10 comics gebaseerd op games die het waard zijn om te lezen 

10 comics gebaseerd op games die het waard zijn om te lezen 2017-07-31T12:07:14
Anno 2017 zijn er zoveel films, series en games gebaseerd op comics, dat je bijna zou vergeten dat er juist veel gamefranchises zijn die fantastische stripverhalen teweegbrengen. Comic nerd Marvin heeft er al een paar gelezen, en vertelt jouw welke game-comics de moeite waard zijn.

Mortal Kombat X 

Het verhaal is misschien niet de reden dat je de ruggengraat-brekende franchise Mortal Kombat tof vindt, maar wie bij wil blijven na de gebeurtenissen van Mortal Kombat X doet er goed aan de gelijknamige comicserie een kans te geven. De tijdlijn in het universum ging op de schop, waardoor trouwe fans overbleven met heel veel vragen over de rol van bepaalde personages in het geheel. De twaalf issues van Mortal Kombat X moeten daar verduidelijking in brengen en vertellen het verhaal ná de game. In totaal zijn er dus twaalf issues, onderverdeeld in drie delen: Blood Ties, Blood Gods en Blood Island. Zie je al een thema? Goed, want dat is ook wat DC je voorschotelt in deze serie: liters bloed en een heerlijk stijltje dat je doet afvragen waarom Mortal Kombat niet eerder een comicreeks kreeg. In plaats van die films, zegmaar…


                   

InFamous

Iedereen die InFamous heeft gespeeld, zat bij het begin aan de sequel waarschijnlijk met open mond en vragende ogen naar het beeldscherm te kijken. Hoe de neuk ging antiheld Cole McGrath van het kontschoppen van een tijdreiziger in deel 1, naar het staan op een of andere boot in deel 2 met een gloednieuwe vijand die even hoi komt zeggen? Nou, die vijand was niet zo gloednieuw – sterker nog, Cole had hem al ontmoet in een comic. In de comicreeks InFamous (geschreven door William Harms en getekend door Eric Nguyen), zien we Cole aan de bak gaan om Empire City terug te veroveren van de geheime en vooral dodelijke organisatie First Sons.

De comicstijl past natuurlijk perfect bij een game als InFamous aangezien die overduidelijk voor een comic feel ging, en omdat er ook nog eens talloze open eindes en verloren rode draadjes een conclusie krijgen is InFamous een leesbeurt waard voor iedereen die de games een warm hart toedraagt. Misschien wil je daarna wel weer beginnen aan InFamous 2, snap je ook iets meer van het verhaal.

InFAMOUS   

Assassin’s Creed: The Fall

Nee, dit is geen comic over de teloorgang van de Assassin’s Creed-franchise, maar over een personage die vrijwel uit het niets leek te komen in Assassin’s Creed 3. Zijn naam is Daniel Cross, een Templar die Desmond Miles overrompelt en snel de baas is maar compleet gek wordt zodra hij een pistool op hem richt. Wie Daniel is en waarom hij weet wie Desmond is en wat de Assassins zijn, dat is een vraag waar weinig spelers antwoord op krijgen. Tenzij ze Assassin’s Creed: The Fall lezen, dus, want in die comicserie (van Cameron Stewart en Karl Kerschl) volgen we Daniel die in de herinneringen van zíjn overgroot opa duikt: Assassin Nikolai Orelov. Hij wordt opgeroepen Tsaar Alexander III een kopje kleiner te maken en een krachtig oud stafje op te sporen. Het is niet de langste comicreeks die je ooit zult lezen en zeker niet de beste, maar omdat The Fall iets goedmaakt voor de verhaalvertelling van Assassin’s Creed 3 staat hij toch op de lijst.

 Assassin's Creed: The FAll
          

Mass Effect: Foundation

Als Bioware samen gaat werken met een bedrijf als Dark Horse Comics, dan kunnen er alleen maar mooie dingen ontstaan. Want verhalen vertellen kunnen ze wel, en voor de originele Mass Effect-trilogie hebben ze een paar ontzettend memorabele personages ontwikkeld die zelfs buiten de gigantische game (voornamelijk ME2) hun mannetje zouden staan. Dat dacht ook Dark Horse Comics, en daarom zijn er maar liefst dertien issues te vinden van Mass Effect: Foundation. Je favoriete personages, zoals Kasumi, Thane, Wrex en Mordin hebben allemaal een eigen comic gekregen die veel over hen verduidelijkt. Alsof de nieuwe waardering die je voor die ‘sidecharacters’ voelt wanneer je weer aan Mass Effect 2 begint niet genoeg is, krijg je ook een nieuwe waardering voor enkele gebeurtenissen die zich erin afspelen. Mocht je altijd willen weten hoe Kasumi’s dievenleven eruit zag en erachter willen komen hoe onvergeeflijk en vooral badass Zaeed kan zijn, of gewoon meer (goede) Mass Effect-lore in je brein stampen, dan is een Mass Effect: Foundation een must.

 Mass Effect: Foundation
              

The Last of Us: American Dreams

We noemden het al een paar keer de beste game ooit hier bij PU: The Last of Us. En groot gelijk, er zijn immers weinig games die zo’n aangrijpend verhaal zó goed verwerken in dit medium – om nog maar te zwijgen over de feels die zelfs een baksteen nog zou voelen bij het zien van Ellies problemen in post-apocalyptisch Amerika. Mocht je na het doorspelen van de main game en de DLC nog niet genoeg hebben van Ellie, en iets willen doen tot het tweede deel verschijnt, dan is The Last of Us: American Dreams een aanrader. De comic, waar Neil Druckman en Faith Erin Hicks samen aan hebben gewerkt, duikt in het korte verleden van Ellie en verduidelijkt hoe ze uiteindelijk met Riley overblijft in The Last of Us: Left Behind.

De comic begint bij Ellie die overgeplaatst wordt naar een militaire school, en een nogal zwartgallige blik op het leven erop nahoudt. Waarom? Nou, in een wereld vol zombiemensen (uhh, infected) worden kinderen op school gehouden tot hun zestiende, waarna ze tot soldaten worden omgedoopt en moeten helpen vechten tegen de infectie-plaag. Het versterkt de feels die je voelt in The Last of Us: Left Behind omdat de vriendschap tussen Ellie en Riley in deze comic nog beter wordt neergezet, en laat zien hoe de twee bij de Fireflies terecht komen. De artstijl is waanzinnig, en fucking Neil Druckmann heeft het geschreven! Smullen dus.

 The Last of Us: American Dreams
              

Dragon Age: Magekiller

Don’t worry, deze comicreeks haakt in op de goede onderdelen van de Dragon Age-franchise. In het specifiek gaat de reeks over een cult van rogue mages die beter bekend staan als de Venatori. Wie Inquisition heeft gespeeld heeft al een flinke hoeveelheid van die mensen afgeslacht omdat ze samenwerken met bad guy Corypheus, maar nu krijgen we hun kant van het verhaal eens te lezen. Dark Horse Comics’ Magekiller, door Greg Rucka en Carmen Carnero, beschrijft hoe de Venatori aan de macht zijn gekomen én wat er met ze gebeurt na het einde van Dragon Age: Inquisition. De comics volgen een magehunter-stelletje genaamd Marius en Tessa Forsythia, die door de main man in Tevinter worden opgeroepen bepaalde belangrijke leiders van de Venatori te vermoorden en zo hun opmars tot een halt te roepen. De artstijl is weer eens belachelijk mooi, en alleen al de covers van de vijf issues die Magekiller telt zul je willen inlijsten en ophangen.

 Dragon Age: Magekiller
                   

The Witcher

Als er één game-universum is waar tot in de oneindigheid extra toffe verhalen aan toe kunnen worden gevoegd of dingen verduidelijkt kunnen worden, dan is het wel die van The Witcher. Ik hoor het je denken, The Witcher is toch gebaseerd op een boek en voldoet daarom toch niet aan de eisen van deze lijst? Ja en nee, want hoewel de game The Witcher wel degelijk gebaseerd is op een boekenreeks, volgt deze comicreeks van The Witcher meer het de game-adaptatie. De Dark Horse Comics-reeks volgt onze favoriete Witcher in zijn dagelijkse leven als monsterjager: contracten aannemen, monsters zijn zilver laten proeven en mysteries oplossen. Schrijver Paul Tobin heeft enkele heerlijke duistere verhaaltjes geschreven voor Geralt (met on point dialogen) en onder andere Joe Querio heeft het geheel prachtig tot leven gewekt op de pagina’s van The Witcher: House of Glass, The Witcher: Fox Children en The Witcher: Curse of Crows.

 The Witcher
               

Mirror’s Edge: Exordium

Dat het lastig is om de razendsnelle gevechten van een Mortal Kombat of de subtiele combat van een Assassin af te beelden, staat buiten kijf. Je kunt je daarom misschien wel voorstellen hoe lastig het moet zijn om comic over freerunners te maken, maar Dark Horse Comics doet het. Mirror’s Edge: Exodrium is de prequel van Mirror’s Edge: Catalyst en verduidelijkt het een en ander over wie Faith is aan het begin van de tweede game; haar overtuigingen en motivaties staan beter op een rijtje. Wat vooral fijn is aan deze comic is het feit dat Dark Horse koste noch moeite heeft gespaard om de parcours-actie van de games zo mooi mogelijk te vertalen naar comicpapier, en veel freerun-actie in de pagina’s heeft verwerkt. Altijd al willen weten waar Faiths tatoeage voor staat, of wil je gewoon een bruggetje tussen de twee games, dan is Exordium een reeks om in de gaten te houden.

 Mirror’s Edge: Exordium
                       

Tomb Raider

Dat Lara Croft een flinke make-over heeft gekregen, weten we inmiddels al. De twee grauwe games waarin een archeologe omgetoverd wordt tot ultieme badass is ook Dark Horse Comics niet onopgemerkt gebleven, en die nieuwe stijl verdiende volgens hen wel een comicreeks. Hij is geschreven door comic-gigant Gail Simone en de lead writer van de Tomb Raider-reboot, Rhianna Pratchett, en die weten wel hoe ze met Lara om moeten gaan. De comic vindt, net als zoveel gamecomics, plaats tussen de twee games en geeft een blik op Lara’s persoonlijke problemen in de nasleep van haar tijd in Yamatai. Het introduceert tevens de geheime organisatie Trinity, en neemt de lezer mee naar de jungles van Zuid-Amerika en de theaters van Londen. O, en naar Chernobyl of all places, waar een gigantische clash met een agent van Trinity losbarst.

 Tomb Raider comic
                    

Halo: Fall of Reach

Hee, toch nog een Marvel-comic in de lijst! Leuk, want die schijnen nogal populair te zijn vandaag de dag. Doet er eigenlijk niet toe, want Halo: Fall of Reach is gewoon een puike comicreeks. Hij is gebaseerd op het gelijknamige boek en volgt het leven van niemand minder dan Master Chief. Aangezien de beste man geen woord zegt in de games moeten we maar lezen om erachter te komen hoe hij het zo ver heeft geschopt, en dat gebeurt in de comic in drie delen. In deel één leren we over zijn ontvoering als kind en zijn training als een Spartan, deel twee behelst het begin van de oorlog tussen de mensheid en de Covenant en in deel drie zien we de teloorgang van de Reach-kolonie. De visuele stijl draagt ontzettend bij aan het al aangrijpende verhaal van Master Chief, dus als je nog niet genoeg Halo in je leven hebt is dit het perfecte ding om mee te beginnen.

Halo: Fall of Reach

REACTIES (12) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord