zweten omdat je /roll moet typen en hopen dat jouw denkbeeldige dobbelsteen hoger eindigt dan die van die andere Rogue die achter dezelfde dagger aan is, dat is een ervaring op zich.

Personal Loot WOW
              

Cross Realm Zones en Cros Realm Battlegrounds

World of Warcraft was jarenlang de populairste MMORPG en heeft heel wat records verpulverd wat betreft spelersaantallen. Maar net als elke andere MMO lukt het WoW niet álle spelers vast te houden, wat er voor zorgt dat het spelersaantal anno 2019 heel wat lager is dan in bijvoorbeeld 2010 (de top van 12 miljoen spelers). Bijkomend gevolg is dat de vele servers die in de game zitten leger en leger worden, en spelers minder vreemden tegenkomen terwijl ze aan het questen zijn of een biertje drinken in een kroeg in Ironforge. Om er voor te zorgen dat de meest lege gebieden niet compleet dood ogen voegde Blizzard zogenaamde Cross Realm Zones toe; ineens kreeg je spelers te zien uit andere realms (uit vergelijkbare tijdzones) en kunnen diezelfde spelers ook jou dwarsbomen of simpelweg vervelend doen. Volgens veel spelers ging het gevoel van een community weg, en bestaat de speelwereld tegenwoordig uit complete vreemden die zelden een woordje met elkaar spreken.

Voor PvP-fanaten waren deze Cross Realm Zones niet heel erg, maar zij werden later verplicht met mensen uit andere Realms te spelen in Cross Realm Battlegrounds. Telkens weer tegen dezelfde spelers vechten uit jouw eigen realm waardoor leuke dynamieken kunnen ontstaan en je zelfs een soort band kunt opbouwen met de klootzakken van de Horde/Alliance? Nope.

Battleground World of Warcraft

Honorable mentions: PvP-Arena’s (en PvP-gear), Azerite Power (en de eeuwige grind), Character Boosts, Legion Legendary’s, het snelle levelen van alts in BFA en Garrisons in Warlords of Draenor... Wat vind jij de meest hatelijke veranderingen in World of Warcraft? Drop het in de comments!

REACTIES (7) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord