Waar is Nintendo voor de VR revolutie

Waar is Nintendo voor de VR revolutie? 2016-03-24T14:45:41

Door de GDC en de onthulling van de PlayStation VR prijs, is virtual reality op dit moment misschien wel het meest besproken onderwerp in de gamesindustrie. Het is tegelijkertijd ook een van de moeilijkst te bevatten onderwerpen voor buitenstaanders, want – zoals VR-evangelist Florian me heeft toevertrouwd – je snapt het pas zodra je de bril opzet en het ervaart. Op een tv ziet het er aanzienlijk minder indrukwekkend uit.

Zouden Shigeru Miyamoto en die vrolijke Nintendo-CEO Tatsumi Kimishima de PlayStation VR of de Oculus Rift al eens een goede testrit hebben gegeven? Vorig jaar maakte ik de Amerikaanse Nintendo-president Reggie Fils-Aime nog belachelijk omdat ie op de E3 2015 botweg zei dat VR ‘not fun’ is. Tijdens de aandeelhoudersvergadering in februari van dit jaar, was Nintendo opeens wel ‘aan het kijken’ naar virtual reality. Klinkt weinig overtuigend, maar Nintendo was niet zo heel lang geleden pertinent tegen toys to life en smartphone games. Nu hebben ze al 4 games voor telefoons in ontwikkeling en zitten we tot onze oren in de Amiibo!

Shigeru Miyamoto Oculus Rift

Ik vind het een verwarrende tijd als Nintendo-fan. Aan de ene kant begin ik lichtjes geïnteresseerd te raken in de VR hypetrein. Met 3 brillen die spoedig uitkomen, tig games en honderden ontwikkelaars aan boord, lijkt het op z’n minst een gimmick met een lange adem te worden. Maar echt overtuigd ben ik nog niet. Dat komt in de eerste plaats omdat ik nog geen VR-bril op m’n snufferd heb gehad en in de tweede plaats door de terughoudendheid van Nintendo.

Nintendo heeft al sinds de begindagen van gaming een ‘slow but steady’ visie op het gebruik van nieuwe technologie voor games. Om die reden zijn hun games vaak van hoge kwaliteit, want de technologie achter hun spelsystemen wordt ten volle benut. Daarom gebruik ik Nintendo als mijn kanarie in de kolenmijn van de gamesindustrie. Zolang ze vrolijk mee piepen is er niets aan de hand, maar begint het beestje zich raar te gedragen, dan trek ik héél snel terug want dan kunnen er weleens giftige gassen zitten. Bedoel ik met deze bizar ouderwetse analogie dat de VR revolutie een hoop lucht is? Goh… um… tja?

Oké, het is geen perfect systeem! De 3DS en Wii U hebben beide miljoenen verkocht maar niet dankzij hun revolutionaire nieuwe gameplay mechanieken, respectievelijk het 3D scherm en de GamePad. Maar zolang Nintendo nog niet openlijk mee wil doen aan de VR revolutie, blijf ik sceptisch. Dat klinkt misschien hard of zelfs dwaas, vergeet niet dat Nintendo aan de wieg heeft gestaan van veel genres en meerdere keren de fundering legde van nu normale gameplay. 3D gameplay, misschien wel de meest revolutionaire stap die de gamesindustrie ooit maakte, is grotendeels vormgegeven door titels zoals Super Mario 64 en The Legend of Zelda: Ocarina of Time.

Reggie Fils-Aime virtual boy

Virtual reality games kunnen in potentie eenzelfde revolutie ontketenen, maar het voelt voor mij niet goed als Nintendo niet aan boord is. Ze kunnen op z’n minst een paar interessante hoofdstukken toevoegen aan het nieuwe handboek voor VR gameplay.

Weet je, ik hoop stiekem toch een beetje dat de Nintendo NX met een virtual reality bril komt. En ja, dit betekent dat je zojuist het zoveelste Nintendo NX speculatie-artikel hebt gelezen. Muhahahahahaha!!!

REACTIES (35) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord