1-Up: Golden Sun 

1-Up: Golden Sun 2018-12-01T13:02:07
In de Serial 1-Up blikt Alie terug op gesneuvelde games of gameseries die een tweede leven verdienen. Ditmaal vertelt ze je waarom de Golden Sun-serie het verdient gereanimeerd te worden. Waar ging het mis met de handheld-RPG’s? En is er nog enige hoop op een Golden Sun 4?

Na drie toffe delen in deze 1-UP Serial mag ik het stokje van Johan overnemen. Hij vertelde je al waarom Prototype, PlayStation All-Stars Battle Royale en Super Monkey Ball een 1-Up verdienen. Ik vul graag aan met Eternal Darkness: Sanity's Requiem, Golden Sun en Monkey Island. Vandaag vertel ik jullie waarom de geweldige Golden Sun-serie gereanimeerd moet worden.

Golden Sun
    

Het verhaal van de Golden Sun-serie

Golden Sun is een driedelige serie ontwikkeld door Camelot Software en uitgegeven door Nintendo. De originele twee games, Golden Sun en Golden Sun: The Lost Age, werden in respectievelijk 2001 en 2002 uitgebracht voor de Game Boy Advance. Na een flinke onderbreking kwam Golden Sun: Dark Dawn (2010) uit op de Nintendo DS.

De Golden Sun-serie speelt zich af in de wereld "Weyard". Weyard is gebaseerd op het mythologische concept van de klassieke elementen. Alle materie bestaat uit combinaties van de vier basiselementen: Venus, Mars, Mercurius en Jupiter (of aarde, vuur, water en wind). Deze vier bouwstenen kunnen worden gemanipuleerd door "Alchemy". Alchemy maakte de ontwikkeling van grote beschavingen mogelijk. De gouden eeuw eindigde echter met een wereldwijd conflict. Alchemy werd zodoende verzegeld. Hierdoor is het huidige Weyard verstoken van deze macht. In ieder geval totdat sommige mensen de kracht openbaren om de elementen te manipuleren via "Psynergy". De gebruikers van Psynergy, "Adepts" genoemd, houden hun krachten vaak geheim.

Het originele Golden Sun draait om Isaac en zijn metgezellen, die moeten voorkomen dat een groep antihelden Alchemy vrijlaat. In Golden Sun: The Lost Age draait het om de overlevende leden van de groep antagonisten. Zij streven namelijk nog steeds het vrijlaten van Alchemy na. Golden Sun: Dark Dawn speelt zich dertig jaar later af en volgt van de afstammelingen van de helden uit de vorige twee games. Zij gaan op pad om het mysterie rondom de "Psynergy Vortexes" op te lossen. Deze Vortexes zijn een gevaar voor Psynergy en daarmee ook voor Adepts.

Golden Sun
     

De ontwikkeling en ontvangst van Golden Sun

De Golden Sun-games zijn van de hand van de Takahashi-broers: Hiroyuki en Shugo Takahashi. Volgens Shugo wilde Nintendo middels Golden Sun concurreren met de PlayStation; op dat moment hét platform voor RPG's. Het verhaal van de eerste twee Golden Sun-games was oorspronkelijk bedoeld om in een enkele game gepropt te worden, vertelt vanuit zowel het perspectief van de "good guys" als van de "bad guys". Net zoals de broers dat al eerder deden in hun Shining Force III. Vanwege de beperking van de Game Boy Advance-cartridges werd het verhaal echter opgeslitst in twee games: Golden Sun (protagonisten) Golden Sun: The Lost Age (antagonisten).

Golden Sun en Golden Sun: Dark Dawn werden beide lovend ontvangen. Reviewers prezen de graphics, de soundtrack en de verfijnde gameplay. Ook de plot oogstte veel lof: die was rijk en diep, maar toch niet te ingewikkeld. Ze noemden het een opmerkelijk staaltje vakmanschap; de GBA-games konden zich op een aantal punten zelfs meten aan consolestandaarden uit die tijd. Voorgaande kan trouwens ook allemaal gezegd worden over Golden Sun: Dark Dawn. In sommige opzichten was deze game zelfs beter dan zijn voorgangers, zoals bijvoorbeeld op het gebied van pacing en (logischerwijs) graphics. Toch was er ook kritiek op het derde deel in de serie, zo werd deze door velen als te gemakkelijk beschouwd.

Om mijn betoog te onderstrepen hierbij de Metacritic-scores:

  • Golden Sun 91
  • Golden Sun: The Lost Age 86
  • Golden Sun: Dark Dawn 79

Ook bovengetekende heeft alleen maar fijne herinneringen aan de Golden Sun-games. Ik speelde de eerste bijvoorbeeld drie weken lang elke dag op vakantie in Kroatië. Aangezien ik elke ochtend al om 6:30 uur al mijn tent uitgefikt werd, begon ik de dag in de schaduw met mijn GBA. Ik kon alleen mijn voetjes niet goed kwijt. Die werden zodoende wel blootgesteld aan de volle zon, met als gevolg vuurrode, pijnlijke tenen. Dat ik dit echter pas opmerkte toen ik mijn GBA weglegde, wijt ik aan de meeslependheid van Golden Sun. Ik durf zelfs te stellen dat ik sindsdien niet meer zo’n goede handheld-RPG gespeeld heb.

Golden Sun: The Lost Age
     

Waar blijft Golden Sun 4?

Ondanks de goede recensies – toch ook voor Dark Dawn – is het alweer een hele poos stil omtrent de serie. Dat we nog niet getrakteerd zijn op Golden Sun 4 heeft waarschijnlijk vooral te maken met de toch wel wat tegenvallende verkoopcijfers. De eerste Golden Sun-game is namelijk meteen de bestverkochte van het drietal. The Lost Age verkocht al een stuk minder goed… Een dalende lijn die met Dark Dawn nog verder door werd gezet. Ter illustratie hierbij de verkoopcijfers voor de games in Japan: 338.000 (Golden Sun), 249.000 (The Lost Age) en zo'n 80.000 (Dark Dawn).

Het feit dat een game minder goed verkoopt dan je had gehoopt, is natuurlijk balen, zeker als het een goede game is. Het wordt echter nog erger als de game vrij lang in ontwikkeling is geweest en daarmee ook veel geld heeft gekost. En dat is precies wat er met Golden Sun gebeurd is. Het originele Golden Sun werd in zo’n anderhalf jaar gemaakt. Dat klinkt misschien niet lang, maar als je het vergelijkt met andere handheld-RPG's is dat het wel degelijk.

Op dit moment werkt ontwikkelaar Camelot Software aan een aantal van de sportgames van Nintendo, zoals Mario Sports Superstars voor de 3DS en Mario Tennis Aces voor de Switch. Met deze games kan Nintendo natuurlijk veel meer verdienen dan met een Golden Sun 4. Aangezien ik (tegen beter weten in?) echter denk dat het bij Nintendo niet allemaal om de pegels denk, kijk ik voor mijn volgende verklaringen voorbij het financiële plaatje.

Golden Sun: Dark Dawn

In principe is Dark Dawn een beetje een vreemde eend in de bijt. Het verhaal dat de Takahashi-broers graag wilden vertellen, was met de eerste twee games al afgerond. In latere interviews benadrukken de heren bijvoorbeeld ook dat ze met deze derde game een op zichzelf staand verhaal wilden neerzetten. Dat is natuurlijk een andere situatie dan bij de eerste twee games, waarbij het idee voor de dubbele plot al tijdens het werken aan Shining Force III ontstond. Dark Dawn moest echter vanaf nul opgebouwd worden.

Voor Dark Dawn kreeg Camelot Software veel meer resources tot hun beschikking. Meer tijd en meer geld, om bijvoorbeeld Werelderfgoed te bezoeken en inspiratie op te doen voor locaties. Op zich is het natuurlijk fijn om een zak pegels mee te krijgen, maar dat levert tegelijkertijd ook een hoop druk op. Zeker aangezien we weten we dat Shugo Takahashi al niet ongeschonden uit de ontwikkeling van The Lost Age kwam... De man kreeg na de release van de game een flinke burn-out. Voordat het team überhaupt wilde beginnen aan Dark Dawn moesten ze zodoende echt even tot zichzelf komen. Er zit dus niet voor niets acht jaar tussen The Lost Age en Dark Dawn.

Golden Sun Djinn
    

Hoe is het nu met Golden Sun?

Tegenvallende verkoopcijfers, (wellicht toch een tikje) tegenvallende reviewscores voor Dark Dawn en de burn-out van Shugo Takahashi… Bij elkaar genomen, is het dus niet geheel verwonderlijk dat we nog geen Golden Sun 4 hebben gekregen. Daarbij komt ook nog dat Golden Sun-illustrator Hiroshi Kajiyama eerder dit jaar overleed. Hij werkte ook aan het eerder genoemde Shining Force-serie. Met andere woorden: Kajiyama en de Takahashi-broers hebben een lange geschiedenis. 

En dan is er nog het verhaal over de trademark. Toen Nintendo een aantal maanden geleden het Golden Sun-trademark verlengde, hoopten veel fans dat Camelot Software de Golden Sun-serie weer zou oppakken. Anders dan bijvoorbeeld bij verlengingen van de naam GameBoy liep de Golden Sun-trademark namelijk nog lang niet af… Inmiddels lijkt het echter ijdele hoop: aangenomen wordt dat de trademark in verband staat met Super Smash Bros. Ultimate.

Met bovenstaande wil ik overigens niet zeggen dat we een deel vier in de Golden Sun-serie meteen maar uit moeten sluiten. Hiroyuki Takahashi heeft zich in het verleden bijvoorbeeld laten ontvallen dat hijzelf een vierde game niet uitsluit. Het hangt volgens hem af van de vraag van fans. Met andere woorden: voldoende vraag kan best leiden tot een nieuwe game. En vraag naar Golden Sun 4 is er zeker. Zo was het begin november #GoldenSunday. Met deze hashtag wilden fans de zeventiende verjaardag van de originele game vieren. Ze deelden hun herinneringen over de serie en hun wensen voor de toekomst.

Laten we hopen dat de Takahashi-broers op hebben gelet…

Golden Sun artwork

Hebben jullie de Golden Sun-games gespeeld? Zouden jullie ook graag een opvolger zien? En hoeveel kans geven jullie het daadwerkelijk verschijnen van deze Golden Sun 4? Laat dit en veel meer weten in de comments!
    

De 1-Up Serial

Zaterdag 3 november – 1-Up: Eternal Darkness: Sanity's Requiem

Zaterdag 29 december – 1-Up: Monkey Island
     

Eerder in de 1-Up Serial

1-Up: Prototype

1-Up: PlayStation All-Stars Battle Royale

1-Up: Super Monkey Ball
     

REACTIES (18) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord