Wie reviewt de gamereviews

Wie reviewt de gamereviews? 2016-10-14T19:09:28

Interessant interview met Xbox baas Phil Spencer op Gamespot (Update: hier de link naar het volledige interview), over de PS4 Pro, de consolewars en de recent uitgebrachte Xbox One console exclusive ReCore. Een game die matig werd ontvangen en volgens Spencer zelfs iets té streng is beoordeeld. Op Metacritic scoort de game momenteel een 63. Helaas, dat kan gebeuren. Ik viel echter bijna van mijn stoel toen ik het volgende las:

“He also suggested that some reviewers scored it lower than the average specifically to increase site traffic.”

Ik kan me voorstellen dat er over dit soort dingen gefantaseerd wordt op marketingafdelingen. Maar dat de baas van de fucking Xbox divisie het on the record insinueert vind ik een levensgevaarlijke ontwikkeling. Het is het soort van beschuldiging dat ik in YouTube comments onder een gamereview verwacht, of op Reddit of Twitter. Gaan de consolefabrikanten nu ook gamereviews reviewen?

Phil Spencer

Laten we één ding duidelijk maken: als een zwaar gehypete game een matige of negatieve review scoort, betekent dat niet automatisch dat het clickbait is. Ook niet als de rest van de wereld de game briljant vindt.

Natuurlijk weet ik dat er inhoudsloze artikelen worden gepubliceerd op het internet, met misleidende titels als lokkertjes om clicks te generen en de lezers niets anders te geven dan een muur aan advertenties. Bij PU hebben we net zo’n enorme hekel daaraan, vandaar dat we altijd duidelijke titels aan onze content proberen te geven.

Ik weet ook dat er zat slecht geschreven gamereviews dagelijks online verschijnen, maar het is een misverstand dat dit hetzelfde is. Phil Spencer gebruikt een argument dat gefrustreerde fanboys inzetten als een reviewer een game lager dan het Metacritic gemiddelde geeft. Want blijkbaar is voor velen het Metacritic gemiddelde van een game de absolute waarheid. Uh ja, about that…

Metacritic is misleidend. Op een pagina genaamd “How We Create The Metascore Magic” (en als door die titel de haren in je nek overeind gaan staan, gefeliciteerd, je weet al waar dit heengaat) legt Metacritic uit dat scores van sommige websites en reviewers zwaarder wegen dan anderen. Hoe hard het ook is voor ons, een voldoende van een Gamespot telt zwaarder mee voor het gemiddelde dan een onvoldoende van Power Unlimited.

Hoe de formule precies in elkaar zit? Geen idee! Metacritic houdt het topgeheim. Gamasutra berichtte in 2013 over een GDC panel waarin een onderzoeker de verschillende klassen tussen reviewsites publiceerde, maar Metacritic reageerde vliegensvlug dat de getoonde resultaten zwaar misleidend waren.

Metacritic

Niettemin durf ik wel te stellen dat het scoreproces van Metacritic niet veel minder concreet is dan dat van Wouter, Samuel, je favoriete gamereviewer op YouTube of natuurlijk ikzelf.

Is er dan helemaal niemand meer die je kan vertrouwen om je te vertellen welke games je moet kopen? Ja en nee. Games zijn duur dus het is volkomen normaal dat je meerdere reviews leest voordat je een aankoop doet of zelfs cijfergemiddeldes vergelijkt. Dat doe ik ook want – verrassing! – bij PU zijn we het ook niet altijd eens met elkaars reviews. Wel respecteren we elkaars mening, daarom wordt een gamecijfer na publicatie ook nooit aangepast.

Maar vroeg of laat moet je het risico van een aankoop nemen. En ondanks wat alle gamereviewers op aarde zeggen, kun je een game alsnog shit vinden. Daarvoor heb je helemaal geen ‘clickbait reviews’ nodig! Consumenten hebben gelukkig veel rechten in Nederland en de gemiddelde bakstenen winkel doet er niet zo moeilijk over als je een game binnen 24 uur terugbrengt omdat je ontevreden bent. Wel is voor veel online stores een game terugbrengen nog een buitenaards concept.

Het is een van de redenen waarom games reviewen steeds moeilijker wordt. Dat en gigantische day one patches, uitgebreide DLC-plannen, companion apps en het hele ‘games as service’-model waardoor je een game nooit écht kan uitspelen. Steeds meer gamesites stappen daarom over op ‘review in progress’-systemen of ze schaffen het hele scoresysteem zelfs af.

Niemand heeft nog de perfecte reviewmethode voor games gevonden en ik betwijfel dat dit ooit gaat gebeuren. Wees daarom zelfverzekerd genoeg om je eigen smaak en mening te respecteren. Dan wordt het vanzelf makkelijker om andermans smaak te accepteren. Het is oké als je een matig beoordeelde game zoals ReCore of Mafia III leuk vindt. Het is oké als je een zeer hoog beoordeelde game zoals Uncharted 4 niet leuk vindt. Maar kunnen wij (en zeker Phil Spencer) aub ophouden met het reviewen van gamereviews? Het is gewoon... verschrikkelijk... sneu.