Willen jullie meer of minder korte games

Willen jullie meer of minder korte games? 2014-03-24T17:52:58

De afgelopen week verscheen Metal Gear Solid V: Ground Zeroes in de schappen en Samuel was er zeer over te spreken. Toch klopt datgene wat gevreesd werd wel: als je met oogkleppen op de main missions doet staar je binnen 2 uur al naar de credits. En als je een geflipte malloot bent, lukt het binnen 8 minuten ook wel. Is 30-40 euro dan een faire prijs? 

Om te beginnen, ik heb de game nog niet gespeeld. Next-gen consoles vind ik nog niet interessant genoeg (Wouter, Jan en Florian pakken toch alle potentieel vette games voor hun Reviews /sadface ) en ik heb zo het vermoeden dat het een pre-order cadeautje wordt bij The Phantom Pain, als het niet al bij de standaard editie mee komt.

Metal Gear Solid V: Ground Zeroes

Maar het heeft wel weer een interessante discussie ontketend want sommigen vonden de korte speelduur genoeg reden om magere cijfers uit te delen. Waarom? Is de concentratie van fun niet hoog genoeg? Zijn sidemissions inferieur als gamecontent? Is een open einde dat leidt naar een reeds aangekondigd vervolg not done? En waarom krijgt The Hobbit dan wel een free pass terwijl die films ook maar 3 uur per jaar zijn én gebaseerd zijn op één dun kinderboekje?

Ander voorbeeld: recent speelde ik The Last of Us: Left Behind. Wouter gaf in zijn Review kritiek dat de DLC voor 15 euro te kort is. Ik snap het punt maar stoorde me er alsnog niet aan. De DLC verrijkt het hoofdverhaal op mooie wijze en de gameplay verschaft uitdagingen die pittig genoeg zijn dat je het als een extra hoofdstuk gaat beschouwen. Wat dat betreft was Burial At Sea Ep. 1 van BioShock Infinite vooral meer van hetzelfde, met een mespuntje Rapture fanservice. Toch kijk ik wel uit naar Ep. 2, die deze week uitkomt, want dan krijg je voor het eerst Elizabeth onder de knoppen. Genoeg potentie voor nieuwe gameplay daar.

The Last of Us: Left Behind

Misschien moeten we met de next-gen consoles (vanaf september mogen we officieel current-gen zeggen want dan zijn alle consoles uit… yay) eens al die gametijd clichés overboord gooien. Niks meer van dat “action-adventures moeten minstens 8 uur lang zijn” of “RPG’s horen 40 uur te duren”. Als een studio denkt dat ie z’n game 6 uur lang boeiend genoeg kan houden, dan wil ik dat wel uitproberen. Andersom vind ik bij veel RPG’s (westers en Japans) dat er hele liters water bij de funfactor worden gegoten om die heilige 30-40 uur gameplay te halen. Die standaard gametijden stammen uit de jaren ’80 / ’90 toen grinden nog een gameplaymechanic was. Fuck die shit, mensen!

Lollipop Chainsaw

Het betekent niet dat ik per se kortere games wil. De laatste keer dat ik écht pissig was op een korte game, staarde ik naar de credits van Lollipop Chainsaw. Het voelde alsof Suda51 zich er gemakkelijk vanaf had gemaakt, want er zat veel meer potentie in het gameconcept van een zombieslayende cheerleader. Laten we de correcte lengte van de gametijd dus beoordelen per titel en niet meer per genre.

REACTIES (102) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord