Waarom je Sea of Thieves een tweede kans moet geven 

Waarom je Sea of Thieves een tweede kans moet geven 2019-01-28T09:41:00

Sea of Thieves is nu bijna een jaar uit, maar begint gek genoeg nu opeens een hype te worden. Zelf speel ik de game al sinds de release en begrijp ik er weinig van waarom de grote massa de game nu opeens wél goed vindt, want ik ga je even uitleggen dat de game dat al was.

Met misschien wel honderden mensen heb ik de discussie moeten voeren. Ik kom met tien argumenten waarom Sea of Thieves super vet is, en als tegenreactie kreeg ik altijd 'er zit geen content in'. Alhoewel ik een klein beetje snap waar die reactie vandaan komt, zie je met die reactie niet ‘the bigger picture’

Sea of Thieves is een grote open wereld piratengame, waarin je zowel op PvE en PvP-actie stuit. Er zijn geen aparte ruimtes voor PvE of PvP, er zijn geen custom servers en als je de game voor het eerst opstart wordt er eigenlijk ook helemaal niets uitgelegd. Je kunt missies aannemen van drie verschillende facties, namelijk de Merchant Alliance, Order of Souls en de Goldhoarder. Bij die eerste factie is het de bedoeling om vee of goederen zoals kip of varkens van A naar B te vervoeren, terwijl je met Order of Souls terechtkomt in PvE-actie. Bij de Goldhoarder is het je taak om schatten op te graven, of om door middel van typische piraten rijmpjes uit te zoeken waar een schat ligt.

Nogmaals: dit word je niet (goed) uitgelegd aan het begin van de game. Als je de game opstart, staat er een boot voor je neus en kun je gaan en staan waar je wil, met alle gevolgen van dien. Er is dan ook genoeg te doen zonder de missies. Je kunt stuiten op de Megalodon, een pleuris grote haai die in je boot bijt, maar wel super veel loot achterlaat als je ‘m weet te verslaan. Ditzelfde geldt voor de iets moeilijkere Kraken, terwijl je voor PvP-actie aan het goede adres bent bij de zogeheten Skeleton Forts. In principe zijn deze forts PvE, maar omdat meestal bijna iedereen uit de server de loot van een Skeleton Fort wel graag wil hebben, kom je meestal dus ook in dikke PvP-actie terecht.

Ik speel iedere dag Sea of Thieves met m'n vriendin, maar ze haat de Kraken nog steeds... (Zet je geluid zachter)

Veel van deze aspecten waren er al toen Sea of Thieves uitkwam, hoewel de toevoeging van enemy pirate ships en de Megalodon wel zorgen voor een iets spannendere zee. Ook is er veel getweaked, waardoor het completen van een Skeleton Fort nu bijvoorbeeld veel meer oplevert dan bij launch het geval was. Uiteindelijk is het de bedoeling dat je bij alle drie de facties level 50 wordt, zodat je de status Pirate Legend bereikt en je kunt beginnen met de missies van Athena.

Alle bovenstaande informatie is echter niet eens waarom je deze game zou moeten spelen, of een tweede kans moet geven. Sea of Thieves is één van de meest ambitieuze games ooit en het is maar goed dat de game de laatste tijd alsnog aanslaat, want Microsoft en Rare hebben met deze game echt ballen getoond. Sea of Thieves is in mijn beleving namelijk de eerste game zonder regels. Je kunt gaan en staan waar je wil, met enemies doen wat je wil en met met andere spelers doen wat je wil. Je hoeft geen aparte lobby in om samen een toffe ervaring te hebben, je kunt gewoon on the fly besluiten of je elkaar afknalt of samen een alliance vormt om zo elkaar te boosten. De game laat je volledig vrij en zorgt ervoor dat jij je jongens of meisjesdroom om piraat te worden waar kan maken, met wie je dat ook wil doen.

Iedere dag dat ik Sea of Thieves opstart, en dat is eigenlijk zowat elke dag, gebeurt er wat anders. Nooit maak ik exact hetzelfde mee in de online wereld van deze game. De ene dag gaat alles voor de wind, kom ik haast niemand tegen en doe ik gewoon wat missies. Echter kan het ook gebeuren dat je op een avond te maken krijgt met drie schepen die tegen je willen vechten, een AI pirateship die uit het water komt zetten, een happende haai én de Kraken. Ook is de interactie met spelers altijd weer anders. Sea of Thieves brengt me terug naar de tijd waarin ik Halo speelde en online nog veel mensen sprak en bevriend met ze raakte. Soms kom je een ander schip tegen en begin je rustig een gesprek met die persoon, speel je een muziekje, voeg je elkaar met een hele simpele emote toe op Xbox Live en gaan we beiden onze eigen weg. Soms beland je met 5 schepen in een complete vergadering over wie wat gaat doen, zodat iedereen in de gevormde alliance de meeste gold en reputation krijgt en soms maak je vrienden, die je een uur later opblazen omdat ze toch liever zelf het meeste geld verdienen aan je loot. Het kan allemaal, niemand houd je tegen en de game laat je volledig vrij in wat jij doet met spelerinteractie.

Met je gestolen of welverdiende loot, kun je een hele hoop gold bij elkaar schrapen om zo toffe skins voor jezelf, of je boot te kopen. De skins lopen ongelofelijk uiteen en er worden ook regelmatig nieuwe toegevoegd. Daarnaast kun je met de tijdelijke events in de game een andere in-game currency verdienen door in-game achievements te halen, waarmee je ook weer vette shit kunt kopen. Het feit dat goud je geen betere, maar alleen mooiere spullen oplevert vind ik persoonlijk een erg goede beslissing. Nieuwe spelers kunnen nu makkelijker instromen bij Sea of Thieves omdat ze niet direct door overpowered veteranen kapot geschoten worden. Ook houdt het de spanning in de battles. Als jij level 75 bent en ik level 12, ga ik het sowieso afleggen. Nu zijn we altijd gelijk, en dat is precies wat deze open wereld 'regelloos' houdt. 

Het ambitieuze zit ‘m niet alleen in het loslaten van de game en ‘m eigenlijk volledig aan de community geven om ermee te doen en laten wat ze willen, het zit ‘m ook in alles achter de schermen. Een goed voorbeeld is het feit dat je niet in een laadscherm terechtkomt als de game je in een andere server plaatst. Het wil nog weleens voorkomen dat de server waar je in zit leeg begint te worden en dus bijna geen andere spelers meer heeft. In dat geval word je met een klein piraten riedeltje overgeheveld naar een andere server, terwijl je gewoon nog rondloopt in de game. Je staat na het riedeltje ook direct weer op dezelfde plek en je gaat gewoon door waar je mee bezig bent. Dat hele lulverhaal over de cloud van Microsoft in 2013, gaat in 2019 eindelijk z’n vruchten afwerpen.

Daarnaast ziet Sea of Thieves er werkelijk waar prachtig uit, al helemaal als je de kans hebt de game op een dikke PC of Xbox One X te spelen. Ik denk dat de zee nog nooit zo mooi is geweest in een game, terwijl de rest van een game een hele toffe, typisch Rare-achtige cartoony style heeft. Wanneer je op zee zit met je schip, uitkijkt op de prachtige zee en je steeds beter wordt met je vrienden in het varen van dat schip, is Sea of Thieves misschien nog wel op z’n best ook. Rare heeft een game gemaakt die een lust is voor het oog.

Rare is dan ook een studio die de laatste tientallen jaren wat over zich heen heeft gekregen. Dat Rare niet meer het Rare is uit de jaren ‘90 weten we allemaal, maar dat ze zichzelf opnieuw hebben weten uit te vinden is wel echt een heel groot compliment waard. Met een aantal oud-werknemers en vooral een heleboel nieuwe, is Sea of Thieves misschien wel het meest ambitieuze project van Rare ooit. Na Rare-onwaardige games als Kinect Sports Rivals, een niet zo goede Banjo-Kazooie game en vooral een hele hoop games die eigenlijk op de GameCube uit hadden moeten komen, zag de toekomst er niet bepaald rooskleurig uit. Sinds de release van Sea of Thieves, en al helemaal nu de grootste streamers de game oppakken, ziet die toekomst er een stuk beter uit. Rare is terug en Sea of Thieves is niet de laatste game die hoge ogen gaat gooien.

Veel aspecten uit Sea of Thieves - zoals het eten van bananen - zijn een hommage aan eerdere games van Rare, zoals Donkey Kong Country

Mijn enige echte kritiekpunt op deze game, is dat heel veel charme wegvalt zodra je het alleen speelt. Sea of Thieves is echt bedoeld om met minimaal één ander persoon te spelen, gezien je samen een schip moet besturen, het in missies gewoon super handig is en omdat je het in je eentje bijna gegarandeerd aflegt tegen crews die met vier man door de server heen varen. In je eentje voelt de game inderdaad snel aan als een grind, terwijl het met vrienden één van je tofste game-ervaringen ooit kan zijn.

Daarom vertel ik je bij deze: geef Sea of Thieves een tweede kans! Mocht je de game geprobeerd hebben toen hij uitkwam en heb je ‘m na 5 minuten uitgezet? Nu is de tijd om in te stappen. Met Xbox Game Pass, die je tegenwoordig gratis kunt testen en vaak aanbiedingen heeft voor een euro, kun je de game rustig eens uitproberen op je Windows 10 PC of je Xbox One. Gezien ongeveer de halve wereld het nu speelt, vind je hopelijk vast wel iemand om het eens gezellig mee te spelen. Op het moment dat ik dit schrijf, is Sea of Thieves ook nog eens in de aanbieding op de Microsoft Store, dus ze maken de drempel wel heel laag om in ieder geval even te gaan kijken wat het is.

Beloof me alleen één ding als je de game opstart. Vraag jezelf niet gelijk af wat je moet doen, waar je heen moet, etcetera. Laat de game je meenemen op een ongekend online avontuur en je zult er geen spijt van krijgen. Thank me later! Oh, en als je serieus om bent geraakt door dit verhaal, voeg me dan even toe op Xbox Live. Dan kunnen we eens samen piraatje spelen! AfroKimo is de naam, yarr!

Oh, en voor iedereen die de game nu opeens wel speelt en wel tof vindt, terwijl ik een jaar lang heb moeten aanhoren dat het een neppe game is: TOLD YA! 

REACTIES (18) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord