1-UP: [PROTOTYPE] 

1-Up: [PROTOTYPE] 2018-08-19T12:59:02
In deze serial blikt Johan terug op gesneuvelde gameseries die een tweede leven verdienen. Waarom verdient deze specifieke serie het om gereanimeerd te worden? Wat ging er de eerste keer mis? En hoe kunnen we er voor zorgen dat het deze keer wél een succes gaat worden?

Het is vrijdag, 12 juni 2009. Je loopt de bioscoop uit en de straat op. Blech. Transformers: Revenge of the Fallen, wat een baggerfilm. Het derde deel dat nog op de planning staat hoef je dus echt niet meer te zien. Je doet je oordopjes in en stapt op de fiets. Je neuriet vrolijk mee met Pitbull's "I Know You Want Me", dé hit van de zomer die keihard je gehoorgang ingeblazen wordt.

Thuis trek je een cola uit de koelkast, grijp je wat snacks, plof je op de bank en zet je de season 2 finale van Breaking Bad aan. Je vraagt je nog steeds af wat de betekenis van die verbrande roze teddybeer nou precies is, maar terwijl je verzinkt in je eigen gedachten schrik je op van de klapperende brievenbus.

Je slentert naar de gang en grist een pakketje van de deurmat. Wat is dit? Je kan je niet herinneren dat je iets hebt besteld, maar je naam staat er toch echt op. Enthousiast scheur je het pakketje open. Oh ja, dat is waar ook! Helemaal vergeten.

ptototype-logo  

[PROTOTYPE]

In [PROTOTYPE], of gewoon lekker makkelijk "Prototype", spelen we als Alex Mercer, een shapeshifter met een geheugen als een zeef - hij ontwaakt in een mortuarium, waar er bijna een autopsie op hem uitgevoerd werd. Mercer kan zich niet veel herinneren, maar komt er al snel achter dat hij wat funky nieuwe powers heeft.

Hij kan zich veranderen in alle mensen met wie hij in aanraking komt. Daarnaast ontdekt Alex dat hij andere mensen kan "consumeren" - volledig absorberen. Dit is dan ook gelijk een mechanic om health terug te krijgen. Een paar lichte tweevoetige snacks en onze hoofdrolspeler kan er weer tegenaan.

Naast veranderen in andere mensen kan Alex ook specifieke delen van zijn lichaam transformeren. Zo kan hij zijn arm veranderen in het zwaard dat je op de boxart terug kan vinden, of out of nowhere een schild tevoorschijn toveren. Hoe verder je in de game komt, hoe meer powers je unlockt. Ook is hij sowieso super sterk - Alex tilt met gemak een auto boven zijn hoofd, om hem vervolgens tientallen meters weg te smijten.

Al vrij snel krijg je toegang tot de volledige stad. Je rent door de straten en springt en vliegt van gebouw naar gebouw. Het is niet de eerste keer dat Radical Entertainment een sandbox game met superpowers maakte - eerder waren ze al verantwoordelijk voor The Incredible Hulk: Ultimate Destruction. Hier hebben ze sowieso wat inspiratie gedaan voor Prototype, een paar moves van Mercer zijn bijna identiek aan die van de Hulk.

prototype  

Ruwe Randjes

Hoewel de game universele lof kreeg voor zijn gameplay en verhaal, waren er toch wat dingen aan te merken op de super-sandbox. Het grootste probleem, naar mijn mening, is dat de setting iets te veel van hetzelfde was. Alle grauwe gebouwen komen op een gegeven moment mijn strot wel uit. Ook had men wat problemen met de controls, die toch niet altijd helemaal deden wat ze moesten doen.

Los daarvan was het in mijn ogen een verschrikkelijk toffe game. Hij scoorde gemiddeld een 8, maar de grootste reden voor gamers om dit pareltje over te slaan was niet iets waar Radical iets aan kon doen - de maand voordat Prototype uitkwam kwam Sucker Punch namelijk met inFamous!

Buiten het feit dat inFamous een PlayStation 3 exclusive was en Prototype multiplatform, werden de twee toch al snel met elkaar vergeleken. Beide hadden een moraal dubbelzinnig karakter met superpowers in een vrij duistere sandbox waar je op gebouwen kon klimmen en de stad door kon vliegen. Het maakt eigenlijk niet eens uit welke van de twee nou beter was - een soortgelijke game die minder dan een maand eerder uit is kan nooit bevorderlijk zijn voor de sales.

infamous  

[PROTOTYPE 2]

Ondanks alles was de eerste Prototype best een aardige hit. Genoeg om een jaartje na de release deel twee al aan te kondigen! In 2012 was het dan zover. Als James Heller jaag je op de protagonist van de eerste game, Alex Mercer, die volgens Heller de oorzaak is van de dood van zijn vrouw en kind.

De game werd niet slecht ontvangen, mede te danken aan een meer gepolishde ervaring, maar was op een aantal vlakken toch iets minder dan zijn voorganger. Het verhaal viel deze keer vies tegen, Alex Mercer als de bad guy klikte niet helemaal en het feit dat de game zich wéér afspeelde in New York hielp ook niet mee. Het voelde in het algemeen als meer van hetzelfde.

De nummertjes van de verkoop vielen voor Activision helaas tegen. Kort na de launch werd er dan ook aangekondigd dat de Radical Entertainment zou gaan downsizen. Ze zouden vanaf dat moment functioneren als een support studio voor andere Activision Studios. Zo heeft Radical bijvoorbeeld meegeholpen aan de ontwikkeling van Destiny.

prototype-2  

Remasters

In 2015 werden de twee game stilletjes uitgebracht voor de PS4 en XBOX ONE, als een "remaster". Ik zet "remaster" in quotes, want erg veel waren de games er niet op vooruit gegaan. Sure, de transitie van 720p naar een dubbel zo scherpe 1080p was te waarderen, maar vrijwel alles buiten dat bleef hetzelfde. De textures, schaduwen en draw distance waren identiek aan de versies van de vorige generatie consoles.

Sterker nog, de framerate was er zelfs op achteruit gegaan. Waar de originele games meestal de 30 wel wisten te halen, zaten de "remasters" hier standaard 5 tot 10 frames onder. Dit alles resulteerde in een vieze nasmaak bij Prototype fans.

prototype-remaster  

[PROTOTYPE 3]

Radical Entertainment is helaas niet meer wat het ooit geweest is. De studio is nu gewoon ook verreweg te klein om een volledige game aan te kunnen. Het is dan misschien een idee om hem door een andere studio te laten doen. Het moet wel in de Activision-stal blijven, want zij bezitten nog altijd het IP.

In mijn opzicht is Treyarch een goeie kandidaat. Ze zijn nu bezig met de laatste puntjes op de i bij Black Ops 4, maar wat mij betreft kunnen ze na een korte pauze gewoon aan de slag met Prototype 3. Ze hebben zelf ook al aardig wat ervaring in het superhero-genre, met meerdere Spider-Man titels onder de riem. Ze hebben zelfs een van de (in my opinion) beste superhero sandbox games ooit uitgebracht met Spider-Man 2 uit 2004.

Dus... Een capabele studio, een beter verhaal en een andere setting (L.A.? Boston? Ergens buiten Amerika?) is volgens mij genoeg om van deel 3 een succesverhaal te maken. Aangezien het probleem niet bij de gameplay lag en Treyarch vast met wat verse ideeën kan komen heb ik er het volste vertrouwen in. Misschien kunnen ze in de tussentijd ook de Remasters nog even patchen om wat goodwill bij de fans terug te winnen.

penny-arcade-prototype  

Wat denk jij?

Zou jij een potentiële Prototype 3 in huis halen? Waarom, of waarom juist niet? En welke gameseries zou jij nog graag een tweede kans willen geven? Laat het me weten in de comments!

Alle delen in de 1-Up serial:

Zondag 19 Augustus:
[PROTOTYPE]

Zondag 16 September:
PlayStation All-Stars Battle Royale

Zondag 21 Oktober:
Super Monkey Ball

REACTIES (19) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord