Weg met de tutorial 

Weg met de tutorial 2015-11-16T14:50:49

We leven in het jaar 2015 (of 2287 als je net zoals iedereen Fallout 4 speelt) en het lijkt wel alsof ontwikkelaars ons niet meer vertrouwen. Het lijkt wel alsof ze denken dat de gemiddelde gamer steeds dommer en minder inventief wordt. Tegenwoordig speelt zo’n beetje iedereen games en nog met enige regelmaat ook, maar elke keer wanneer ik een nieuwe aanwinst in mijn PlayStation 4 schuif, moet ik ik eerst een dik uur lang een tutorial spelen. Wacht, eerst moet ik een uur lang een day one patch downloaden en daarna nog een uur een tutorial spelen.

Waarom is dat? Ik snap games. Ik weet hoe die dingen werken. Je drukt op knopjes en vervolgens gebeurt er iets. Als er iets slechts gebeurt, je gooit per ongeluk een granaat naar je eigen enkels bijvoorbeeld, dan maak je daar een notitie van in je hoofd en vanaf dat moment stop je zelden tot nooit meer een granaat in je sok. Als er iets goeds gebeurt, je maakt bijvoorbeeld  een ellenlange combo in Tekken waardoor je maatje naar huis gaat en jullie een weekje even geen vrienden meer zijn, dan onthoud je dat en word je beter. Het is makkelijk. Het is trail and error terwijl er in principe niks op het spel staat. Niks fysieks voor jezelf in ieder geval.

Button

Een goede tutorial hoeft niet door mijn strot geduwd te worden. Super Mario Bros. had een perfecte tutorial; World 1-1. Aan alles is gedacht in de eerste drie minuten van de game. Miyamoto laat je los in een nieuwe wereld die je mag ontdekken. Je drukt op knopjes en er gebeurt shit! Het is briljant! Er staat geen tekst in beeld over wat je wel en niet moet doen. Nope. Hier heb je een poppetje met een snor en je zoekt het verdomme maar uit. Het werkt zo heerlijk om elk zorgvuldig geplaatst obstakel te overwinnen door je eigen hersenkracht en vingervlugheid te gebruiken, dat je die dingen nooit meer vergeet.

Ik snap wel dat het toen wat makkelijker was, met alleen een A- en B-knop en vierpuntsdruktoets was je er best snel achter wat er gebeurde. Tegenwoordig hebben we een dozijn knoppen onder onze vingers die allemaal een functie hebben, maar eerlijk is eerlijk, iedereen kan in twee minuten tijd alles geprobeerd hebben. De tutorial van Fallout 4 is in mijn ogen al een stuk vlotter dan die van 3. ‘Hier heb je een wereld, een police baton en een radroach. Regel het maar!’ zei Bethesda tegen mij en ik regelde het. Natuurlijk is Fallout 4 een tikkeltje uitgebreider dan Super Mario Bros, maar een duidelijke interface helpt een hoop. Wanneer je tekst rood wordt, dan weet je dat je iets kan doen wat niet okay is. Rood is immers een slechte kleur. Wanneer je het toch doet, vind je het vast niet vreemd dat je ineens in de loop van een shotgun staart toch?

Een goede tutorial is het volledig ontbreken daarvan. Je moet in ieder geval niet doorhebben dat je hem speelt en dingen leert. Want dingen leren is voor nerds. Wij gamers zijn niet dom en zelfs mensen die nooit gamen zijn redelijk intelligent. Ook zij kunnen de eerste keer dat ze een game aanraken op willekeurige knoppen drukken en zien wat er gebeurd. Laat mijn handje maar los ontwikkelaars, ik ga zonder zijwieltjes op pad in de wereld die jullie creëerden voor mij en als ik val, dan leer ik daar vast wel iets van.

REACTIES (74) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord